Mijn zusje moest van de week naar de tandarst, ze had 2 gaatjes en ze moest terug komen voor nog 1 ding. Ze kreeg een laagje lak ofzo over haar tanden. Wat is dit en waaar helpt dat tegen. Heb wel is gehoord dat ze al doen bij kleine kinderen, ik heb ook nooit gehad dacht ik vroeger. Kan het zijn dat ik bij de volgende bezoek aan de tandarst, dat hij dan ook zegt dat ik z`on laagje krijg, ben 18 jr nu en heb een goed gebit nooit gaatjes nog. En hoe gaat dat in zijn werk dat laagje aanbrengen op de tanden.
Dit laagje lak heet sealen. Dit is ter bestrijding van caries. De tandarts brengt dan een dun laagje aan over de diepe groeven van de kiezen (na zal al dan niet een beetje uitgeboord te hebben)Dit laagje slijt op den duur gewoon weer af maar zal dan weer worden aangevuld door de tandarts. Het lijkt me alleen maar goed dat hij dat doet; kun je geen gaatjes meer krijgen!
groeten
dus de tandarst maakt een soort gaatje met een boor[doet dit zeer dan], en dan doet het laagje erover, maar waarmee brengt de tandarst dat laagje aan dan.
Eerst worden je tanden goed schoongemaakt met een borsteltje en wat puimsteen. Daarna brengt hij een ets aan om de kies super schoon te maken. Dit zit waarschijnlijk in een spuitje maar die is alleen bedoelt om goed in de groefjes te komen en niet om mee te prikken! Na de ets weer afgespoeld te hebben komt het laagje sealing erop, ook uit een spuitje. Dit wordt uitgehard met een speciale lamp. Er wordt niet geboord! Dit is absoluuut een pijnloze behandeling. Het laagje blijft meestal heel lang zitten en hoeft dus meestal niet herhaald te worden. (bij mij zit het al 24 jaar!!)Ik denk niet dat jij het nu ook krijgt. Meestal doen we dit bij kinderen vanaf een jaar of 7. Ondanks de sealing moet je toch goed blijven poetsen. Het is geen garantie dat op die plekken geen gaatjes komen!Gr. Natascha
Nut heeft het altijd, maar als je in je achterste kiezen op jouw leeftijd nog geen gaatjes hebt, en je blijft zo poetsen zoals je de laatste 18 jaar gedaan hebt is het misschien niet nodig. Niet bij iedereen zijn de groefjes even diep. Ik weet niet hoe je verzekerd bent, maar als je ziekenfonds verzekerd bent, zullen ze het niet vergoeden. Dat doen ze maar tot 16 jaar. Gr. Natascha
Even serieus: ik wist niet dat ze zolang kunnen blijven zitten. Kunnen die van mij nog zo'n 11 a 18 jaar mee... Worden ze bij volwassenen nog vernieuwd als ze zijn versleten?
Volgens mij is dit bij mij een paar jaar geleden gebeurd, en nu is de pijn weer terug bij 1 kies. Er is niks bijzonders te vinden. Ik heb een nieuwe tandarts, en die heeft er niet over gehad om een laklaagje (sealen?) aan te brengen.
Ik hoop dat dit het zelfde is, want dan ga ik er weer mee terug naar de tandarts.
groetjes Nanette
Nee, dat is niet hetzelfde. Sealen houdt in dat de groef (op het kauwvlak) van een kies wordt afgedekt met een laagje plastic. Heel iets anders dus. Je weet toch wel wat er bij jou gebeurd is?
[ Dit Bericht is bewerkt door: Paul K. op 2003-10-10 20:37 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: Paul K. op 2004-03-06 14:58 ]
Als eerste moet ik echt even kwijt, dat ik je nou niet bepaald tactisch vind overkomen!
Het interesseert me wel degelijk wat de tandarts doet. Ik heb een paar jaar geleden een lakje (lijkt net nagellak) over de zijkanten van mijn kiezen gekregen, omdat het toch wel zeer gevoelig was, de pijn verdween niet meer.Hierna verdween langzaam maar zeker de pijn. Aangezien dit bij mijn vorige tandarts was, kon ik hem niet meer vragen voor weer zo een laagje. Ik ben bij mijn nieuwe tandarts langsgeweest, omdat ik kiespijn had. Na onderzoek bleek dat het eigenlijk niet meer was dan dat mijn tandhals bloot lag. Ik vroeg aan hem of hij een laklaagje erop wilde doen, maar hij zei dat hij dat niet kende. Hij stelde voor om nog even de kiespijn aan te kijken, en anders wilde hij een wortelkanaalbehandeling toepassen. Hier heb ik dus geen zin in. Ik laat niet iets dood maken wat niet nodig is.
Ik kwam op dit forum en ik las hier dus over een "laagje" over je tanden, en ik dacht(aangezien ik een leek ben op dit gebied), misschien heet dit wel sealen, en zo ja, dan ga ik hier nog maar een keer mee naar de tandarts. Nu weet ik dus op een vriendelijke manier van Paul dat dit dus niet hetzelfde is.
Dus ondanks je wat botte antwoord, toch bedankt voor de informatie, ik weet wel wat sealen nu inhoudt.
Het laagje dat wordt gebruikt voor gevoelige tandhalzen is eigenlijk ook een soort van sealing. De leterlijke betekenis van sealen is "afdichten" in dit geval. Gevoelige tandhalzen worden veroorzaakt door openliggende dentinetubuli en deze dicht je met lak af (als het om die tandhals gaat). Wel degelijk een vorm van sealen dus.
P.S. Het is niet de bedoeling dat op deze site mensen worden aangevallen op hun ideeën en meningen. Het is juist de bedoeling je mening en ideeën te uiten. Commentaar mag maar het is wat beleefder dit met privé berichten te doen.
Gr. Maurice
[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2003-10-28 13:34 ]
Ik ben nu 31 en ja, al 24 jaar zijn mijn kiezen gesealed. Ik heet trouwens Natascha met sch. (als je dat gelooft tenminste1!)
Sorry TA v Leeuwen heeft gelijk. Dit soort dingen moeten via een prive bericht. Of liever nog, dit soort gesprekken gewoon niet voeren. Waar gaat het eigenlijk nog over?
Groetjes aan iedereen
--> Ja, maar mijn kiezen zijn later geseald dan die van jou, dus bij mij is er betere techniek en materiaal gebruikt, dus dan gaan die van mij waarschijnlijk juist langer mee dan die van jou, dus langer dan 24 jaar.