Hallo, ik heb een auto ongeluk gehad en heb daardoor 2 voortanden kapot gehad, 1 lag eruit en is gespalkt en de ander is tot aan de wortel afgebroken en is afgeslepen maar de wortel is wel blijven zitten. nu zijn mijn tanden weer opgebouwd met composiet en die andere met een stift en composiet, maar nu verkleurd de tand vrij snel en kan je vrij duidelijk een aanzetting van de aanhechting van composiet zien er er zit ook nog een scheurtje in het glazuur... hoe krijg je dit weer mooi egaal en dezelfde kleur als mijn andere tanden? En hoelang blijft het goed...ik heb niet het idee dat het erg sterk is namelijk. Kan iemand mij dit vertellen???
Hoe lang is het geleden dat je tanden weer gemaakt zijn? En welke tand verkleurt er? Je hebt het over een scheurtje in het glazuur, dus ik denk dat je je "echte" tand bedoelt. Ik kan je eigenlijk pas verder antwoorden als ik het hierboven genoemde weet. Groetjes, Natascha
Je zult waarschijnlijk 6 maanden moeten wachten hiervoor, maar zo'n tand kan ook na enkele jaren pas problemen gaan geven.
De afgebroken tand kan je laten restaureren met een porseleinen kroon met stift, zie voor meer info:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=212&forum=8
Op de tand die voor drie/kwart is gevroken kan het missende deel met een witte vulling worden aangeplakt (hoekopbouw) of is een porseleine facing mogelijk mooier zodat allebei de voortanden dezelfde kleur porselein krijgen.
Maar ik denk dat het vorlopig dus afwachten is en daarna goed met je tandarts de verschillende mogelijkheden bespreken.
Sterkte!
Composiet is plactic en bleekt niet...je vind de situatie nu niet fraai genoeg om een half jaar mee rond te lopen begrijp ik hieruit?
[ Dit Bericht is bewerkt door: Incisor op 2003-09-24 17:55 ]
composiet kan je niet bleken. De eigen tand die er helemaal uit was, is die aan de andere tanden gespalkt met de wortel er nog aan of heeft de tandarts de wortel eraf geslepen? Als je het echt helemaal netjes wilt doen zou ik denk ik kiezen voor een kroon met stift. Wat verkleurd is kan je ook weer op de goede kleur brengen door een nieuwe composiet vulling te nemen, maar ook die zal weer verkleuren door thee, koffie, wijn enz.
Verkleuren porcelijnen facings en/of kronen eigenlijk ook zoals dat bij composiet het geval is?
Re: tandbreuk..
Porseleinen facings verkleuren niet doch die van composiet wel.