Ik heb een vraag aan de digitale tandards.
Ik ben namelijk ongevoelig voor pijnstillers en tandardsverdovingen. Alle pijnstillers (ook de zwaardere, en de pijnstillers die ze in ziekenhuizen gebruiken)hebben totaal geen effect. Volgens mij komen pijnstillers uit een andere groep (NSAID) dan de tandartsverdovingen? Of is er toch een verband tussen deze 2?
Mijn tandarts heeft me ooit gezegd dat er maar 2 soorten verdovingen zijn, een zware verdoving en een lichte. Beide werken bij mij helemaal niet, het is net alsof er water wordt ingespoten. Ook niet op verschillende plekken in de mond. Mijn tandarts zei dat er maar 1 merk verdoving is, dus een ander merk kan niet uitgeprobeerd worden. Hij zei dat het verschijnsel ongevoeligheid wel vaker voorkomt bij astma en bronchitis patienten. Ik heb deze aandoeningen niet. Mijn huisarts had er nog nooit van gehoord. Bent u wel bekend met het verschijnsel en is er iets aan te doen?
[ Dit Bericht is bewerkt door: HelpMe op 2003-10-21 13:19 ]
Ik ben namelijk ongevoelig voor pijnstillers en tandardsverdovingen. Alle pijnstillers (ook de zwaardere, en de pijnstillers die ze in ziekenhuizen gebruiken)hebben totaal geen effect. Volgens mij komen pijnstillers uit een andere groep (NSAID) dan de tandartsverdovingen? Of is er toch een verband tussen deze 2?
Mijn tandarts heeft me ooit gezegd dat er maar 2 soorten verdovingen zijn, een zware verdoving en een lichte. Beide werken bij mij helemaal niet, het is net alsof er water wordt ingespoten. Ook niet op verschillende plekken in de mond. Mijn tandarts zei dat er maar 1 merk verdoving is, dus een ander merk kan niet uitgeprobeerd worden. Hij zei dat het verschijnsel ongevoeligheid wel vaker voorkomt bij astma en bronchitis patienten. Ik heb deze aandoeningen niet. Mijn huisarts had er nog nooit van gehoord. Bent u wel bekend met het verschijnsel en is er iets aan te doen?
[ Dit Bericht is bewerkt door: HelpMe op 2003-10-21 13:19 ]
Bij mij hetzelfde. Al helpen pijnstillers voor mij wel. Maar verdoving die bij bv tandartsen wordt gebruikt niet of heel slecht.
Ook ik heb hier en daar gevraagd, maar nooit een antwoord gekregen. Bij mijn zus en moeder is het hetzelfde. Mijn vader en andere zus hebben het niet.
Erfelijk????
Peace,
Rene Rijk
Pijnstillers remmen soms ontstekingsreacties (NSAID's) en/of hebben invloed op bepaalde processen in het centrale zenuwstelsel die met pijnbeleving te maken hebben. Een groot deel van de precieze werking van deze stoffen is vaak nog niet bekend.
Verdovingsvloeistoffen afgeleid van het in de 19e eeuw ontwikkelde cocaine blokkeren poorten in de zenuwcellen waardoor lading zich niet meer kan verplaatsen en de zenuwen dus geen prikkels meer afgeven richting de hersenen. Het gebied wat zij van gevoel voor zien zal dan verdoofd aanvoelen. Beweging en druk zijn echter vaak nog wel voelbaar met name dus de vezels die de pijnsensstie verzorgen worden verdoofd.
Tegenwoordig zijn de verdovingsvloeistoffen veel veiliger dan de eerste types en worden eigenlijk alleen de stoffen gebruikt van het 'amide-type' Hiervan zijn er een aantal op de markt o.a: lidocaine, articaine, prilocaine, bupivacaine
Ze verschillen allemaal wel iets van elkaar, bijv. in de noodzakelijke dosering, max. dosering en tijd die het lichaam nodig heeft om het af te breken etc. Het is de vraag of iemand die ongevoelig voor een van de types is, wel goed verdoofd zal kunnen worden met een ander type. De stoffen en de wijze van werking lijken in grote lijnen op elkaar.
Naast conserveermiddelen en de stof met de verdovende werking bevat de vloeistof ook een bloedvatvernauwend middel (meestal adrenaline of vasopressine). Het bloedvatvernauwend middel zorgt ervoor dat het verdovingsmiddel minder snel wordt afgevoerd en dus voldoende lang werkzaam is. Adrenaline heeft waarschijnlijk een sterkere werking (maar mogelijk ook meer bijwerkingen) dan vasopressine. Over het algemeen zijn de vloeistoffen in een 'standaard' versie en in een 'forte' versie te verkrijgen.
De tweede versie bevat een hogere concentratie adrenaline en hierdoor zal de verdoving langer werkzaam moeten zijn.
Voldoende anesthesievloeistof mogelijk van de forte variant gecombineerd met een lang genoege inwerkingstijd (terug naar wachtkamer?) zouden u moeten helpen.
Het verband met astma heb ik zo snel niet kunnen vinden maar mogelijk dat het wel bestaat. Ik merk wel uit de praktijk dat de benodigde hoeveelheid verdoving soms van persoon zeer sterk kan verschillen.
Ik hoop dat u in de toekomst beter te verdoven bent.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-10-24 11:56 ]
En durft/mag een gewone tandarts de verantwoordelijkheid nemen om met dat mengsel te experimenteren?
Kijk ook eens naar deze thread: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=313&forum=1
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-10-25 17:40 ]
Mijn tandarts heeft idd de lichte en de zware variant geprobeerd. En hij gaf zelf ook aan dat hij begon te twijfelen of het goedje wel in orde was... ware het niet dat hij met hetzelfde goedje de patient voor mij echt helemaal platgespoten had.