wortel kanaal behandeling wel zo verstandig ?

Author:
Biancav1
Posted:
zo, 07/06/2003 - 12:04
HIa,

Na allerlei berichten gelezen te hebben over afgebroken kiezen en een wortel kanaal behandeling vraag ik mij af of het wel verstandig is om zoiets te laten doen.

Ken me voorstellen dat als je kies namelijk heel is en verders niets mankeert dat het wel oke is, maar de meeste reacties die ik hier lees is dat men er meer last van heeft dan niet heeft.

Dus wie heeft er een positieve ervaring mee gehad dat hij er geen last van had, ben er stee benieuwd naar.

: )) Bianca
de digitale tandarts

Het is heel logisch dat bijna alleen mensen met problemen een bericht op het forum plaatsen, hierdoor ontstaat snel een vertekend beeld.

Een wortelkanaalbehandeling wordt ook niet zomaar uitgevoerd, daar is natuurlijk altijd een bepaalde reden voor. Kiespijn, ontsteking en/of de tand/kies is dermate aangetast dat er geen houvast meer is voor een vulling of kroon.

De tand/kies wordt door afname van het tandweefsel na een wortelkanaalbehandeling wel wat zwakker, maar dat probleem is grotendeels te ondervangen door het element te kronen.

Er zijn ook positieve berichten geplaatst over wortelkanaalbehandelingen..in de trant van: eindelijk van die pijn af..had ik het maar eerder laten doen of heel erg tegen op gezien maar niks gevoeld van de hele behandeling.

Met vriendelijke groet.
zo, 07/06/2003 - 14:24 Permalink
janny1970

Hoi,

In het verleden heb ik in totaal 16 zenuwbehandelingen gehad, waarvan er 1 tijdens de behandeling niet te verdoven was zo erg was die ontstokken heb toen dus een paar keer k*t gezegt maar was naderhand toch blij dat het gebeurt was.
bij alle anderen heb ik nooit iets gevoeld, vaak loop je er gewoon te lang mee rond omdat je denk ach gaat wel weer over maar hoe langer je wacht met naar de tandarts gaan, hoe zeerder het in de meeste gevallen doet, heb over 15 zenuwbehandelingen dus een geen klachten gehad en was geen happy dat ik het toen had laten doen, vond alleen altijd dat de behandeling lang duurde.

Groetjes, Janny
ma, 07/07/2003 - 10:55 Permalink
Biancav1

Hai,

En was dat steeds voor dezelde tanden ?
Want 15 keer is toch wel erg vaak.

: )) Bianca

ps Ik begin deze discussie zodat anderen namelijk ook wat meer inzicht krijgen dan enkelt de negatieve ervaringen.
ma, 07/07/2003 - 12:09 Permalink
janny1970

Hoi,

Nee dit was telkens aan een andere tand of kies, dat is ook de reden dat ik nu een kunstgebit heb, omdat ik er geen zin meer in had om steeds bij de tandarts in de stoel te moeten liggen.

Janny
ma, 07/07/2003 - 15:23 Permalink
Laura W

Gisteren heb ik het eerste deel van de wortelkanaal behandeling gehad en ik heb niets gevoeld. Alleen had ik pijn in mijn nek en rug van het lange stilliggen (1 1/2 uur). Van de behandeling is het enige wat ik gevoeld heb de klemmetjes die om de kies zaten om hem vrij te houden. Die drukten een beetje.

Ik was voor de zekerheid wel verdoofd, maar de zenuw was al dood, dus ik zou toch niets voelen. Die verdoving kwam toch wel van pas, want er moesten in hetzelfde stuk ook twee kleine gaatjes gevuld worden, dus dan was ik daar ook meteen voor verdoofd.

Na afloop heb ik toen de verdoving begon uit te werken voor de zekerheid twee pijnstillers genomen, maar ik heb geen napijn gehad. Alleen was mijn kaak iets gevoelig, maar er was natuurlijk ook aardig in gerommeld.

Ik liep al jaren rond met dit probleem en ik wist ook eigenlijk wel dat ik een wortelkanaalbehandeling zou moeten, maar ik durfde nooit. Steeds kwam er een ontsteking. Ik voelde dan de druk in mijn kaak oplopen. Er kwam dan een bobbel op mijn tandvlees en die brak dan open en dan was ik er weer een tijdje vanaf (niet echt smakelijk trouwens een openbrekend abces in je mond. Ik had o.a. door mijn vorige tandarts (een erg ongeduldige en ruwe)een enorme tandarts angst opgebouwd. Daarnaast heb ik een zwak gebit en dus al veel vervelende behandelingen gehad.

Nu heb ik een hele rustige, geduldige tandarts met hele lieve begrijpende assistentes. Mijn angst wordt mede dankzij hun steeds minder. Lag ik vroeger bij een controle al stijf in de stoel en zag ik zelfs daar al dagen tegen op. Gisteren lag ik heel rustig in de stoel en ik heb geen kik gegeven. Mijn vriend gaat ook altijd mee om me te steunen en mijn hand vast te houden. Bij mijn oude tandarts heb ik wel liggen janken in de stoel van angst, het enige wat hij dan deed was op zijn klokje tikken (letterlijk) en zeggen dat ik op moeste schieten want hij had nog meer patienten. Ik ben blij dat ik het heb laten doen en ik hoop dat ik nu verlost ben van die terugkerende abcessen. Over twee weken krijg ik de definitieve vulling.

Groetjes Laura.
di, 07/08/2003 - 10:42 Permalink
Maggie

Hoi,

In totaal heb ik 3 zenuwbehandelingen gehad. De eerste 2 duurden niet lang, en ik voelde door de verdoving helemaal niets. En voor zover ik het me kan herinneren heb ik ook geen napijn gehad. Ik was erg blij met de behandelingen, omdat ik na afloop meteen van de enorme pijn af was. Bijna een half jaar terug kreeg ik mijn 3e. Na 4 behandelingen had ik nog steeds pijn. Ik ging naar een andere tandarts en die heeft de hele behandeling over gedaan. De pijn is wel minder geworden, maar ik kan er nog steeds niet op kauwen. Ik heb geen spijt van de behandeling, want ik kon voordat de behandeling werd uitgevoerd niet slapen van de pijn. Maar ik heb nu wel 3 dode kiezen, waar na de zomdervakantie dure kronen op komen. Het viel me ook op dat er op dit forum veel vragen worden gesteld over de wortelkanaalbehandeling, maar de meesten laten pas een bericht achter, als er problemen zijn. Dus het kan een vertekend beeld geven.
di, 07/08/2003 - 19:46 Permalink
Maurice

Hallo Maggie,

Waar krijg je dan die kronen, als ik mag vragen. Wil je mij dan vertellen, hoe dat gaat, zo een behandeling...
Sterkte er mee.

Groetjes Senna.
wo, 07/09/2003 - 00:30 Permalink
Maggie

Beste Senna,

Ik laat het in Denemarken doen, omdat ik hier tijdelijk woon. De tandarts heeft nog niet de hele procedure tot in het detail uitgelegd, maar vatte het zo samen: van mijn kies wordt een stukje afgeslepen en daar overheen wordt een kapje geplaatst. Overweeg je zelf om een kroon te nemen?
wo, 07/09/2003 - 18:32 Permalink
Maurice

Hallo Maggie,

Ik ben er aan het denken,voor kronen te nemen. Maar ik ben bang, voor de tandarts. Dus het duurd nog ff, voor je het laat doen (in denemarken). Ik hoor het dan wel van je, werk je hier dan voor een deens bedrijf.

Groetjes Maurice.
P.S. Senna is voor een andere forum. Foutje.
anders stuur je maar een prive berichtje.
wo, 07/09/2003 - 22:04 Permalink