Na wortelkanaalbehandeling GEEN noodvulling geplaatst!

Author:
Annaaa
Posted:
wo, 10/15/2003 - 11:17
Hallo..

Ik heb even een vraagje: ik ben namelijk gister naar de tandarts geweest en er is een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd maar hij heeft geen noodvulling geplaatst (over 2 weken pas!)dus ik loop nu rond met een gat in mijn kies! De tandarts zei omdat het goed ontstoken was dat het beter was ofzoiets.. Maar ik vind het maar vreemd want nu zit er dus echt een gat in mijn kies en alles wat ik eet kan daar bij! Ik heb geen pijn (helemaal niet gehad) maar is dit wel goed? Moet er niet een noodvulling geplaatst worden?

Ik hoop op een reactie!

Groeten Anna
de digitale tandarts

Wanneer er een onteking met veel druk aan de wortelpunt zit wordt de tand/kies weleens enkele dagen opengelaten om de ontstekingsvloeistoffen/pus via de kanalen te laten draineren.

Mocht dit niet het geval zijn dan wordt over het algemeen de tand/kies afgesloten met een tijdelijke vulling om te voorkomen dat er nog meer bacteriën uit de mondholte de wortelkanalen en het gebied rondom de wortelpunt kunnen binnendringen.

Met vriendelijke groet.
wo, 10/15/2003 - 11:29 Permalink
crucio

Hoi michelle

Er wordt niet meteen een goede vulling opgedaan omdat de druk niet kan ontsnappen en ten tweede mocht er na een tijdje toch weer een ontsteking ontstaat (verloopt dan wel vrij snel) hoeft de tandarts de goede vulling die tevens een stuk harder is niet te doorboren. En de kanaal-ingangen zijn dan een stuk moeilijker te vinden. Vandaar dat er meestal een noodvulling wordt gebruikt deze is makkelijker te verwijderen.
Maar uiteindelijk als de tandarts zeker weet (zover die dat kan weten dan) dat er geen ontsteking meer is wordt het kanaal afgesloten met een definitieve vulling.
Ik hoop dat dit het antwoord is op je vraag.
Kan zijn dat er een klein foutje in staat omdat ik zelf nog met de opleiding tandartsassistente bezig ben maar denk dat ze me dan wel corrigeren althans dat hoop ik.

groetjes
laura
di, 10/21/2003 - 12:23 Permalink