Wanneer is er sprake van een stiftopbouw. Hoeveel tandbeen kan er nog boven het tandvlees uitsteken? Volgens mij worden tanden en kiezen met weinig tandopbouw er gauw uit getrokken en maakt men niet gauw gebruik van een stiftopbouw.
Zijn er misschien foto's waarop je dit kan zien?
Graag z.s.m. een antwoord. Ik heb namelijk een kies met een wortelrest en ik vraag me dan af of er geen stiftopbouw op kan i.p.v. een extractie.
Jumper
[ Dit Bericht is bewerkt door: jumper op 2003-12-04 00:21 ]
Zijn er misschien foto's waarop je dit kan zien?
Graag z.s.m. een antwoord. Ik heb namelijk een kies met een wortelrest en ik vraag me dan af of er geen stiftopbouw op kan i.p.v. een extractie.
Jumper
[ Dit Bericht is bewerkt door: jumper op 2003-12-04 00:21 ]
Bij het prepareren van een kroon wordt de tand/kies zodanig bijgeslepen dat de kroon er als een soort "dop" overheen past:
In de gevallen dat er dus te weinig tandweefsel aanwezig is om de kroon op vast te kunnen zetten, moet een stiftverankering uitkomst bieden.
Dit element waarin ook een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd is, biedt te weinig houvast voor een kroon:
Het bovenste deel van de wortelkanaalbehandeling wordt verwijderd en in de hierdoor ontstane ruimte kan een stift gecementeerd worden. Deze stift kan zowel door de tandarts als de tandtechnieker gemaakt worden.
Nu is er weer voldoende houvast voor een kroon en deze kan dan ook over de opbouw heen geplaatst worden:
Zoals Natascha al meldde is het belangrijk hiervoor dat de wortel nog in goede staat is, tevens moet er voldoende ruimte en lengte zijn om een goede kanaalbehandeling te verrichten en een goede stift te kunnen plaatsen. Soms zijn financiele overwegingen helaas ook een reden om wortelresten te extraheren.
Met vriendelijke groet.