Een tijd geleden had ik wat pijn (niet héél erg maar toch goed voelbaar) in een voorste snijtand. De tandarts zei toen dat er een beginnend abces op zat dat pas binnen een maand of 6 echt problemen zou kunnen geven.
Hij zei dat een wortelkanaalbehandeling niet nodig was. Hij heeft gewoon het gaatje gevuld (met witte vulling) en zei dat het abces dan vanzelf zou genezen.
Klopt het dat een abces vanzelf weggaat als het gaatje gevuld is ??? Ik hoop van wel, want ik heb geen zin in een wortelkanaalbehandeling in een snijtand (veel te zichtbaar, stel dat het verkleurt en zo ...), maar kan dat abces wel weg eigenlijk ??
Hij zei dat een wortelkanaalbehandeling niet nodig was. Hij heeft gewoon het gaatje gevuld (met witte vulling) en zei dat het abces dan vanzelf zou genezen.
Klopt het dat een abces vanzelf weggaat als het gaatje gevuld is ??? Ik hoop van wel, want ik heb geen zin in een wortelkanaalbehandeling in een snijtand (veel te zichtbaar, stel dat het verkleurt en zo ...), maar kan dat abces wel weg eigenlijk ??
Het pus bestaat o.a. uit dode wittebloedcellen en dode bacteriën. Wanneer er een abces zich vormt rond de wortelpunt, moet eigenlijk het wortelkanaal geinfecteerd zijn met bacteriën en is drainage en een (nieuwe) wortelkanaalbehandeling over het algemeen noodzakelijk.
Tevens is een abces wat niet kan draineren over het akgemeen zeer pijnlijk en wordt niet afgewacht of het vanzelf weggaat. Waarschijnlijk is er dus wat anders aan de hand.
Overleg met je tandarts hoe en wat zodat de situatei voor jou duidelijk wordt.
Overigens als de wortelkanaalvulling diep genoeg wordt afgebrand dan hoeft er niet zomaar een verkleuring te ontstaan.
Met vriendelijke groet.