Help 2 december afspraak chirurg!!!!

Author:
Angstig
Posted:
zo, 11/23/2003 - 00:39
Hallo,

Ik ben een 27-jarige met een extreme angst voor alles wat met kiezen en kaken heeft te maken.
Ik ben al zeker 10 jaar niet meer voor een sanering bij de tandarts geweest. 2 jaar geleden MOEST ik wel naar de tandarts voor een ontstoken kaak. Hij heeft toen vier keer een spuit in het ontstoken gedeelte gezet en de dader (kies) getrokken. Ik hoef denk ik niet te vertellen wat een pijn die vier keer spuiten opleverde.

Inmiddels zijn er in mijn onderkaak 5 kiezen volledig afgebrokkelt (sommigen groeit vlees over); twee van de vijf zijn verstandskiezen.
In mijn bovenkaak zijn er twee kiezen afgebrokkelt en is er in de rechterhoektand een gapend gat ontstaan.

De reden dat ik niet graag naar een tandarts en daaraan gerelateerde artsen ga, komt al van mijn jeugd. Ik heb een overbeet van om en nabij de 2,5 centimeter en liep als kind dus al bij de orthodontist. Gek he dat je angst krijgt als je al vanaf je 5de te horen krijgt dat je kaken operatief "goedgezet" moeten worden. Later (ik was een jaar of 10) ben ik ten val gekomen met mijn fiets. Resultaat: gebroken wortels van mijn voortanden. De tandarts heeft dit toendertijd verholpen door het pulpa te vervangen door een of ander goedje dat keihard werd.

Al met heb ik dus al genoeg meegemaakt.
Ik heb me ooit aangemeld bij een "angst"-tandarts in rotterdam. Daar KON ik gewoon niet uit vrije wil naartoe. Ik ben dus ook niet gegaan.

De laatste week is het weer aan het ontsteken in mijn kaak en nu zelfs op 3 plaatsen tegelijk. Mijn vriendin heeft gebeld met een chirurg in het Dijkzicht Ziekenhuis en een afspraak gemaakt (Moet nu alleen nog een verwijskaart van de huisarts hebben). Ik ben zo ontzettend angstig dat zelfs nu bij het schrijven het zweet me uitbreekt. Ik kan er echt niet meer tegen op deze manier. Zou ik niet gewoon aan de chirurg kunnen vragen of tie alles eruit rukt? Dan heb ik tenminste geen tanden meer die kunnen gaan ontsteken...

Zijn er mensen die in dezelfde positie als mij zitten?
Heeft iemand misschien tips?
Help me alsjeblieft!!!!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Angstig op 2003-11-23 01:08 ]
de digitale tandarts

Alvast heel veel sterkte gewenst en probeer wel te gaan!!
Die ontstekingen in je mond zijn niet gezond en na het saneren zou je misschien ook weer naar eeen tandarts kunnen gaan
Go Go Go!!!
vr, 11/28/2003 - 09:52 Permalink
minique

Ik begrijp hoe je je voelt, een jaar of wat geleden had ik ook zoiets van 'ik laat alles eruit halen, dan hoef ik tenminste nooit meer naar de tandarts.' Het is heel herkenbaar, voor iedereen die bang is voor de tandarts.
Maar aan de andere kant: alles eruit laten halen is ook niet alles, een gebit is ook niet alles, je kaken zullen gaan slinken (natuurlijk proces als je tanden/kiezen zijn getrokken) en dat kan mettertijd mogelijk ook weer problemen gaan geven, bijv. met het goed passend van het gebit. En met een beetje mazzel moet je er wel tot je 90ste mee doen.
Je bent in een fase dat je zelf ook beseft dat er iets moet gaan gebeuren. Dat is de eerste stap. Ga ook op 2 december naar de chirurg en VERTEL hem over je angst. Beloof je zelf iets wat je graag wilt hebben en geef dat jezelf als je ook daadwerkelijk gaat. Praat erover met mensen in je omgeving. Er zijn er veel meer bang dan jij nu denkt. Vraag de chirurg of hij iemand kent die goed met angstige patiënten kan omgaan en laat zonodig onder narcose je gebit renoveren (bijv. in Kerkrade, maar dat kan ook ergens in Rotterdam, begreep ik). Als je weer met een schone lei kunt beginnen, kan je aan je angst gaan werken: vertel de tandarts over je angst, ga elk half jaar op controle. In het begin heus niet gemakkelijk, maar na verloop van tijd zal de angst toch minder gaan worden.
Weet je, ik zou 7 jaar geleden echt niet hebben gedacht dat ik dit ooit zou schrijven, maar in die 7 jaar heb ik geleerd om mijn angst voor de tandarts beheersbaar te maken. Je kunt er dus ook overheen komen en dan ga je je afvragen of een gebit nou echt wel 'je van het' is.

In ieder geval: heel veel sterkte toegewenst! En je houdt ons op de hoogte, hè?

Groetjes,
minique
vr, 11/28/2003 - 10:14 Permalink
Angstig

Dank je wel voor je opbeurende bericht.

De dag van de chirurg komt nu steeds dichterbij en ik word alsmaar onrustiger :sad:
Op dit moment heb ik ook geen last meer van mijn kaak, maar ik ben nog steeds van plan om te gaan.

Groetjes, Angstig
vr, 11/28/2003 - 12:06 Permalink
minique

Heel goed!
Je zal van te voren echt wel gaan overwegen om toch niet te gaan. Misschien zit je volgende week wel in de wachtkamer en overweeg je om maar gewoon weg te gaan. Dat is een logisch gevoel, maar probeer daar niet aan toe te geven. Laat je verstand de doorslag geven: als je nu niet gaat, worden de problemen alleen maar groter en daardoor ook de drempel om de hulp van een tandarts in te schakelen ook steeds hoger.
Echt, ik leef met je mee. Ik denk aan je, zeker ook op 2 december en zal voor je duimen!

Groetjes,
minique
vr, 11/28/2003 - 13:35 Permalink