Verstandskiezen preventief verwijderen

Author:
hopeloos
Posted:
za, 11/15/2003 - 11:02
Er is mij verteld toen ik eenmalig bij een andere tandarts was dat mijn verstandskiezen in mijn onderkaak moesten worden verwijderd. Mijn eigen tandarts zegt dat ik ze gewoon moet laten zitten. Ik heb al een afspraak bij de kaakchirurg en als het niet hoeft dan ga ik natuurlijk niet. Mijn verstandskiezen zijn nog niet door en ik heb er ook geen last van. Ze hoeven toch niet door te komen? Moet ik ze nu laten verwijderen of niet?
dj

Hoi,

Dat is eigenlijk niet te zeggen zo op het forum denk ik. Als twee tandartsen die naar je kiezen gekeken hebben het er niet over eens zijn wordt het nog moeilijker.

Heeft die andere tandarts gezegd waarom dat nodig zou zijn? Misschien kun je het alsnog vragen..

Ik zal een kijken of ik er op het forum nog iets over kan vinden, er is al veel meer over geschreven. Op de hoofdsite staat er geloof ik ook wat over.

Doeg,
za, 11/15/2003 - 11:34 Permalink
dj

Gevonden wat ik zocht: De DT schreef eerder over redenen voor het trekken van verstandskiezen:

"- Ontsteking van het tandvlees wat vaak gedeeltelijk over de verstandkies heen ligt (pericoronitis).
- Niet geheel doorbreken of scheef doorbreken, waardoor ze niet goed schoongehouden kunnen worden en/of op niet meer goed dicht gebeten kan worden/ op wang bijten."

Het rijtje was langer maar in jouw geval lijken me deze twee redenen relevant.

Ik heb ook je andere berichtjes over de verstandskiezen gezien.. Op je vraag of er mensen zijn die goede ervaringen met het verwijderen van verstandkiezen denk ik wel dat je kunt zeggen dat verreweg de meeste mensen daar haast geen problemen mee hebben gehad. Ik niet in ieder geval, ze zijn er al lang allevier uit.

Je vroeg ook of er mensen meemogen naar de kaakchirurg, en dat op het net stond dat dat niet mag.
Ik denk dat dat een moeilijke vraag is. In de meeste ziekenhuizen zijn ze daar helemaal niet happig op en bij veel tandartsen ook niet, maar ik denk dat het bij sommige tandartsen wel kan.
Als je verstandkiezen nu of later getrokken zouden moeten worden dan zou kunnen proberen of je een behandelaar kunt vinden die daarmee akkoord gaat. Ik zou niet weten of dat gaat lukken.
Wat me wel een goede kans op lijkt is dat je in ieder geval voor een voorbepreking iemand mee kunt nemen. Je lijkt me er niet helemaal gerust op, dat is op zich een goede reden om eerst te bespreken wat er gaat gebeuren voordat het gebeurt, iemand daarnaartoe meenemen is denk ik makkelijker te regelen dan voor het werkelijke trekken.

Tandartsen maken vaak mee, vooral bij ouders van kinderen natuurlijk, dat begeleiders zich er tijdens de behandeling op niet al te handige wijze mee bemoeien en er zo serieuze problemen bij de behandeling ontstaan. In de rubriek kindertandheelkunde zijn daar wat threads over. Een aantal van deze problemen speelt ook bij volwassenen.
In ziekenhuizen, bij de kaakchirurg, worden flinkere ingrepen verricht en dat betekent oa dat infectierisico's worden verminderd door zo min mogelijk in en uitverkeer in de behandelruimte.

Even van tevoren goed bespreken wat er gaat gebeuren is denk ik vaak sowieso heel nuttig. Als je hiernaar iemand meeneemt/mag nemen kun je proberen de behandelaar ervan te overtuigen begrip te hebben voor bovenstaande problemen. Het belangrijkste is als een begeleider zich tijdens de echte behandeling niet onnodig met de behandeling bemoeit.

Eigenlijk vind ik de kwestie of volwassenen naar de tandarts begeleiders mee mogen nemen heel interessant. Als ik dit had mogen doen had ik dit gedaan en was een klacht van mij tegen de tandarts niet uitgelopen op een ja/nee spelletje maar had ik gewonnen.
(Overigens was die klacht niet vanwege technische problemen, er werd gewoon niet naar mij geluisterd, techniek was reuzeknap allemaal, volledig pijnloos etc.)
Eigenlijk heb ik geen idee of hier richtlijnen voor zijn..

Doeg,
za, 11/15/2003 - 12:18 Permalink