Tintelende linker-achterkant tong nu een jaar na trekken ver

Author:
Sebazzz
Posted:
zo, 10/12/2003 - 11:42
Hallo,

Ik heb dus een kies linksachterin laten trekken bij het verdoven is een zenuw geraakt. Nu een jaar laar heb ik nog steeds een tintelend gevoel in de zijkant van mijn tong, vooral als ik langs die plek ga met mijn tong. Gaat dit nooit meer weg? Zit er iets klem? Het bot waar mijn kies in zat steekt wel wat naar binnen nu.
Lieneke

De zenuw wordt zeer zelden geraakt bij het verdoven. Als deze wordt geraakt dan kan men dit voelen in de tong; deze voelt doof aan en/of tintelt. Als dit na een half jaar nog niet weg is, is de kans zeer groot dat het niet meer overgaat. De zenuw is blijvend beschadigd. Dit gebeurd echt zeer zeer zelden. Heel vervelend.
Bij hij spuiten mik je ook op de zenuw. Je moet de boel immers verdoven. Maar je mag m niet raken. Of je m raakt ja of nee is heel onvoorspelbaar. Ik denk dat je het jouw tandarts haast niet kwalijk kan nemen...

Sterkte
zo, 10/12/2003 - 12:50 Permalink
Sebazzz

Ik weet nog wel dat ik een harde schok voelde alsof ik onder stroom stond toen de naald erin ging? En kan er dan nog iets aan dat tintelende gevoel gedaan worden? Bv helemaal kapot maken ofzo?

[ Dit Bericht is bewerkt door: Sebazzz op 2003-10-12 14:45 ]
zo, 10/12/2003 - 14:44 Permalink
de digitale tandarts

Deze zenuw, de nervus lingualis kan bij het geven van een verdoving voor de kiezen in de onderkaak (mandibulaire blok-anesthesie) inderdaad geraakt worden.
Vaak is dat te voelen als een soort van 'schokje'/ prikkleling in de tong tijdens het verdoven.

In zeldzame gevallen kan de geleiding van de zenuw (tijdelijk) gestoord raken of uitvallen.

Dat u nu tintelingen heeft, zou u eigenlijk als een gunstig teken moeten beschouwen.
De zenuw is gelukkig niet helemaal uitgevallen en zal zich waarschijnlijk na verloop van tijd (weken tot enkele maanden) weer herstellen.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-10-12 15:02 ]
zo, 10/12/2003 - 15:00 Permalink
Sebazzz

Bedankt tandarts, maar zoals ik schreef is het al meer dan een half jaar en het dove gevoel blijft; ik heb wel enigszins smaak en gevoel.
zo, 10/12/2003 - 16:21 Permalink
de digitale tandarts

Inderdaad ik zie dat je dat bij het onderwerp hebt geschreven.

Meer dan een half jaar is lang, over het algemeen zou binnen deze periode herstel moeten zijn opgetreden.

Misschien dat een consult bij een kaakchirurg je wat meer zou kunnen bieden. Helemaal wegnemen van de zenuw moet technisch gezien wel mogelijk zijn, maar lijkt mij aan de andere kant wel een drastische maatregel.

Ik hoop dat je van het vervelende tintelende gevoel afkomt.
zo, 10/12/2003 - 17:38 Permalink