loszittende kies na extractie kies erachter

Author:
Ilse35
Posted:
vr, 10/31/2003 - 08:46
Ik stel deze vraag aan de forum-tandarts.

Ik heb een ernstige ontsteking gehad in een kies, na wortelkanaalbehandeling, bleek het gebied onder de kies (buiten de wortels) ook ontstoken. Het was dus een abces in de kaak geworden. Ik had heel veel pijn en de kies was na los gaan staan (is heel snel gegaan). De tandarts zei dat het enige dat hij nog kon doen, was trekken omdat hij bang was dat de rest zou worden aangetast.
Het gaat om de enerlaatste kies linksachter (verstandskiezen heb ik niet meer).

Nu is die kies eruit en heb ik nog welnapijn (minder dan voor de extractie) maar de kies die ervoor staat, staat nu een beetje los. Komt dat door de extractie of is er sprake van iets ernstigers? Ik maak me vreselijk ongerust te meer omdat ik nimmer problemen heb gehad met tanden en kiezen en ook weinig gaatjes heb gehad.

Moet ik actie ondernemen door weer terug te gaan, of moet ik mijn kaak de tijd geven om te helen?

mvg
Ilse
Van Leeuwen

Wanneer er sprake is van een abces zal er vaak door de ontsteking wat bot verloren gaan. Wanneer echter de oorzaak van dit abces weggenomen is kan het bot weer de kans krijgen enigzins terug te groeien. Wanneer je een kies trekt zal het gat in de kaak ook weer opgevuld raken met bot.

De reden waardoor die kies dus los zit kan heel goed de afwezigheid van voldoende bot zijn. Uit het verhaal maak ik op dat de achterste kies onlangs is verwijdert. Er zal dus weer hoogtswaarschijnlijk botingroei plaatsvinden en de kies zal dan vanzelf weer wat vaster komen te staan.

Mocht dit na een aantal weken toch niet het geval zijn kunt u het beste even contact opnemen met uw eigen tandarts.

Suc6

Gr. Maurice
vr, 10/31/2003 - 12:30 Permalink