Afgelopen week moest ik naar de tandarts voor een haljaarcontrole.
1. Wederom moest er uitgebreid tandsteen worden verwijderd. Hoe komt dat ik zoveel last van tandsteen heb? Ik poets twee keer per dag en iedere avond maak ik ook mijn gebit schoon met tandenstokers plus flosdraden. Doe ik nu iets verkeerd? De tandarts gaf aan dat dit kwam door mijn speeksel.
2. Ik heb momenteel een brug. Deze bevalt redelijk. Hoe kan ik ervoor zorgdragen dat deze zo lang mogelijk meegaat?
3. Bij het maken van een foto van mijn gebit is geconstateerd dat onder één van mijn kiezen een ontsteking zit. Ik heb op dit moment geen last van deze kies (totaal geen pijn of zo). De tandarts gaf aan dat ik op termijn hier wel last van kon krijgen en dat dan de kies eruit moet. Zijn er totaal geen andere mogelijkheden denkbaar om deze kies te redden? Indien de kies er toch uitmoet zou ik graag een implantaat willen. Bij een brug worden namelijk ondere gezonde kiezen en tanden opgeofferd. De tandarts gaf aan dat een implantaat lastig zou worden aangezien deze kies aan de onderkant van de kaak zit en er een risico zou bestaan dat een andere zenuw beschadigd zou worden bij het inbrengen van een implantaat. Graag advies over dit probleem.
1. Wederom moest er uitgebreid tandsteen worden verwijderd. Hoe komt dat ik zoveel last van tandsteen heb? Ik poets twee keer per dag en iedere avond maak ik ook mijn gebit schoon met tandenstokers plus flosdraden. Doe ik nu iets verkeerd? De tandarts gaf aan dat dit kwam door mijn speeksel.
2. Ik heb momenteel een brug. Deze bevalt redelijk. Hoe kan ik ervoor zorgdragen dat deze zo lang mogelijk meegaat?
3. Bij het maken van een foto van mijn gebit is geconstateerd dat onder één van mijn kiezen een ontsteking zit. Ik heb op dit moment geen last van deze kies (totaal geen pijn of zo). De tandarts gaf aan dat ik op termijn hier wel last van kon krijgen en dat dan de kies eruit moet. Zijn er totaal geen andere mogelijkheden denkbaar om deze kies te redden? Indien de kies er toch uitmoet zou ik graag een implantaat willen. Bij een brug worden namelijk ondere gezonde kiezen en tanden opgeofferd. De tandarts gaf aan dat een implantaat lastig zou worden aangezien deze kies aan de onderkant van de kaak zit en er een risico zou bestaan dat een andere zenuw beschadigd zou worden bij het inbrengen van een implantaat. Graag advies over dit probleem.
De samenstelling van speeksel verschilt van individu tot individu, sommige mensen hebben een samenstelling die eerder tandsteen veroorzaakt. Het kan ook soms wel weer positief gezien worden, het speeksel is nl. dan ook vaak goed instaat om beginnende gaatjes/ontkalkingen weer te remineraliseren.
Een brug moet je goed schoonhouden, dus poetsen en gebruik van tandenstokers en/of floss d.m.v. een brugnaald. Hierdoor voorkom je dat onder de randen van de kronen snel tandbederf zal ontstaan. Tevens blijft hierdoor het tandvlees gezond en zal afbraak van steunweefsels door parodontitis worden tegen gegaan. Andere factoren heb je zelf minder in de hand, zoals breuk van wortels en het opvlammen van ontstekingen aan de wortelpunt.
Implantologie m.b.t. de solitaire tandvervanging is tegenwoordig een van de meest succesvolle tandheelkundige behandelingen. Het grote voordeel is inderdaad dat er niet aan (gezonde) buurtanden geslepen hoeft te worden.
Zoals aan bijna elke chirurgische ingreep zijn er enkele risico's aan verbonden. Beschadiging van de zenuw die het gevoel van de onderlip en kin van een gelaatshelft verzorgt hoort daarbij.
Echter deze complicatie is zeldzaam, de implantoloog kan op de rontgenfoto's goed de afstand inschatten en de juiste implantaatlengte kiezen. Een voorbeeld afbeelding van deze onderkaakszenuw is te zien in het plaatje rechtsboven op deze pagina: http://www.tandarts.nl/html/implantaten/sinus.php
Juist vlak na extractie is de kaak nog hoog en breed en is het plaatsen van een implantaat relatief makkelijk, wordt echter jaren gewacht dan wordt de kaak smaller en kleiner waardoor eerder de door uw tandarts beschreven complicatie kan optreden.
Met vriendelijke groet.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-11-16 17:36 ]