vragen over parodontitis

Author:
SonjavdN
Posted:
di, 11/25/2003 - 21:35
Ik ben nu 35 en ga al jaren naar de mondhygienist. Na mijn laatste behandeling zij ze mij dat ik naar een parodontoloog zou moeten gaan. Hier zie ik erg tegenop.
Ik heb geinfomeerd bij iemand die behandeld is door een parodontoloog en een flapoperatie had ondergaan. Hij vertelde me dat er een "garantie tot aan de deur" op een dergelijke behandeling zit? Is dat zo? Je gaat toch niet zoveel pijn en geld spenderen aan zoiets onzekers?
Ook vertelde hij mij over een soort gel die na een gebitsreiniging tussen tandvlees en tanden wordt aangebracht, zodat alles de tijd krijgt om te genezen. Wie kent deze "gel"?
Mijn laatste vraag: is al dat reinigen onder het tandvlees niet vreemd als je bedenkt, dat als alles is schoongemaakt en het tandvlees nog los zit, je bij je eerste boterham al weer allemaal rommel onder het tandvlees krijgt dat je niet zelf weg kunt halen. Dat kan toch nooit werken?

Ik hoop enkele antwoorden te krijgen, alvast bedankt voor de moeite.

Sonja
de digitale tandarts

Er is helaas geen garantie te geven op een flap-operatie.

Het succes van een flap-operatie is van veel factoren afhankelijk, o.a. de ernst en de lokatie van de parodontitis, de vorm van de gebitselementen, het mogelijke roken van de patient, de mondhygiene van de patient.

Toch is in het geval van een pocket die niet door poetsen en gebitsreiniging verdwijnt een flap het overwegen waard. Moeilijk bereikbare plekken kunnen nu beter worden schoongemaakt en het tandvlees kan worden 'ingekort' waardoor de pocket minder diep wordt.

Met de gel wordt waarschijnlijk emdogain bedoeld. Zie hier voor meer info: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=168&forum=1
Bedenk wel dat dit geen standaard therapie is en dat in de wetenschappelijke literatuur wisselende resultaten bekend zijn.

Het reinigen onder het tandvlees heeft als doel de bacterien van het worteloppervlak weg te halen en soms ook geinfecteerd weefsel te verwijderen. Na de flap operatie wordt het tandvlees gehecht en vaak ook een wondverband aangebracht. Natuurlijk moet de eerste dagen/week voorzichtig gegeten worden en poetsen wordt meestal vervangen door spoelen, maar voedsel zal niet snel onder het tandvlees komen te zitten.

Na de genezing als het tandvlees weer strak tegen de kaak aan ligt, moet je d.m.v. poetsen en rageren wel voedsel en plak rond het tandvlees en tussen de tanden en kiezen verwijderen.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-11-25 23:18 ]
di, 11/25/2003 - 23:16 Permalink
SonjavdN

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Alleen bedoelde ik bij mijn laatste vraag de reguliere gebitsreiniging bij de mondhygienist, dus niet de situatie na een flapoperatie.
Nadat de mondhygienist alles heeft schoongemaakt, zit er toch weer heel snel allerlei rommel onder het tandvlees?
ma, 12/01/2003 - 19:58 Permalink
de digitale tandarts

Voedsel tussen de tanden maar wel boven het tandvlees zou goed kunnen, maar dit zal niet snel gebeuren onder het tandvlees in de pocket.

Het tandvlees ligt bij parodontits wel minder strak tegen de tanden en kiezen maar over het algemeen is de ruimte vrij beperkt en hecht het tandvlees ook een beetje aan het worteloppervlak (aanhechtingsepitheel/pocketepitheel)

Bacterien (plak/biofilm) kunnen echter wel onder het tandvlees komen en tevens kan er tandsteen ontstaan. Daarom is het belangrijk dat de situatie boven het tandvlees goed wordt schoongehouden zodat dit zo min mogelijk gebeurt en dat de tandarts of mondhygienist regelmatig de wortels onder het tandvlees blijft schoonmaken (nazorg)

http://www.tandarts.nl/images/tandvlees/parodontitis4.jpg

De borstel kan niet meer bij de plak/tandsteen komen onder het tandvlees, maar door dit weg te krabben met speciale instrumenten kan het wel verwijderd worden.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-12-01 20:47 ]
ma, 12/01/2003 - 20:47 Permalink