Toch wortelkanaalbehandeling

Author:
arnie
Posted:
do, 09/04/2003 - 16:04
Zie mijn vorige berichten met plotseling drukpijn op de vulling, waarbij de pijn daarna weer wegtrekt. Afgelopen vrijdag kreeg ik zo'n aanval. In het weekend werd de pijn steeds minder. Wat bleef was een gevoelige vulling bij lopen en bv. slaan op je voorhoofd (door de trilling). Vanochtend bij de tandarts geweest. Hield het na een eerste onderzoek op een verkoudheid met lichte holte-ontsteking. Kloptest en kou-test deden geen pijn en aan de buitenkant was verder niets te zien. Foto gemaakt. Op de foto was ook niets bijzonders te zien. De foto deed alleen het vermoeden van een holte-ontsteking vergroten. Gezien ik al eerder met dezelfde klacht (april 2002, toen ging de pijn ook vanzelf weg) bij dezelfde kies/vulling en de grote napijn na het vullen (jan. 2002) vertrouwde de tandarts het toch niet en deed opnieuw de kou-test. Ik voelde niets bij de betreffende vulling. Toen deed hij deze test op een 'goede' vulling, waarbij ik wel wat voelde. Zijn conclusie was toen dat de kies weleens dood zou kunnen zijn. Hij ging proefboren. Ik schrok me een hoedje en vroeg om verdoving. Dat was dus niet het idee van het proefboren; hij wilde namelijk weten of ik wat voelde bij het boren. Ik voelde niets en voor ik het wist had hij de hele vulling eruit en begon het te stinken. Kies is dood zei hij en zou gaan beginnen met een wortelkanaalbehandeling. Ik vroeg om verdoving, maar in eerste instantie zei hij dat dit niet nodig was omdat de zenuw dood was. Na een test bleek dat de buitenste wortelkanalen dood waren en de middelste nog levend (want ik kreeg daar dus wel een pijn-scheut). Toen wist de tandarts waar hij aan toe was zei hij en ging het verdoven en kon het echte werk beginnen. Mijn eerste ervaring met een WKB. Ik zat doodsbang en zenuwachtig in de stoel. Het was geen pretje, maar ik voelde geen pijn. Alleen het trillen van het vijlen wat steeds zwaarder aanvoelde. Dit en de zenuwen en dat het voor je gevoel toch wel lang duurt (is het al afgelopen?)maakt het niet lekker comfortabel liggen in de stoel. Maar gelukkig geen pijn. Nu nog de tweede afhandelingsfase volgende week donderdag. Volgens de tandarts hoef ik daarvoor niet bang te zijn en duurt het een half uur.
Op dit moment nog niet zoveel napijn. Wel een ibuprofen 400 genomen. Voel het wel bij het lopen en kauwen.
mo

Heb 3 wkn geleden ook een wortelkanaalbehandeling gehad.
Tenminste...ze zijn gestart.
Had geen napijn,alleen tijdens het boren enzo heeft de tandarts mij 7 keer moeten bijverdoven daar het echt hweel pijn deed.
!2 dagen geleden is de boel gaan ontsteken en kreeg ik voor 10 dagen antibiotica mee.
Op de laatste dag van de kuur was alles over.
Voor 2 dagen,want nu is die kloppende pijn weer in alle hevigheid terug.
Heel mijn kaakl is dik,en het tandvlees is ook knalrood.
Mag pas 22/9 bij de tandarts terugkomen.
Wat moet ik in hemelsnaam doen???
De pijn is echt erger dan weeen.
do, 09/04/2003 - 16:19 Permalink
arnie

Waarom mag je niet eerder terugkomen bij de tandarts. Mijn tandarts zei van als de napijn uit een heftige kloppende pijn zou bestaan ik gelijk terug moest komen. Het lijkt mij dat wanneer je hevige pijn hebt dat je gelijk bij de (een) tandarts moet kunnen komen. En dat je dan niet gebonden bent aan de eerder gemaakte afspraak. Gewoon bellen naar de tandarts lijkt mij.
do, 09/04/2003 - 16:32 Permalink
mo

Heb ik gedaan,maar het mocht niet....
Ben pas verhuisd en heb dus een nieuwe tandarts.
Heb het idee dattie denkt dat ik me aanstel ofzo,maar hoe dan ook...
Ik mag niet eerder terug.
Denk dat er bacterien in die kies kunnen komen omdat er een hele scheur in mijn kies zit.(jawel...heb m al bestudeerd)
Maar hij is denk ik ook niet echt steriel te werk gegaan.
Bij mijn vorige tandarts werd er echt een soort van operatiedoek over mijn gezicht gelegd bij die behandeling,en hier helemaal niet!!!
En ik han van tevoren al zo'n rotgevoel over die tandarts,had ik nu maar geluisterd ...
Heb ook nog 3 kids van 1,2,5 en 4 jaar rondlopen,en die zijn ook echt vervelend.
Lekker als je pijn hebt..
Maar ik kan ook niet even zeggen ik bel de spoedtandarts,want ik ben alleen,en ik moeilijk die kids meenemen.
do, 09/04/2003 - 16:48 Permalink
ellis

Hoi,
Ik was maandag al gegaan voor de pijn maar kon op de foto alleen een gaatje vinden in een kies. Vandaar (blijkt dus een dag later)dat we de andere kies over het hoofd hebben gezien. Maar ja als de verdoving is uitgewerkt en je hebt weer pijn dan weet je zelf wel genoeg. Dinsdag weer gebeld en kon weer gelijk komen. zenuwbehandeling in 1 keer gehad kan er maar gelijk van af zijn al duurde het meer dan een uur.
Maar dat komt omdat ik net zo als velen hier zeer bang ben voor de tandarts. Ik heb net sinds vele jaren een tandarts gevonden waar ik op een zeer vriendelijke manier wordt geholpen en wordt stil gestaan bij mijn angst. Zij heeft me zoveel verdovingen gegeven ook tussen door als ik aan gaf toch iets te voelen dat was super.

Helaas tot mijn verbazing had ik toen alles uit verdooft was nog hevige pijn ben gelijk weer aan de ibuprofen 600 gegaan. Mocht niet baten zelfs niet naar 4 x 600.
'snachts weer huilend wakker van de pijn zoveel dat je het liefst met je hoofd tegen de muur zou slaan om dan maar daar pijn te hebben. Je zou er gek van worden. Maar goed volgende dag weer gebeld en kon weer gelijk komen. Ze vond het zo sneu voor me. ze haalde een stukje van de kies zodat ik niet met mijn bovengebit er tegen aankwam.
Moet zeggen dat ik me in 3 dagen nog niet zo goed had gevoeld. Ze vertelde dat de een meer last had dan de andere persoon. Ik moest het dan ook zien als een wond dat moest gaan hele en dat het wat tijd nodig had. Ik vroeg haar om een kuur mee te geven en dat heb ik gekregen. Ben er thuis gelijk mee begonnen omdat ik voorlopig wel even genoeg had van pijn.

Met 5 minuten begint het te werken zeker als je even lekker kan liggen op de bank of in bed. Ik heb hiernaast ook nog gelijk een ibuprofen 600 ingenomen en was een hele tijd van de pijn af.

Maar waar het hier tuurlijk omgaat is dat als ik jou was een oppas zou regelen en lekker naar een dienstdoende tandarts gaan. Ik vind het niet normaal als een tandarts zo met mensen omgaat die barsten van de pijn.

Zoals vele weten we wat pijn is in je mond dus bel gewoon iemand die je wel wilt helpen want hier wordt je helemaal gek van.

Wens je heel veel sterkte toe en bel AUB

Groetjes Ellis
do, 09/04/2003 - 20:29 Permalink