Stifttand?

Author:
Nicky26
Posted:
wo, 09/24/2003 - 16:15
Hallo,

Toen ik 6 jaar was ben ik gevallen van de fiets en een stukje (ong. de helft v.d. tand)is afgebroken, plus een heel klein stukje van een hoektand.
ik heb toen een stukje stift ertegen aan gekregen. Nu 20 jaar later is het hartstikke geel,je ziet duidelijk kleurverschil en ik wil er iets aan doen, wat is het beste/voordeligste/minst pijnlijkste want ik kan doen? Ik ben ontzettend bang voor de tandarts.
natascha31

Hoi Nicky,

Je kan de oude vulling (het verkleurde stukje dus) weg laten boren en dan een nieuwe vulling ertegenaan laten zetten. Dit is de makkelijkste oplossing. Weet je ook of de tand dood is door de val? Dan hoef je je namelijk helemaal geen zorgen te maken over pijn tijdens de behandeling! Groetjes, Natascha
wo, 09/24/2003 - 16:19 Permalink
Nicky26

Hallo Natasha,

De tand is niet dood, want het is nog stralend wit en ik heb er verder helemaal geen last van.
Weet je ook wat deze behandeling kost en wordt het vergoed?
Ik heb het ooit aan mijn tandarts gevraagd en die zei dat ik beter een porselijnen stuk eraan kon laten zetten maar dat zou heel prijzig zijn, maar belangrijker nog, is het een pijnlijke behandeling?
wo, 09/24/2003 - 16:39 Permalink
de digitale tandarts

Een hoekopbouw van witte vulling is niet zo'n pijnlijke behandeling, maar ik neem altijd voor bijna alles een verdoving!

Reken op een bedrag tussen de 60 en 100 euro afhankelijk van o.a verdoving en methode.

Grt
wo, 09/24/2003 - 17:18 Permalink
natascha31

Hoi Nicky26,

Het is inderdaad niet erg pijnlijk omdat er alleen in de vulling geboord wordt. Als je aanv. verz. bent vergoedden ze het wel bij het zfds. Het bedrag is denk ik ook rond de E70. Porcelein ertegenaan zetten klinkt mij vreemd in de oren. Bedoelt hij een facing? Een schildje van porcelein? Waarom is dat nodig als het alleen om een hoekje gaat?
do, 09/25/2003 - 13:49 Permalink
Nicky26

Het gaat niet alleen om een hoek, dat is maar een piepklein stukje, maar voornamelijk om mijn rechtervoortand, die is zeg maar 'doormiddan' dus de helft is geel, geen gezicht.
Ik loop hier al een tijdje mee.
Ik denk dat de tandarts bedoelde een porselijnen laagje eromheen. kan dat en is dat duur.
do, 09/25/2003 - 13:59 Permalink
natascha31

Je kan een porceleine schildje laten maken maar is wel prijzig. Vraag je TA om een begroting en wat de andere mogelijkheden zijn.
do, 09/25/2003 - 15:17 Permalink