Kosten implantaat

Author:
VW
Posted:
di, 08/05/2003 - 13:01
Weet iemand of EUR 3000 een normale prijs is voor een enkele implantaat met enkele kroon?
Wat zijn jullie ervaringen?
de digitale tandarts

Van alle tandheelkundige behandelingen is waarschijnlijk de kroon (of brug) op een implantaat, de behandeling waar het grootste verschil in prijs mogelijk is.

In principe zijn alle maximum tandartstarieven vastgelegd in het U.P.T. Hierdoor zal de prijs van een tweevlaks wittevulling bij de ene tandarts (ongeveer) gelijk zijn aan dezelfde vulling bij een andere tandarts.

Worden de behandelingen uitgebreider en komen er ook materiaalkosten en/of techniekkosten aan de pas dan zullen de verschillen groter kunnen worden. Sommige tandartsen zullen meer handelingen uitvoeren en/of declareren bij uitgebreid werk en de techniekprijzen kunnen ook sterk per tandtechnieker verschillen.

Bij een implantaat is het ook belangrijk wat voor extra procedures noodzakelijk zijn om een implantaat te plaatsen. Is er voldoende bot en tandvlees dan zal de procedure redelijk makkelijk verlopen, maar mocht er een tekort aan bot en/of tandvlees zijn dan zullen extra en kostenverhogende! procedures uitgevoerd moeten worden.

Mocht er dus te weinig bot zijn in de breedte en in de hoogte dan zal de operatie duurder zijn dan bij een implantaat dat direct geplaatst kan worden.

De materiaalkosten kunnen tevens per merk sterk verschillen. De grote fabrikanten houden hun prijzen wel ongeveer aan elkaar gelijk, maar gerekend vanaf de kostprijs van de materialen zijn de winstmarges bijzonder hoog. Tegenwoordig zijn er ook kleinere fabrikanten op de markt die met goedkope 'klonen' proberen de markt open te breken.
Sommige tandartsen gebruiken bepaalde hulpdelen als afdrukstiften en tandvleesvormers na schoonmaken en sterilisatie opnieuw wat ook een kostenreducerend effect heeft.

Tandtechniekers vragen hogere bedragen voor kronen op implantaten dan voor 'standaard' kronen. Enerzijds omdat enkele extra handelingen en vaardigheden nodig zijn, maar ook omdat er een bepaald percentage bovenop de inkoopsprijs van de materialen wordt gedaan. Als tandarts zou je dit kunnen ontlopen door alle materialen zelf in te kopen, maar omdat bijv. niet altijd direct duidelijk is welk type opbouw besteld moet worden werkt dit vrij lastig.

Omdat naar mijn mening een prachtige behandeling als een implantaatkroon door onder andere de hoge kosten in Nederland nog veel te weinig wordt uitgevoerd, ben ik bezig met een website voor mijn implantologie praktijk, waarmee op prijsniveau geconcurreerd zal worden met 'standaard' kroon- en brugwerk.

Door efficient en simpel te werken, door hergebebruik van onderdelen, mogelijk goedkopere implantaatsystemen en prijsafspraken met de tandtechnieker hoop ik dat een implantaat ook financieel een minstens gelijkwaardig alternatief zal gaan worden voor een brug. Hierbij moet je voor een implantaatkroon denken aan een prijsklasse vanaf 1300 euro tot 1850 euro afhankelijk van de benodigde extra procedures en materialen. Zeer moeilijke situaties zullen doorverwezen worden naar de zeer ervaren implantologen of kaakchirurgen, waar de prijs waarschijnlijk ook hoger zal liggen

Ik denk dat in oktober de website operationeel moet zijn, de informatie die ik hiervoor over implantaten geschreven heb, is reeds voor een deel te vinden op tandarts.nl

Met vriendelijke groet.
------------------------------------------------------
Het heeft wat meer jaren gekost dan gedacht, maar uiteindelijk is toch mijn bedrijf van de grond gekomen met implantaten voor 'eerlijke' prijzen: http://www.implantdirect.nu

Kosten raming implantaat op Tandarts.nl

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-08-05 19:00 ]
di, 08/05/2003 - 18:24 Permalink
Janne

Hallo VW,

Aan het bericht van de digitale tandarts kan ik natuurlijk niet zo heel veel toevoegen. Volgende maand ga ik zelf voor mijn eerste behandeling bij een implantoloog. Ik krijg een implantaat op de plaats waar een kies verloren is gegaan. Inclusief botopbouw (te weinig kaakbot) en kroon op het implantaat kost het mij straks € 2800. We zijn hiervoor niet verzekerd dus ik heb echt wel even moeten slikken... Bedrag komt dus redelijk in de buurt van wat jij noemt.

Groetjes,
Janne.
do, 08/21/2003 - 20:33 Permalink
bernice

Hoi, ik las jullie berichten over prijzen, ik was daar zelf ook al op zoek naar. Ik zal een rottende kinderkies na 22 jaar moeten vervangen. De rest is nog allemaal gezond en ik denk er ook over om een implantaat te nemen. Dit kost mij 1700-1900 euro. Omdat het een aangeboren afwijking is (er zit geen volwassen kies onder) en op een zicht lokatie zit, probeert mijn tandarts dit onder bijzondere gevallen te laten gelden zodat mijn verzekering 100% uitbetaald. Ik denk niet dat zij dit doen, gezien de bezuinigingen. Anders vergoed CZ maar 75% van de eerste 300 euro, daar schiet je wat mee op. Ik heb wel inzicht gevraagd in het kostenplaatje van de tandarts want wat kost nu het meeste geld. Dit overzicht komt nog.
Sterkte (vooral met sparen)
Groetjes
di, 09/02/2003 - 16:42 Permalink
VW

Alles is achter de rug! Het is goed gegaan. 1e zitting inbrengen implantaat, 2e zitting afdruk, 3e zitting plaatsen kroon. Was allemaal pijnloos en ging snel. Totale kosten: ca. € 1500.
zo, 03/21/2004 - 15:25 Permalink
Karel Prior

Hoi!
momenteel sta ik voor de beslissing om mijn 2 verstandskiezen , die 14 jaar geleden verplaatst zijn naar de eerste kiespositie in mijn onderkaak vanwege ontbrekende volwassenkiezen, te laten 'extraheren' (bruut uitrukken volgens mij) vanwege het 'dissolveren' (wegrotten) ervan. In plaats daarvan wil de kaakchirurg mij 2 implantaten met kroon aansmeren. Als ik echter vraag hoeveel dit mijj gaat kosten, wil niemand mij dit vertellen... ik zou eerst de verzekering (cz ;-( moeten aansturen om de poli te bellen voor toestemming....
kregen jullie zomaar te horen wat het zou kosten?
do, 04/15/2004 - 14:23 Permalink
Ilse35

Huh, waar je verstandskiezen zaten nu implantaten? Ik dacht dat je die kiezen helemaal niet nodig had. Tenminste ik heb ze alle 4 laten trekken en heb ze geen dag gemist.
wo, 04/21/2004 - 19:17 Permalink
Missy66

Kwestie van lezen... er staat dat ze verplaatst zijn naar "onderkaak vanwege ontbrekende volwassenkiezen" dus idd heb je de verstandskiezen niet nodig :wink:
wo, 04/21/2004 - 20:01 Permalink
VW

Deze prijs was zonder afdingen. De tandarts had eerst wat lager ingeschat, maar de 200 euro die het meer kostte maken dan ook niet zoveel meer uit. Tandarts heeft het verder uiterst professioneel gedaan. Ik denk dat je een implantaat 'goedkoop' kan houden als je het uitdrukkelijk aanmerkt al altentief voor een brug, wat nog altijd goedkoper is. Na een aantal maanden met implantaat ben ik vergeten dat ik een iplantaat heb, en is het als vanouds.
do, 04/22/2004 - 00:13 Permalink
suzal

Medio mei begin ik met de behandeling. Er worden twee implantaten geplaatst. De kosten zijn 3500 euro.

Van de verzekering moet je weinig verwachten.

Kan iemand mij vertellen wat een mesostructuur is. Volgens mijn polis komt dat gedeelte wel voor vergoeding in aanmerking.
wo, 04/28/2004 - 21:49 Permalink
de digitale tandarts

Mesostructuur: alles wat tussen de infrastructuur en de suprastructuur in zit.

Hier wordt met infrastructuur de implantaten, die in het bot zitten, bedoeld en met suprastructuur wordt meestal het kunstgebit bedoeld.

De mesostructuur is dan hetgeen wat verankering biedt aan het kunstgebit, bijvoorbeeld drukknopjes:

/images/implantaten/drukknoppen.jpg

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2004-04-28 22:28 ]
wo, 04/28/2004 - 22:27 Permalink