Wat te doen na kies trekken?

Author:
admin
Posted:
ma, 06/30/2003 - 15:25
Beste digitale tandarts,

Vandaag is er accuut een kies bij me getrokken na reeds 2 wortelkanaalbehandelingen aan die kies te hebben gehad. Nu er dus een groot gat is onstaan bij de éna achterste kies links onder vroeg ik mij af wat voor opties ik heb om het gat op te vullen. Echt mooi hoeft het voor mij niet te zijn, als het maar functioneel is.
terry

HoiHOi,dit is echt een vraag voor de digitale tandarts.Als het de laatste zou zijn van je kies achter,dan zou het een brug zijn dacht ik.Maar er zijn nog opties dacht ik,zoals met een schroef en kroon er op.Maar de digitale tandarts zal je de juiste antwoord geven.
veel suc6 verder.
groetjes Terry.

Ps Nog een vraag,ging die kies er makkelijk uit en viel het mee allemaal.

[ Dit Bericht is bewerkt door: terry op 2003-06-30 16:03 ]
ma, 06/30/2003 - 16:03 Permalink
de digitale tandarts

Het is de achterste kies, dus een vrij-eindigende situatie, zoals we dat noemen.

In dat soort gevallen is een brug een minder goede oplossing, omdat het achterste deel zwevend zou zijn.

Wil je een vaste voorziening op deze plek dan is een kroon op een implantaat waarschijnlijk de oplossing waarnaar je moet streven, niets doen is natuurlijk ook altijd een mogelijkheid waaraan je moet denken.

Hier vindt u meer info over dit onderwerp: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=158&forum=7

En tevens ben ik bezig met een stuk over implantaten, hier alvast een voorproefje: http://www.tandarts.nl/html/implantaten/kroon.php

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-06-30 16:36 ]
ma, 06/30/2003 - 16:35 Permalink
admin

Terry schrijft: " Nog een vraag,ging die kies er makkelijk uit en viel het mee allemaal?"

Een heel verhaal, maar ik heb mijn kies vandaag laten trekken i.v.m. gezondheidsklachten. Heb al vele jaren zeer veel last van vooral hartkloppingen/ooronsteking linkerkant/mond-infecties/vermoeidheidsklachten/strepto-cokkenbult onder het linker-oor etc, terugkijkend allemaal begonnen nadat ik de eerste acute wortelkanaalbehandeling 7 jaar geleden aan deze kies had ondergaan. Een half jaar geleden werd er op een nieuw gemaakte rontgenfoto door de endontoloog geconstateerd dat er bij deze kies onder 1 van de wortels nog steeds een "beetje" onsteking zat, ondanks dat ik er 0,0 pijn meer aan had. In de tussenliggende jaren had mijn tandarts bij periodieke foto controle's al die jaren geen sjoege gegeven over die plek omdat ik er toch geen last van had. Nog sterker ik merkte de plek wel op op de foto, maar hij adviseerde me telkens weer de onsteking gewoon te laten zitten omdat ik er toch geen pijn aan had.
Nadat een collega endontoloog de rontgenfoto had gezien stelde hij me voor de wortelkanaalbehandeling te herhalen, welke ik ook onderging. Helaas zonder succes, zelfs na een aantal medicijnkuren te hebben gehad, de onsteking bleef aanwezig en slonk voor geen milimeter.

De afgelopen jaren regelmatig bijna hart "aanvallen" gehad (ben 31 jaar !!!), eet gezond, gebruik voedings supplementen, géén stress op het werk, géén stress privé, helemaal nopa. Maar waar kwam toch dat constanttt keihard bonzende hart vandaan. Als ik bewust stil stond bij het gevoel vanuit mijn hart had ik al vaker opgemerkt dat het bonzende gevoel niet alleen in het
hart voelbaar was, maar vandaar naar boven doorliep langs de zijkant van de hals door de linker halsslagader (tintelend/kloppend gevoel), langs het altijd ruizende oor en via de onderkaak z'n weg naar beneden vervolgde precies tot aan die ene kies. Soms had ik zelfs het gevoel dat ik m'n hart heel zachtjes voelde kloppen onder die kies. Oftewel ik liep al heel lang met het idee rond dat er misschien wel meer mis was met die kies dan men in eerste instantie zou vermoeden.

Aangezien het dit weekend weer goed raak was met kwazi hart "aanvallen" (boven 210 bpm in rust), besloot ik vandaag met spoed
naar 'een' tandarts te gaan om een apexresectie voor te stellen. Toevallig bleek deze tandarts een biologische tandarts te zijn en vertelde mij dat deze kies zich precies op de hart-meridiaan van het lichaam bevind en dus in directe verbinding staat met het hart. Deze kies met daaronder een onsteking was volgens hem een focale haard (Focus) en werkte door de niet genezende onsteking zeer storend op het hart, endus het immuunsysteem van het lichaam. Dit was voor mij de ultieme
bevestiging van wat ik al die jaren al dacht, maar wat geen enkele arts/tandarts eerder in relatie wilde brengen met mijn
gezondheidsklachten. Dus bleef ik al die jaren maar gehoorzaam en liet de kies ongemoeid en dacht dat ik met een ordinaire
hartafwijking had te maken :sad:(

In ieder geval nadat de tandarts de gradatie had doorgemeten hoe storend de ontstoken kies wel niet was voor mijn lichaam stelde hij voor om 'm niet te apexen maar er gewoon uit te trekken. Zonder enige twijfel gaf ik hem meteen toestemming.
Na gemeten te hebben uit 3 of 4 verschillende verdovingsvloeistoffen waar ik goed op zou reageren, kreeg ik 2 prikken
Xylocaine in de mond. En toen de tang erin !!! KRAK, shit, de kies brak meteen af en een paar wortels bleven achter. 't Was
ook wel een beetje te verwachten, aangezien er eerder al 2 wortelkanaalbehandelingen in deze kies hadden plaatsgevonden en het geheel dus zeer broos was.
Met veel geboor en gehauweel werden de resterende stukjes verwijderd, alles zonder enige pijn, behalve een beetje aan het
kaakgewricht door de fysieke druk die hij moest uitoefenen op de kaak bij het eerste trekken. Hij stond versteld wat een
rotzooi, pus en andere troep eruit kwam terwijl er op de rontgenfoto in eerste instantie niet eens zo veel te zien was.
Nadat alles was verwijderd werd het geheel schoongemaakt en dichtgenaaid en kreeg ik 4 injecties met één of ander
homeopatisch goedje in de wond injecteerd.

Het meeste opmerkelijke moment was toen de kies eruit was mijn hart meteen rustig begon te kloppen, en m'n normaal altijd
rood gekleurde hoofd z'n normale kleur terug kreeg. Iets wat ik in al jaren niet meer had meegemaakt.
Ik voelde me met de minuut beter en ontspannener worden, en liep na de behandeling lachend (zo ver ik kon) de praktijk uit.
En nu 12 uur na de behandeling, ik heb me in geen jaren zoo goed gevoeld.... het kan bijna niet anders dan dat die onstoken
"helaas niet pijnlijke" kies mij al die jaren een hoop ellende heeft bezorgd !!

Ik ben ervan overtuigd dat als ik nu weer een hartfilmpje zou laten maken in het ziekenhuis er geen afwijking meer aan het
hart te zien is. Maar waarschijnlijk zal de reguliere geneeskunde dan zeggen dat het uit zichzelf is genezen, dus laat ik dat
maar achterwege.

Trouwens, het gat dat nu moet worden opgevuld is niet de achterste kies linksonder maar de ééna achterste kies linksonder.
Ik denk er zelf over om een implantaat te nemen, zijn 'r nog verschillende implantaat-opties? of wellicht kunt u een zeer
goede implantoloog adviseren.....en op wat voor termijn zou ik dat moeten laten doen?

Overigens, nu ruim 12 uur na de behandeling, heb ik nog steeds NUL komma NUL pijn van het trekken... (geen enkele pijnstiller ofwat ingenomen) En voel me waaaanzinnig goed !!

Had ik toch maar eerder naar mijn gevoel gehandeld, dat had mij waarschijnlijk een hoop ellendige zieke jaren bespaard.....

Quote van medische gezondheidssite:

"Als het lichaam niet meer in staat is de balans te handhaven, ontstaat in plaats van spanning of stress OVERSPANNING. Dit is
vaak een toestand van een ontregeling van het zenuwgestel. Objectief kan er een verhoogde spiegel van adrenaline, HARTSLAG,
spierspanning en bloeddruk gemeten worden. Kenmerkend is verder dat deze toestand, wanneer er niet adequaat wordt ingegrepen
voort blijft duren, niet vanzelf overgaat en mogelijk kan leiden tot een langer durende stoornis"
ma, 06/30/2003 - 23:36 Permalink
terry

THANKX VOOR JE VERHAAL.
Ik ben blij voor je dat het nu inorde is weer terug na zo veel afzien.ik weet dat en is hier al meer gezegt dat ze niks of veel willen weten over homeopathie.maar zo zie je,je bent nu goed geholpen door zo arts.
en ik heb zo verhaal als jij al meer gehoord.ook ik ben voor homeopathie.
Maar kan helaas ook niet zegen dat alle tandartsen slecht zullen zijn.dat is het zelfde als slechte mensen en goede mensen.
als je voor je vak geleerd hebt,vind ik ook dat je goed je best moet doen,en ik uit ervaring weet dat er vele zijn die hun pet er naar gooien.
Dus kom je de goede tegen heb je geluk,anders verpesten ze je kaaken zoals bij mij.ook een kies trekken en kaak gescheurd,en die had dus echt nooit getrokken mogen worden volgens de kaakmeneer.netjes uitsnijden had beter geweest.en ik heb absuluut geen slechte kaaken,sterker nog hele goede zelfs.
maar veel suc6 verder,vriendelijke groeten terry.
di, 07/01/2003 - 00:26 Permalink
daan33

vraagje, zal het bij mij ook dat probleem zijn?, nu de verstandskies eruit is, begin ik de vooraf gaande klachten weer te krijgen in de bovenkaak, de verstandskies is eruit gehaald omdat ze dachten dat die de klachten gaf, terwijl ik geen klachten had van die verstandskies, de klachten in mijn bovenkaak heb ik nu bijna een jaar, ging toen heen met problemen van een kies, waarbij daarna verschillende wortelkanaal behandelingen zijn gedaan, geen resultaat, sinds die tijd loop ik ook met klachten aan mijn linkerarm en borst, zelfs een borstfoto laten maken, waar gelukkig niets op te zien is, als ik jou verhaal zo lees shaker, krijg ik het idee dat het allemaal aan die kies ligt waar toen wortelkanaalbehandelingen aan zijn geweest, ben nu zover met de tandarts dat ik hem eruit wil laten halen, maar aangezien ik na het trekken van de verstandskies er een bloedvat is geknapt heb ik er even mijn buik van vol, ze gaan toch dicht voor de vakantie dus na de vakantie ga ik de kies er toch maar uit laten halen.....toch wel handig zo'n forum...:smile:kan weer een beetje lachen na een week van helse pijnen.....
ma, 07/07/2003 - 12:31 Permalink