Help, ben ondertussen wanhopig..

Author:
luidkeels
Posted:
za, 10/11/2003 - 12:36
Ook ik loop al bijna 2 jaar in en uit bij de tandarts en de kaakchirurg. heb 3 apex'en gehad en een WKB nog effe tussendoor. Heb regelmatig pijn in mijn kaken en wortels, uitstraling naar oog, oor en achterhoofd. meestal zijn het pijnscheuten op 1 plek. Wordt er wanhopig van!! Depressief noem maar op. Heb nu weer afspraak bij kaakchirurg. Wéér pijn in mijn linkeronder én bovenkaak. Kiezen en tanden worden zwakker, brokkelen af door dode wortels doorde apex'en. Er is een OPG scan gemaakt destijds waarop men kon zien dat het allemaal heel gevoelig is?? weet niet hoe, maar een oplossing heeft niemand nog kunnen bieden, alleen vette rekeningen!...WIE heeft oplossing voor bijna uitzichtloze situatie??? ik ben 39 jaar en altijd een gezond gebit gehad!
Lieneke

Ja dat is heel jammer. Soms mag het gewoon allemaal niet baten. De natuur is soms erg onvoorspelbaar. Mijn advies: laat die bewuste kiezen trekken. Dan weet je zeker dat de pijn staks weg zal zijn...Natuurlijk is dat harstikke zonde van je kiezen, maar ja...ik denk dat er geen andere oplossing is die net zo voorspelbaar is.
za, 10/11/2003 - 15:23 Permalink
amber2003

Ja ,ik ken dat .
Ik heb ook zo'n kies met kroon , 2 1/2 jaar geleden geplaatst . Ook 3 keer een apex resectie . Niet elke keer zagen ze iets op de foto ( tussen de apexen in bijvoorbeeld ) , maar de pijn bleef .
De tandarts en chirurg wisten het dan ook niet meer en ik had dan ook het gevoel dat ik niet serieus genomen werd .
Vandaar dat het dan al gauw op " zit tussen de oren " gegooid wordt .
De kroon wordt er binnenkort uitgesloopt , want wat is er nu op de laatste foto te zien ?
Ja hoor ; een ontsteking !!
Dat wist ik al 2 1/2 jaar , het is nooit weggeweest .
En ik vraag me toch nog steeds af hoe die bacterieen daar bij die wortelpunt zijn gekomen , vanaf het moment dat de kroon erop ging .
" Steriele " instrumenten ???
za, 10/11/2003 - 21:35 Permalink
luidkeels

Bedankt voor jullie reacties, ik heb het gevoel dat het inderdaad allemaal wel de kant op zal gaan dat er nog een ontsteking zit te broeien, óf, dat vergat ik nog te vermelden, mijn verstandskiezen beginnen te rommelen want die heb ik allemaal nog. Ik heb een konstante "druk" op mijn kaken en tanden...ik weet het niet?! Alleen dat ik er behoorlijk chaggerijnig van wordt. Warm en koud en vooral koude wind erop dan hang ik aan echt plafond van de pijn. Dat betekent óf altijd met je mond dicht praten, en lachen noem maar op. En dat is voor mij geen optie. Dus ik hoop dat de kaakchirurg dieper wil kijken als alleen een foto maken en prikken in mijn tandvlees wat tijdens de halfjaarlijkse onderzoeken gedaan is tot nu toe.
zo, 10/12/2003 - 11:30 Permalink
Lieneke

Dat er toch een ontsteking zit aan de wortelpunt zat, zit waarschijnlijk zo:
Het gaatje is zo diep en groot geweest dat er uiteindelijk een kroon op moest. Door al dat gerommel aan zo'n kies kan de zenuw gaan ontsteken en de ontsteking komt dan uiteindelijk bij de wortelpunt. Er is vast en zeker wel met steriele instrumenten gewerkt. Maar zo'n bacterie is zo verrekte klein...het kan zijn dat niet alle caries verwijderd is en dat er zo een ontsteking is ontstaan. DIt gebeurd vrij vaak vooral als er 'diep gevuld' of een kroon is geplaatst. De caries zit dan al vlak bij de zenuw.
zo, 10/12/2003 - 12:46 Permalink
amber2003

Ha Braces ,
ja , helaas kan je bacterieen niet met het blote oog zien .
Het ging bij mij om een grote kies ( met grote vulling ) waar een stuk afbrak .
Hij deed geen pijn , maar kon niet opnieuw gevuld worden . Dus een kroon erop .
Niks aan de hand , 2 wkn. een noodkroon ook geen last . Vanaf de dag dat de def. kroon erop ging ging ik tegen het plafond .
Werd me verteld dat kan niet , want dan had je met de noodkroon ook al pijn moeten hebben . Niet dus .
Maar net als met de apexen ; bijv. de 2e keer zat er volgens hem geen ontst.weefsel, maar de pijn was nog net zo hevig .
Dus alledrie de keren zijn er dus bacterieen achtergebleven .
Ik vind het alleen zo jammer dat je zo lang met zulk soort klachten kan lopen .
Omdat wordt gezegd zus of zo kan niet , in de praktijk dus wel .
Zal niet meer zo snel een apex doen , de kans op succes is toch niet bijzonder groot volgens mij .
Allemaal kwestie van domme pech . :evil: :evil:

groetjes
Amber
zo, 10/12/2003 - 14:19 Permalink
luidkeels

Ben vandaag naar de kaakchirurg geweest, uitgelegd dat ik het niet meer volhou die pijn en hij was heel erg begripvol. Heeft ook erg nauwkeurig gekeken en met een stikstof stokje langs ál mijn kiezen en vullingen en verdomd! bij ééntje hing ik aan het plafond, hij heeft foto's gemaakt en constateerde toch weer een flinke ontsteking. Dit komt doordat ik grote vullingen heb zegt hij. Hij vond dat mijn tandarts dit moest opknappen...dus..tandarts gebeld en meteen kon ik terecht!! Helemaal super, niet de WKB hoor die was best pijnlijk maar nu voel ik wel dat er al een hoop pijn en irritatie aan het zakken is. Ik ben helemaal blij! Nu maar hopen dat over 3 weken wanneer ik moet terugkomen nog steeds de pijn weg.
do, 10/16/2003 - 18:29 Permalink
jose b

al die klachten hier heb ik ook, tegen mijn werd ook gezegd ( zelfs hier op het forum ) dat het tussen de oren zit.Vandaag ook bij de kaakchirurg geweest, maar op foto's is niets te zien.Nu wil hij opereren om te kijken of er nog wortelpunen zitten ? maar die zijn er toch al uit.

De afspraak is over 2 weken, maar zolang hou ik het niet vol :sad: hij zegt dat als ik mijn tanden laat trekken dat het niet zeker is dat de klachten voorbij zijn.Ook zegt hij dat het niet aan de kroon kan liggen ??? er kan niets meer bij de punt komen ?
vr, 10/17/2003 - 21:08 Permalink
amber2003

Het hoeft ook niks met de kroon te maken te hebben .
Zoals Braces elders al zei ; bacterieen zijn zo klein . Kans is er altijd dat er bacterieen achterblijven .
Bij mij is er 3 x een apex gedaan , en ik vroeg toen ook ; " blijft er nog wel wat wortel over "?
Na de 1e apex werd het als het ware elke keer weer schoongemaakt . Het ontstoken weefsel verwijderd .Maar als er maar een klein beetje rotzooi achterblijft wordt dat toch blijkbaar weer vermenigvuldigd .
Als je zo'n last hebt en het niet meer vol kunt houden tot 2 weken , dan moet je echt heel erg blijven aandringen bij je tandarts dat je het niet volhoudt zo .Alleen hij kan rechtstreeks de kaakchirurg voor je bellen .
Heb ik toen ook gedaan , want ik zat tegen het plafond , en als er niet heel snel wat aan gedaan zou worden zou ik bij wijze van spreken mijn kop door de muur rammen .
Het is heel vervelend dat je zo je best moet doen om ze maar te overtuigen , maar het is niet anders . Ze hebben het nu eenmaal druk . Dus doe dat nou maar , laat je vooral niet afschepen !!

Amber
za, 10/18/2003 - 18:03 Permalink
jose b

de tandarts heeft me al door gestuurd, maar hij kan ook niets vinden.Als het aan de kroon ligt ( hij zegt ook dat het niet kan ) moet de tandarts het oplossen zegt hij, de tandarts zegt "ik doe niets, het is voor de kaakchirurg".
Ik heb nu een afspraak voor over 2 weken bij de chirurg, hij wil het nog een keer openmaken, maar dat duurt nog 2 weken.Dan loop ik dus al 5 weken met een constante pijn.Ik eet slecht,slaap slecht,ben humeurig etc.

Als ik alles eruit laat trekken zou het dan over zijn ???????
za, 10/18/2003 - 20:36 Permalink