granuloom molaar

Author:
noby
Posted:
zo, 07/13/2003 - 10:52
2 dagen geleden constateerde mijn tandarts dat bij mij (helaas pas op 18 augustus tgv wachtlijst) een apexresectie gedaan moet worden aan de mesiale wortel van de 16, wegens een granuloom. Is het normaal dat dat granuloom snel groeit en de ruimte tussen wang en bovenkaak opvult zodat ik een steeds dikker gelaat krijg? Begint hier 'spoed' te ontstaan? De pijn is draaglijk....
Graag uw reactie.
de digitale tandarts

Een granuloom bestaat vnl. uit ontstekingsweefsel. Bijvoorbeeld rondom een wortelpunt van een tand/kies, waarvan de wortelkanalen door bacterien geinfecteerd zijn.

Een granuloom kan waarschijnlijk niet zo snel groeien, het is meer een chronisch proces. Waarschijnlijker is het mogelijk een reactie van de omliggende weefsels op de ontsteking. In het ontstekingsproces worden eiwitten geproduceerd die o.a. de volgende zaken triggeren: bloedvatverwijding en zwelling door vocht dat uit de vaten in de weefsels trekt (oedeemvorming).

Er zijn natuurlijk meer redenen voor het ontstaan van een zwelling in het hoofd-halsgebied, zoals onder andere een abces.

Het lijkt me dan toch verstandig om als de zwelling niet vanzelf weer afneemt, morgen je tandarts te raadplegen. Belangrijk is ook dat de zwelling niet richting je keel gaat en/of slikklachten veroorzaakt.

Sterkte en laat even weten hoe het afgelopen is

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-07-13 21:01 ]
zo, 07/13/2003 - 13:11 Permalink
noby

Het is nu ongeveer 6 dagen geleden, de pijn en de zwelling zijn weg. Feitelijk heb ik nergens last van... Ik begrijp wel dat de wortel behandeld moet worden en zal dat dan ook ondergaan. In elk geval kan ik nu op vakantie. Hartelijk dank voor nu
za, 07/19/2003 - 09:42 Permalink
noby

BEN INMIDDELS NAAR DE KAAKCHIRURG GEWEEST.
De behandeling was zeer goed te verdragen, uitleg en rustige benadering hoorde daarbij.
Mijn probleem bleek een parelabces te zijn tussen de 3 wortels, mogelijk veroorzaakt door een gespleten wortel en niet een granuloom zoals de tandarts dacht. Evengoed heeft de chirurg een apexresectie gedaan. Over 6 weken moet ik terug komen voor een foto. mocht de behandeling mislukt zijn, dan moet de kies eralsnog uit en kan over een paar maanden bekeken worden of er voldoende bot over is voor een implantaat.
In elk geval voel ik niets meer en lijkt de wond genezen. Ik zal langzaam weer gebruik gaan maken van de kies om op de kauwen, we zullen dan wel zien hoe e.e.a. gaat verlopen.
Met groet, noby

[ Dit Bericht is bewerkt door: noby op 2003-08-19 00:17 ]
di, 08/19/2003 - 00:16 Permalink