Ik heb vaak last van droge en ruwe tanden en dit is echt een akelig gevoel. Ik gebruik sensodyne, ga 2 keer in het jaar naar de tandarts. en mijn tanden zijn al een keer gepolijst. Het is net of ik dan te weinig speeksel heb en vooral bij het drinken van witte (zoete) wijn. Wat kan ik hier aan doen?
Wat je kan doen:
* veel water drinken (klinkt logisch, is het ook)
* Kauwgom zonder suiker kauwen; stimuleert de speekselvloed. Niet te veel; kan je ook weer klachten van krijgen (stijve kaak).
* Zoveel mogelijk door je neus ademen. Waarschijnlijk slaap je met je mond open. Probeer daar eens op te letten. Als het je niet lukt om m dicht te doen, adem dan in een vochtige lap gedurende nacht. ALS je daar tenminste niet in ademnood van komt.
* Als je niet in de gelegenheid bent om water te drinken of kauwgom te kauwen, denk dan aan iets lekkers. Dat brengt de speekselvloed op gang.
* Het kan zijn dat je medicijnen neemt die een droge mond veroorzaken. Kijk de bijsluiter eens na.
* dietisten adviseren om lichtzure producten te gebruiken. Dit is tandheelkundig gezien een slechte oplossing.
* xerostomie kan het proces van ontstekingen en gaatjes versnellen. Jouw mondhygiene moet dus goed zijn.
* vermijd cafeineproducten.
* geen tabak/alcohol gebruiken