Pijn vullingen tijdens vliegen

Author:
Rob.b
Posted:
wo, 07/16/2003 - 18:57
Allereerst: fijn dat dit forum er is :smile:

Ik ben dus net terug van vakantie in Zuid-Spanje en heb de bestemming bereikt met het vliegtuig (een Boeing 737)

Tijdens de vliegreis kreeg ik ineens een stekende pijn aan de kiezen welke lang geleden gevuld zijn als gevolg van een gaatje.

Ik heb al meerdere malen gevlogen (ook lange vluchten) en hier nog niet eerder last van gehad. Ik had het zowel op de heen- als de terugreis, ik denk zo boven Parijs mocht dat van belang zijn.

Moet ik hier wat aan doen of kan het geen kwaad?
terry

hoihoi.dit heb ik meer gehoord,maar niet boven parijs dat heeft er niks mee te maken.
Het is de druk op de oren,door de hoogte,als je een gevoelige kies hebt zal je dit inderdaad volgens mij kunnen voelen.
Soms als mensen op hun hoofd gaan staan,die hebben ook wel eens dat zeurend gevoel in kies tand.
Hoe dit nu komt weet ik niet,meschien een zenuw die op de loer ligt van iritatie.
wo, 07/16/2003 - 19:13 Permalink
de digitale tandarts

Ik denk dat chirac je instraalt als je over Parijs vliegt :wink:

Ondanks de drukcabine is de luchtdruk lager in het vliegtuig als deze pakweg 10 km boven het aardoppervlak vliegt.

Ik heb dat zelf ondervonden toen ik vorig jaar half verkouden naar Madrid vloog. Blijkbaar was mijn voorhoofdsholte enigzins ontstoken/geirriteerd en tevens verstopt. De lucht in mijn voorkhoofdsholte ging zich uitzetten toen de luchtdruk om me heen lager werd en die lucht kon dus nergens heen. Deze extra druk in je voorhoofd is geen pretje verzeker ik je :eek:
Gelukkig duurde de vlucht maar een uurtje en verdween de pijn toen we gingen dalen.

Mocht je vullingen en/of kronen hebben waar lucht/ruimte onder zit, dan zou hetzelfde fenomeen zich kunnen voordoen. Ik zou voor de zekerheid die tanden/kiezen nog eens goed laten controleren bij je tandarts.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-07-17 00:28 ]
wo, 07/16/2003 - 23:15 Permalink
terry

Tijdens het opstijgen van een vliegtuig daalt de luchtdruk in het vliegtuig met ongeveer 10 procent ten opzichte van de normale luchtdruk. In het vliegtuig bevindt de passagier zich weliswaar in een drukcabine, maar de luchtdruk, welke in die drukcabine tijdens de vlucht gehandhaafd wordt, ligt lager dan welke we gewend zijn; namelijk de luchtdruk welke op 2000 meter hoogte heerst. Deze is dus lager dan de druk op de grond. In het afgesloten middelste deel van het oor, het zogenaamde middenoor, ontstaat daardoor een te hoge druk ten opzichte van de omgeving, in deze is dat dan de drukcabine van het vliegtuig. Met andere woorden; de druk aan de binnenzijde- is hoger dan aan de buitenzijde van het trommelvlies en hierdoor zal het trommelvlies naar buiten gaan bollen. Tussen het middenoor en de keelholte zit een klein gangetje (De buis van Eustachius). Dat gangetje werkt als een soort ventiel en daardoor kan de te hoge luchtdruk geleidelijk aan ontsnappen. Deze buis van Eustachius is echter meestal een beetje afgesloten (anders zou er ook te makkelijk voedsel en slijm vanuit de keelholte in het middenoor terecht komen). Daardoor duurt het even voordat de luchtdruk in het middenoor weer gelijk is aan de druk van de omgeving.
do, 07/17/2003 - 00:21 Permalink