veel rontgenfoto's schadelijk??

Author:
patcat
Posted:
zo, 11/16/2003 - 16:55
Hallo,

voor 4 weken terug heb ik ontzettende pijn gekregen aan 1 van mijn kiezen. De tandarts heeft een foto gemaakt maar kon niets vinden. In de 2 weken erna zijn er nogmaals 2x een foto gemaakt van het zelfde gedeelte. Na lang zoeken heeft de tandarts het gevonden en de pijn was over.

Nu, ong. 2 weken later, krijg ik ontzettende pijn aan mijn kaak en de pijn trekt naar boven mijn hoofd in. Dit is vooral het geval als ik 's avonds naar bed ga en er druk op komt.

Wie weet wat dit kan zijn? Ben al naar de huisarts geweest en die zegt dat het nog te maken kan hebben met de behandeling destijds. Ik moet maar ibrufen slikken. De pijn wordt echter niet minder.

kan het schadelijk zijn dat er in korte tijd zovaak een foto gemaakt is??
dj

Hoi,

Drie foto's is niet heel veel hoor. Echt gezond zijn foto's niet maar op zich veroorzaken ze geen pijnklachten.

Het zou wel knarsen of klemmen kunnen zijn. Kent u dit verschijnsel?

Doeg,
di, 11/18/2003 - 19:46 Permalink
de digitale tandarts

Uiteraard worden röntgenfoto's alleen met een verantwoord doel gemaakt. Tijdens het nemen van röntgenfoto's krijgt de patiënt altijd een zeer geringe dosis röntgenstraling. Bekend is dat röntgenstraling in hoge doses schadelijk is.
De dosis die tegenwoordig in de tandheelkunde gebruikt wordt is echter zeer laag! De dosis die namelijk gebruikt wordt voor het nemen van twee rontgenfoto's bij de tandarts staat ongeveer gelijk aan de stralingsdosis die je krijgt tijdens een vliegreis van ongeveer zeven uur, of een wintersportvakantie van 14 dagen in een hoog gelegen gebied.

Toch moet met röntgenstraling, hoe weinig het ook is, zorgvuldig worden omgesprongen. Straling (eigenlijk licht/fotonen met veel energie) is in staat om eiwitten te beschadigen. Het erfelijk materiaal is ook opgeslagen in een eiwit, namelijk het DNA. Gelukkig kan het lichaam meestal het DNA repareren, maar sommige foutjes kunnen uit eindelijk tot een gestoorde celfunctie en/of kanker leiden.

Het niet of te laat ontdekken van een ontsteking of een andere tandheelkundige afwijking omdat er geen foto's zijn gemaakt, kan soms nare consequenties hebben, waarvan de mogelijke gevolgen veel schadelijker zijn dan de kans op problemen door de gebuikte straling.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-11-19 19:38 ]
wo, 11/19/2003 - 19:37 Permalink