ik heb een paar vragen wat betenkend dit

Author:
ratjetoe
Posted:
vr, 08/22/2003 - 18:38
hallo mensen

ik heb een paar vragen.
wat betekenen deze woorden??
bloemvormig,groefjes,tanderosie,chloor hexdinex,prerio-aid,xylitokaugom,de-maintenance van peroi-aid(o.o5)% chronisch bedankt alvast voor het andwoord
Lieneke

bloemvorming...geen idee, ook nooit van gehoord. Waarschijnlijk dat iets de vorm aanneemt van een bloem.

Chronisch: als iemand chronisch ziek is, dan betekent dat dat hij voor altijd ziek zal zijn. Een chronische blessure is een blessure die niet echt over gaat. Iets wat voor chronisch gebruik is; iets wat je gewoon kan gebruiken zonder dat je ermee op moet houden.

Chloorhexidine is een spulletje wat in het spoelmiddel Perio-aid en Corsodyl zit. Perio-aid en Corsodyl zijn dus spoelmiddelen waar Chloorhexidine inzit. Chloorhexidine maakt de plak minder schadelijk voor tanden en kiezen.
Die 0,05 is het percentage (de hoeveelheid) van de Chloorhexidine die in de de Perio-aid zit. Dat spoelmiddel heet perio-aid mantainance ('nu' in het frans).

Groeven; die zitten in je kiezen; je kies is niet plat; het lijkt net zwitserland; er zitten heuvels en dalen in. Die dalen heten groeven. Dat is waar etensresten makkelijk in blijven zitten. Je kan er slecht bij met de tandenborstel.

Xylitolkaugom; dat is kauwgom waar geen normale suiker in zit. Suiker is slecht voor je tanden. Daarom stoppen ze er soms een ander spulletje is wat ook zoet smaakt. Een daarvan heet Xylitol. Xylitol is goed voor je tanden.

Tanderosie; dat is een afslijting van je tanden. Het glazuur wordt door zuur aangevreten. Het glazuur van je tanden wordt dan steeds dunner als je iets zuurs eet of drinkt.

Groetjes
Braces
di, 08/26/2003 - 14:40 Permalink
Linda Viola

sorrie braces, ik wil je even in iets verbeteren, Maintenance betekend niet "nu"in het frans ( dat is namelijk maintenant ) maar "onderhoud" in het engels.
wo, 08/27/2003 - 19:39 Permalink
de digitale tandarts

chronisch hoeft niet perse voor altijd te betekenen, maar kan ook langdurig zijn, bijv:

Een chronische ontsteking aan de wortelpunt die er al meer dan 10 jaar zat is eindelijk genezen nadat de endodontoloog de kanaalbehandeling opnieuw had gedaan.

(lijkt wel het nationale dictee :wink: )
do, 08/28/2003 - 10:29 Permalink