glazuur

Author:
marjon71
Posted:
di, 07/01/2003 - 14:41
bestaat er een spoelmiddel dat ervoor zorgt dat het tandglazuur sterk of sterker wordt?
mijn dochter van 9 jaar heeft tanderosie en nu laat ik haar regelmatig goed spoelen met water, maar vraag mij af of ze dat ook met een dergelijk spoelmiddel kan doen.
Van Leeuwen

Wanneer iemand last heeft van tanderosie moet eerst de oorzaak van deze erosie achterhaald worden.

Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door het gebruik van veel zure voedingsmiddelen (frisdrank met koolzuur, toffees etc.) of door bijvoorbeeld zuur uit de maag (door veel braken, zure oprispingen etc.)

Wanneer glazuur oplost gaat er meestal eerst wat mineraal verloren; dit noemt men demineralisatie. Het mineraal kan ook weer in het glazuur worden opgenomen; dit noemt men remineralisatie.

Tijdens de remineralisatie word er mineraal uit het speeksel ingebouwd in het glazuur. Wanneer er op dat moment ook fluoride aanwezig is wordt dit tevens ingebouwd in het glazuur en zal het glazuur harder worden.

Het beste is dus te spoelen met een fluoride-houdend spoelmiddel.

Misschien ten overvloede: wanneer er een zuur in de mond aanwezig is (dus vlak na het eten) wordt het glazuur zwakker. Het is dus zeer sterk af te raden om direct na het eten de tanden te poetsen omdat het glazuur er dan als het ware af te poetsen is.

Het beste is eerst de mond grondig te spoelen en eventueel eerst een kauwgompje te gebruiken zodat de zuurgraad in de mond minder wordt.

Suc6

Gr. Maurice

[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2003-07-02 13:38 ]
wo, 07/02/2003 - 13:35 Permalink