kies brokkelt af rondom wortelkanaalbehandeling

Author:
groentje
Posted:
ma, 10/06/2003 - 14:12
Ik heb anderhalf jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad in een kies. Nu brak een tijdje geleden tijdens het kauwen een stuk van de voorkant van de oorspronkelijke kies af en zie je het vulsel zitten. Het stuk wat afbrak is ongeveer 1/5e van de totale omvang en heb ik nog..... Een paar weken later brak er een kleiner stuk aan de buitenkant af. Dies wel weg.. En nu? Kan het oude stuk teruggelijmd worden? Is zoiets bij te plamuren? Ik heb er geen last van en verreweg het meeste van de kies/vulling zit er nog. Ik zit bepaald niet op een kroon te wachten na alle verhalen. Graag zou ik weten of er alternatieven zijn voordat ik naar mijn tandarts ga.

groentje
natascha31

Een kroon is hiervoor toch echt de oplossing. Het afgebroken stuk eraan plakken kan niet. Het kan wel opgevuld worden met vullingmateriaal. Welke "enge" verhalen heb je gelezen over kronen? Het is namelijk echt niet eng.
ma, 10/06/2003 - 20:07 Permalink
de digitale tandarts

Na een wortelkanaalbehandeling en een grote vulling is er veel tandweefsel verdwenen van een kies. Hierdoor zal de tand/kies minder sterk worden en (gedeeltelijk) kunnen breken. Tevens zal steeds moelijker worden om de natuurlijke vorm weer met een vulling te herstellen.

Het op tijd laten zetten van een kroon kan voorkomen dat de tand/kies (ongunstig) breekt en zal over het algemeen minder snel lekken dan een vulling en ook langer meegaan.

Wanneer tanden/kiezen grote vullingen bevatten, worden ze dus zwakker. Er is minder tandweefsel en de kans dat er een breuk optreedt wordt groter.

In het geval van een uitgebreide vulling kan het voor de tandarts moeilijk zijn om de kies weer op te bouwen/herstellen, zeker als de randen ook nog onder het tandvlees liggen. Een kroon kan in deze gevallen de oplossing zijn.

http://www.tandarts.nl/imagesforum/tijdvoorkroon.jpg
In deze kies bevindt zich een wortelkanaalbehandeling en een grote vulling, hierdoor zijn de wanden erg dun geworden en is er een vergroot risico op breuk.

De tandtechnieker is in staat om op het gipsmodel een kroon te vervaardigen, die als een "dop" over de kies heen valt en beschermt tegen ongunstige krachten op de dunne wandjes. Met een kroon is het tevens makkelijker om de natuurlijke vorm, inclusief contactpunten te herstellen.

http://www.tandarts.nl/imagesforum/kroon.jpg

Een kroon is een van de duurzaamste behandelingen die we kennen binnen de tandheelkunde, ik denk ook niet dat je je moet laten afschrikken door verhalen!

Overleg met je tandarts over hoe en wat.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-10-06 20:13 ]
ma, 10/06/2003 - 20:12 Permalink
groentje

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie! Ik had gelezen dat je rondom een kroon snel tandvleesproblemen en ontstekingen krijgt omdat het dood materiaal is. Aan de andere kant is een wkb-kies dat ook dus misschien maakt het niets uit. Achteraf had ik de kies toen misschien beter meteen kunnen laten trekken omdat het lijkt alsof je het traject soms zowat kunt voorspellen: wkb-kroon-apex. Alles bij mekaar even duur als een implantaat. Ook nu heb ik soms een warm gevoel en een zachte druk in mijn kaak bij de WKB kies. Als dat een voorteken is dat er een apex aan zit te komen zou ik misschien beter nu voor een implantaat kunnen kiezen? Of heb je daar die ontstekings-risico's ook?

bedankt,
groentje
di, 10/07/2003 - 11:04 Permalink
admin

Ja.

En dan moet je over een jaartje eens kijken wat je titanium plus andere metalen gehalte is in je lichaam.. Heeft mij kanker bezorgd !!

Kies getrokken, paar weken chlorofyl (om de metalen te lozen) , en weg was het...
di, 10/07/2003 - 22:58 Permalink
natascha31

Na een wkb volgt wel vaak een kroon, maar zeker niet vaak een apex resectie! Wat betreft het laten trekken van een kies, als je nog een kroon kan laten plaatsen zou ik niet voor trekken kiezen. Je hebt het ook over een implantaat, maar dit is ook erg kostbaar en een goede mondhygiene is dan heel erg belangrijk (is altijd belangrijk natuurlijk!). Ook accepteert het lichaam niet altijd het implantaat. Hier komt ook veel meer bij kijken als bij een kroon. De weg naar een implantaat is lang hoor! Succes met je keuze. Groetjes, Natascha
wo, 10/08/2003 - 14:18 Permalink