HOERA! onder- en bovenbeugel en onderkaakverplaatsing

Author:
Elisa
Posted:
ma, 10/13/2003 - 13:17
Hoera!!

Ik heb eindelijk van het Zilveren Kruis ZF groen licht gekregen voor bovenstaande behandeling...!! Eindelijk wordt m'n overbeet (WEER!) gecorrigeerd en ondertanden recht gezet én dus ook m'n onderkaak verplaatst.

Ik kijk heel erg uit naar de behandeling en ben zelfs (nog) niet bang voor de operatie... Graag wil ik reacties van mensen die deze gehele behandeling ook hebben ondergaan en hun ervaringen!!

Vriendelijke groeten, Elisa
jelly48

Knap van je !!! Het is wel een hele lange procedure ben je je daar wel van bewust? Ik heb ook altijd een overbeet gehad(het had wel iets)Ook ik kwam voor vergoeding in aanmerking.todat ik in het ziekenhuis was en de arts zei dat ik er rekening mee moest houden,datje er totaal anders uit gaat zien.Nu weet ik niet hoe oud je bent ik was toen 35 geloof ik.Als ik een jaar of twintig was geweest had ik het misschien wel gedaan.Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre je een overbeet hebt, ik heb het bij mezelf nooit echt lelijk gevonden.Tanden stonden n.l wel recht naast elkaar alleen vooruit.(duimzuigen)Maar reken er wel op dat je er twee jaar zoet mee bent,ik wil je zeker niet ontmoedigen !als het het je waard is moet je het echt doen laat nog eens horen hoe het met je verloopt,Ik wens je in iedergeval heel veel sterkte en doorzettings vermogen,(mijn tanden staan nu terug i.v.m. bruggen en kronen)Maar ja ik ben 48 Nogmaals sterkte meid!!!! Groetjes Jelly
di, 10/28/2003 - 06:11 Permalink
Maurice

Hallo Elisa,

Ik zou er maar wel goed overdenken. Het is een hele operatie... Wat Jelly48 zegd, je bent wel 2 jaar bezig, of nog langer. Ik heb verhalen gehoord, dat het heel pijnelijk kan zijn. Maar moet je zelf weten, alvast sterkte ermee. Maar wil je mij dan wel vertellen hoe dat gaat met de beguel. Want ik ben ook aan het overwegen, voor weer een beugel te nemen. Ik heb een beugel gehad, toen was ik 12,13 een losse beugel, boven en onder. Maar nu ben ik 33, en is alles weer scheve gaan staan. Dus de tandarts zei tegen mij, of ik er wat aan wil laten doen. Daar ben ik nu aan het overdenken. Maar ik kan het ook met brug en kroonwerk laten doen. Wil je mij dan eens vertellen (jelly48) hoe dat gaat zo een kroon en brugwerk..... Ik ben heeel bang voor tandartsen en orthodontisten. Ik hoor het dat wel.

Groetjes Maurice.
di, 10/28/2003 - 07:59 Permalink
Elisa

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ik ben dus 31 jaar oud. Ik heb een vaste boven- en onderbeugel en losse bovenbeugel met petje en retainer (dit is om je onderkaak naar voren te brengen) gehad toen ik 12 jaar was. Ik heb jaren genoten van een mooie glimlach maar langzamerhand kwam m'n overbeet toch weer terug (een paar jaar lang stond dit best leuk) en zijn m'n ondertanden weer schots en scheef gaan staan. Inmiddels zijn m'n boven en ondertanden in de afgelopen twee jaar weer zo erg verschoven dat ik een overbeet heb van 12 mm en m'n voorste twee ondertanden staan dus achter m'n boventanden IN het gehemelte... Geloof mij...dit is geen pretje...als ik iets te heet heb gegeten of een stokbroodje ofzo en het is geirriteerd dan doet het echt zeer. Verder staan m'n boventanden ook in m'n onderlip als ik m'n mond dichtheb. En omdat ik m'n kiezen liever niet op elkaar zet staan mijn gezichtsspieren constant onder spanning en resulteert dit weer in vage hoofdpijn en nekpijn. Ik ben 31 jaar en mijn nek kraakt aan alle kant...dit is niet echt normaal he.

Kortom...ik prijs de dag als de beugel erin gaat. Ik zal van ieder pijntje genieten als dat ding weer aangedraaid wordt. De operatie zie ik ook niet tegenop, eindelijk weer een ontspannen gezicht!!! En ach de pijn, gaat wel weer over hoor!

Aan iedereen: wees niet bang voor tandartsen en orthodontisten, ze kunnen je leven toch aangenamer maken als je weer durft te lachen tegen de wereld!

Groetjes, Elisa
di, 10/28/2003 - 13:14 Permalink
rpvdlaan

Hoi Elisa,

Ik (nu 36 jaar) heb dezelfde behandeling ondergaan. Ook ik had een enorme overbeet en mij ondertanden raakten ook aan mijn gehemelte.
Ik ben in november 2000 begonnen met orthodontie (vaste beugel boven en onder) en ik ben in augustus 2002 geopereerd (osteotomie). De operatie valt heel erg mee, ik heb helemaal geen pijn gehad alleen een hoofd zo rond als een voetbal. Ook bijna geen verkleuring van het aangezicht (bloeduitstortingen). Enige wat ik er aan overgehouden heb is een beetje een ongevoelige kinstreek. Als ik zachtjes over mijn kin aai, dan voelt het alsof de kin 'slaapt'. Dit komt doordat een zenuw tijdens de operatie is beschadigd en niet meer goed is hersteld. Over het algemeen is dit gevoel weinig hinderlijk en het is echt een gevoel; je kunt het niet zien.
Nu zit ik in het traject dat mijn beet (occlusie) wordt gerepareerd. Al mijn kiezen (boven en onder) worden vervangen door kronen. Als het goed is ben ik in april met alles klaar. Ik ben heel erg blij dat ik de stap heb genomen.

Ik wens je veel succes toe.

Groeten,
Robert.

ps: ik ben er helemaal niet zo anders uit gaan zien. Wat er is veranderd is alleen maar mooier geworden. Mijn profiel is wat krachtiger doordat mijn onderkaak niet meer zo kort is. Kortom allemaal heel erg positief

[ Dit Bericht is bewerkt door: rpvdlaan op 2003-12-22 17:13 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: rpvdlaan op 2003-12-22 22:51 ]
ma, 12/22/2003 - 16:44 Permalink
gerriew

Ook ik ga beginnen met eerst een behandeling met een vaste beugel, 5 januari krijg ik de plaatjes en een week later de veertjes. Over een half jaar zal ik geopereerd worden de onderkaak een stukje naar voren en de bovenkaak word 4mm ingekort.
Wie heeft ditzelfde meegemaakt.
Ik heb al een beugel gehad op m'n 12e en op m'n 21 en nu wil ik definitief van mijn probleem af.

Gerrie
za, 01/03/2004 - 01:29 Permalink
LaLaith

Hoi,

Misschien heb je al deze website gezien, maar zie 'guestbook' daar vind je vele verhalen die hetzelfde hebben ondergaan

http://members.lycos.nl/kaakoperatie/

ikzelf: over een jaar (denk ik) een operatie aan mijn onderkaak, wordt iets naar voren geschoven.

En sinds kort heb ik een eigen website

http://geocities.com/elzavanos/kaakoperatie.html

[ Dit Bericht is bewerkt door: LaLaith op 2004-01-04 02:44 ]
za, 01/03/2004 - 11:41 Permalink
sxoobysnax

Hoi!
Ik ben zelf bijna 22. Ik heb op mijn 10de voor het eerst een beugel gekregen. Daar was ik op m'n 14de ongeveer mee klaar. Twee jaar later: m'n overbeet is weer net zo vrolijk terug! Volgens de orthodontist waren er twee mogenlijkheden: 4 kiezen trekken of een operatie. Daar had ik toen geen zin in. Toen ik 19 was vond ik het toch wel tijd worden. Ik dus weer naar de ortho, en jawel hoor! Én 4 kiezen trekken én 4 verstandskiezen trekken én een kaakoperatie. En ik kon er ook niet meer onderuit, want m'n kaakgewricht was al ver versleten.
Ik ben nu vorige week dinsdag geopereerd. Ik had overal gelezen en gehoord dat je nauwelijks last van pijn zou hebben. Helaas geldt dat voor mijn dus niet! Ik heb ontzettend veel pijn. Zowel wondpijn als oorpijn door het vocht dat zich ophoopt na de operatie. Bij mij is de gehele bovenkaak losgezaagt, zijn er 2 stukjes tussen uit gehaald. De onderkaak is ook op 2 plaatsen doorgezaagd. Het geheel is met 6 titanium plaatjes vastgezet en moet nu helen. Gisteren moest ik terug voor controle en meldde ik dat m''n neus na de operatie scheef stond. En ja hoor: dat wordt weer een operatie! De zuurstofslang was te dik en daardoor is het septum verschoven.
Ik zou heel goed nadenken over de operatie. Ik zag er ook absoluut niet tegenop, maar nu piep ik wel anders! Het klinkt bij jou wel alsof het echt nodig is, maar denk er niet te licht over!
Heel veel sterkte ermee!
wo, 02/18/2004 - 11:16 Permalink