Ik ben laatst naar de mondhygieniste geweest, dat deed al behoorlijk pijn, kben nogal gevoelig (mijn tandvlees dan..), maar ze schraapte met een tangetje zo hard over mijn tanden, ik had het gevoel dat ze gewoon compleet mijn glazuur eraf krapte!! Ik vroeg haar er nog naar, want ik heb het zowiezo niet zo op tandsteen verwijderen (vroeger deden ze het toch ook niet en ik had toen ook nooit last..), maar ze zei dat er wel heel wat moet gebeuren om je glazuur te beschadigen. Maar dan denk ik: ik mocht van mijn tandarts niet eens mijn tanden met zout poetsen (voor wittere tanden) en dat is toch veel minder erg dan met een scherpe tang over je tanden schrapen..???
(dit klinkt allemaal misschien achterlijk maar ik wil het graag weten...het klonk heel beschadigend wat ze deed).
(dit klinkt allemaal misschien achterlijk maar ik wil het graag weten...het klonk heel beschadigend wat ze deed).
Deze vraag krijg ik ook vaak van patienten de laatste tijd omdat ik het eventjes met oud 'gereedschap' moest doen van de tandarts. Deze instrumenten waren erg bot. Dan moet je als mondhygieniste nogal wat kracht zetten om het tandsteen te verwijderen. Misschien dat deze mondhygieniste ook geen scherp instrumentarium had of misschien zat er bij jou erg veel tandsteen dat behoorlijk vast zat.
Het glazuur is ontzettend sterk. Diamant is sterker en nog iets is sterker..maar daarna komt glazuur. Dus het afschrapen van glazuur kan echt niet. Ik heb wel eens gehad dat ik een vulling eruit heb gekrabbeld, maar dan zat deze vulling niet goed. Dan is het maar beter dat je er dan achter komt dan dat je jaren met een slechte vulling doorloopt.
Het geluid wat je hoort tijdens het schoonmaken is het breken van het tandsteen. Dat klinkt in je eigen mond ontzettend hard omdat het geluid direct via het bot naar je oor gaat. De mondhygieniste zelf hoort er niks of nauwelijks wat van. Ik kan mij voorstellen dat je daar ongerust van wordt, maar er is echt niks aan de hand.
Wat overigens wel kan, is dat het cement (laagje over de wortel) iets wordt weggekrabt. Dit is alleen niet erg omdat dit meestal geinfecteerd is. Alleen zijn er mondhygienisten die overdrijven en die 10-tallen jaren lang over het worteloppervlak bijven schrapen. Dan kan je op een gegeven moment zien op een foto dat er een stuk wortel weg is. Maar zo ver mag het natuurlijk niet komen!
Met zout je tanden poetsen werkt erg abrasief: als je dat elke dag zou doen dan slijt inderdaad op een gegeven moment het glazuur. Dit is heel wat anders dan dat een mondhygieniste het elk half jaar of elke drie maanden schoon maakt.
Ik hoop dat het zo duidelijk is...
Er zijn mensen waarbij het erg ontstoken is en waarbij het geen zeer doet. Zo zie je maar weer: pijnbeleving is iets heel persoonlijks...
Ik heb nu eenmaal een beetje chronisch iets met mijn tandvlees, had het al toen ik 6 was en nu heb ik altijd wel gevoelig tandvlees al is het niet pijnlijk, maar bloed het wel heel snel...
Misschien heb je ook wel last van een bepaalde bacterie...?