Ik heb anderhalf jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad in een kies. Nu brak een tijdje geleden tijdens het kauwen een stuk van de voorkant van de oorspronkelijke kies af en zie je het vulsel zitten. Het stuk wat afbrak is ongeveer 1/5e van de totale omvang en heb ik nog..... Een paar weken later brak er een kleiner stuk aan de buitenkant af. Dies wel weg.. En nu? Kan het oude stuk teruggelijmd worden? Is zoiets bij te plamuren? Ik heb er geen last van en verreweg het meeste van de kies/vulling zit er nog. Ik zit bepaald niet op een kroon te wachten na alle verhalen. Graag zou ik weten of er alternatieven zijn voordat ik naar mijn tandarts ga.
groentje
groentje
Het op tijd laten zetten van een kroon kan voorkomen dat de tand/kies (ongunstig) breekt en zal over het algemeen minder snel lekken dan een vulling en ook langer meegaan.
Wanneer tanden/kiezen grote vullingen bevatten, worden ze dus zwakker. Er is minder tandweefsel en de kans dat er een breuk optreedt wordt groter.
In het geval van een uitgebreide vulling kan het voor de tandarts moeilijk zijn om de kies weer op te bouwen/herstellen, zeker als de randen ook nog onder het tandvlees liggen. Een kroon kan in deze gevallen de oplossing zijn.
In deze kies bevindt zich een wortelkanaalbehandeling en een grote vulling, hierdoor zijn de wanden erg dun geworden en is er een vergroot risico op breuk.
De tandtechnieker is in staat om op het gipsmodel een kroon te vervaardigen, die als een "dop" over de kies heen valt en beschermt tegen ongunstige krachten op de dunne wandjes. Met een kroon is het tevens makkelijker om de natuurlijke vorm, inclusief contactpunten te herstellen.
Een kroon is een van de duurzaamste behandelingen die we kennen binnen de tandheelkunde, ik denk ook niet dat je je moet laten afschrikken door verhalen!
Overleg met je tandarts over hoe en wat.
Met vriendelijke groet.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-10-06 20:13 ]
bedankt,
groentje
En dan moet je over een jaartje eens kijken wat je titanium plus andere metalen gehalte is in je lichaam.. Heeft mij kanker bezorgd !!
Kies getrokken, paar weken chlorofyl (om de metalen te lozen) , en weg was het...