mogelijkheden en ervaringen met het chirurgies rechtzetten v

Author:
kire
Posted:
zo, 09/14/2003 - 21:44
Wat zijn mogelijkheden en kosten voor het chirurgies rechtzetten van een voortand
Een voortand staat bij mij scheef maar er is voldoende ruimte, ik heb een beugel gehad maar de tand is na verloop van tijd weer scheef gaan groeien.
Ik heb geen zin om daar weer opnieuw een beugel voor te gaan moeten dragen. En zou de tand het liefste chirurgies recht laten zetten. Hierover is erg weining tot niks te vinden op het internet.

en heeft iemand hier ervaring mee?
master rob

Voor zover als ik weet word er vaak aan de achterzijde van de scheefstaande tand een plaatje gezet deze dient om de zoveel tijd aangespannen te worden om de scheefstaande stand weer in de juiste richting te krijgen (soort spalk) .

Ik dacht dat het op deze wijze ging maar zeker weten doe ik dit niet .

Maar een tand operatief recht zetten ik weet niet of dat kan ?
vr, 09/19/2003 - 11:08 Permalink
de digitale tandarts

Het chirurgisch verplaatsen van tanden of een reeks van tanden wordt een segment osteotomie genoemd.

Deze ingrepen werden in het verleden echter vaker uitgevoerd dan tegenwoordig, o.a. doordat er aan deze methode een aantal nadelen kleven.

De bloedtoevoer naar de tanden/kiezen kan verbroken worden, waardoor wortelkanaalbehandelingen noodzakelijk worden, tevens kan ook het steunweefsel (o.a. bot&tandvlees) beschadigd raken.

Het is ook makkelijker om een blok van tanden en kiezen te verplaatsen dan om een enkele tand los te 'zagen' en te verplaatsen zonder de bloedtoevoer naar het botsegment en deze tand te verminderen/blokkeren.

Daarom lijkt mij het toch verstandig om niks te doen of een orthodontische behandeling te nemen, of mogelijkerwijs een standcorrectie middels een facing.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-09-27 11:17 ]
za, 09/27/2003 - 11:15 Permalink