Ik loop al een tijdje rond met het volgende geval in m'n mond...
Blauwe pijl wijst naar m'n linker hoektand (boven)
Rode pijl wijst naar het geval waar ik het over heb
Ik heb wel vaker last van aften; en dacht in eerste instantie ook dat dit een aft is. Toch heb ik inmiddels zo m'n twijfels. Dit ding zit er zeker 2 weken, vermoedelijk 3.
3 weken geleden ben ik behoorlijk op m'n smoel gegaan waarbij ik m'n bovenlip gescheurd heb (1,5 cm lengte, helemaal door) en denk dat het toen gekomen is.
Mgoed, waarom geen aft volgens mij?
Omdat dat ding er nu wel heel lang zit. Bovendien doet een aft gedurende een paar dagen echt behoorlijk pijn en dat kan ik me van dit ding niet herinneren :?
Het voelt wel als een aft aan. En met voelt bedoel ik niet 'pijn' maar de vorm etc: dus een soort 'kuiltje' in het vlees.
Vandaag heb ik met een hard voorwerp (schroef) die witte 'kern' aangeraakt en het leek wat hard aan te voelen.
'Goh... zou ik op het bot zitten?' was m'n eerste gedachte.... maar omdat aan de andere kant in m'n mond (rechts boven m'n hoektand) het vlees ook betrekkelijk hard is, twijfel ik toch enigszins....
Iemand een idee? Stiekum toch een oude aft die aan het wegtrekken is?
UPDATE op dinsdag 22-7-2003
Sinds de foto heeft de wond er gezond uitgezien; niet rood, niet pijnlijk, niet opgezwollen.
Maar verder het verhaal:
Ik kom nu net bij de tandarts vandaan. Hij vroeg me of m'n kaak een trauma had gehad
Oftewel: of ik er een klap op had gehad oid. Ik vertelde hem van m'n val met de fiets.
Het witte wat je daar ziet is een 'scherfje' bot (ook wel fragment genoemd) wat afgebroken is van m'n kaak. Dat scherfje wordt door m'n lichaam 'naar buiten' gewerkt. Dus tot dat scherfje er helemaal uit zou zijn, zou m'n tandvlees niet genezen.
De tandarts heeft eerst een foto gemaakt om te controleren of de wortels van m'n tanden (met name die hoektand) nog in orde waren of dat ze gebroken waren (het schijnt dat je het niet hoeft door te hebben als hij gebroken is).
Gelukkig waren de wortels op de foto allemaal in orde.
Hij heeft het fragment verwijderd (geen aangenaam gevoel; echt pijn doet het niet maar fijn is anders).
Ik hoef me verder geen zorgen te maken; het bot geneest wel weer en m'n tandvlees ook.
[ Dit Bericht is bewerkt door: wfvn op 2003-07-22 16:32 ]
Blauwe pijl wijst naar m'n linker hoektand (boven)
Rode pijl wijst naar het geval waar ik het over heb
Ik heb wel vaker last van aften; en dacht in eerste instantie ook dat dit een aft is. Toch heb ik inmiddels zo m'n twijfels. Dit ding zit er zeker 2 weken, vermoedelijk 3.
3 weken geleden ben ik behoorlijk op m'n smoel gegaan waarbij ik m'n bovenlip gescheurd heb (1,5 cm lengte, helemaal door) en denk dat het toen gekomen is.
Mgoed, waarom geen aft volgens mij?
Omdat dat ding er nu wel heel lang zit. Bovendien doet een aft gedurende een paar dagen echt behoorlijk pijn en dat kan ik me van dit ding niet herinneren :?
Het voelt wel als een aft aan. En met voelt bedoel ik niet 'pijn' maar de vorm etc: dus een soort 'kuiltje' in het vlees.
Vandaag heb ik met een hard voorwerp (schroef) die witte 'kern' aangeraakt en het leek wat hard aan te voelen.
'Goh... zou ik op het bot zitten?' was m'n eerste gedachte.... maar omdat aan de andere kant in m'n mond (rechts boven m'n hoektand) het vlees ook betrekkelijk hard is, twijfel ik toch enigszins....
Iemand een idee? Stiekum toch een oude aft die aan het wegtrekken is?
UPDATE op dinsdag 22-7-2003
Sinds de foto heeft de wond er gezond uitgezien; niet rood, niet pijnlijk, niet opgezwollen.
Maar verder het verhaal:
Ik kom nu net bij de tandarts vandaan. Hij vroeg me of m'n kaak een trauma had gehad
Oftewel: of ik er een klap op had gehad oid. Ik vertelde hem van m'n val met de fiets.
Het witte wat je daar ziet is een 'scherfje' bot (ook wel fragment genoemd) wat afgebroken is van m'n kaak. Dat scherfje wordt door m'n lichaam 'naar buiten' gewerkt. Dus tot dat scherfje er helemaal uit zou zijn, zou m'n tandvlees niet genezen.
De tandarts heeft eerst een foto gemaakt om te controleren of de wortels van m'n tanden (met name die hoektand) nog in orde waren of dat ze gebroken waren (het schijnt dat je het niet hoeft door te hebben als hij gebroken is).
Hij heeft het fragment verwijderd (geen aangenaam gevoel; echt pijn doet het niet maar fijn is anders).
Ik hoef me verder geen zorgen te maken; het bot geneest wel weer en m'n tandvlees ook.
[ Dit Bericht is bewerkt door: wfvn op 2003-07-22 16:32 ]
Ik zou hiermee wel naar de tandarts gaan, er lijkt me nog wat ontsteking te zitten, behalve vanzelf overgaan kan dit ook erger worden.
Ehhhm, gewoon met een zachte borstel poetsen en misschien met zout water spoelen? Doeg,
Mijn moeder had ook allemaal witte plekjes op haar tandvlees, die is nu dood, dus ik zou niet te lang wachten...........
Vandaag de tandarts gebeld maar die's met vakantie :|
Gelukkig gaat z'n praktijk maandag weer open. En omdat ik verder geen pijn heb oid, bel ik maandag nog een keer om een afspraak te maken.
Hm... spoelen met zout water; om te reinigen? Kwaad zal het vast niet kunnen. Ook maar een paar keer doen komend weekend.
Wat betreft die borstel: als je het niet erg vindt, borstel ik dat stuk tandvlees helemaal niet en houd ik het borstelen maar bij m'n tanden :wink:
Zie de FAQ
Daarin staat het onderdeel BB Code gebruiken
Zoek daaronder naar Afbeeldingen toevoegen
Maar verder het verhaal:
sterkte!
Maar wat leuk dat je deze foto zou duidelijk geplaatst hebt. In eerste instantie zou ik ook zeggen aft; alhoewel deze niet vaak op verhoornde slijmvliezen als verhemelte en het tandvlees rond de tanden en kiezen, voorkomen. Meestal op de 'zachte' slijmvliezen zoals binnenkant wang of lippen.
Een stokje bot/ botsequester wat wordt afgestoten had ik op dat plaatje niet kunnen vermoeden. Daardoor zie je dat door een echt onderzoek waarbij je het gebied ook kan aanraken, er meer verteld kan worden.
Ik hoop dat het snel geneest en dat door het verlies van het stukje bot niet je tandvlees zich daar ter plaatse sneller zou kunnen terugtrekken.
Met vriendelijke groet.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-07-23 11:28 ]
Helaas... kan gebeuren :smile:
Ik heb ze meestal (als ik ze heb) helemaal onderin of bovenin tussen het vlees dat op de kaken zit en het vlees van m'n wangen/lippen; in het 'hoekje' dus. Maar op het harde gedeelte tegen m'n kaken aan heb ik het voor zover ik me kan herinneren nog nooit gehad.
Okee, ik heb de naam dus verkeerd onthouden... botSEQUESTER dus.
Maar het verbaast me weinig; ook ik dacht in eerste instantie aan een aft, waar het verdacht veel op lijkt op een rode rand er rondomheen.... maar ook dat hoeft voor mij niet veel te zeggen omdat ik aften normaal op andere plekken heb waar het vlees anders is en mogelijk ook anders reageert... mgoed, was geen aft dus (wat m'n gevoel dus wel bevestigde)
Geen echt prettige ervaring overigens. M'n tandarts heeft ook even flink zitten trekken aan m'n hoektand om te voelen of hij ook vast zit (geen slecht woord over m'n tandarts overigens; ik ben erg tevreden over hem) Maar dat eruit peuteren vond ik niet fijn. (nu ben ik helemaal geen held bij de tandarts.... ondanks m'n bijna gave gebit; ik heb alleen een aangezet stuk voortand)
Dat lijkt dus absoluut niet het geval te zijn. Dit hele geval is dus wel het gevolg van die val van 3,5 weken geleden. M'n tandvlees was niet ontstoken (hoewel het iets rood is op de foto, maar dat kwam doordat ik er iets op gedrukt had.... het stukje bot had wat bloedvaatjes beschadigd denk ik)
In die 3,5 weken zag het er ondanks dat zichtbare stukje bot toch goed uit; het had genoeg tijd gehad om zich echt terug te trekken denk ik.
Inmiddels (34 uur na de behandeling) is er al bijna niets meer te zien van het -wat-ooit-wondje-geweest-is- ; het is al bijna volledig genezen (het vlees dus).
Hoe het zit met het bot, weet ik niet maar ik vermoed dat ook dat al in verre staat van genezing is (ik schijn vrij snel te genezen; gescheurde lip was na 5 dagen al vrijwel volledig hersteld; zodanig ver dat de hechtingen alleen maar belemmerend waren; ik heb ze er zelf uitgetrokken; een gebroken rib heb ik pas aan een dokter laten zien op het moment dat de breuk in verre staat van genezing was; 'littekenbot' vormde een bult waar ik me zorgen over maakte)
Maar alles lijkt dus in orde te zijn.
[ Dit Bericht is bewerkt door: wfvn op 2003-07-24 10:21 ]