Van mijn nieuwe tandarts had ik vernomen dat onder al mijn vullingen gaatjes zitten (ook dicht bij de zenuw) en dat dit proces al jaren aan de gang is. Toen heb ik mijn oude gebeld en dit aan de assistente gemeld. De tandarts heeft mij daarna teruggebeld en verteld dat hij op de foto's van vorig jaar niets hier van kon zien. Inmiddels zijn er twee kiezen getrokken en twee kiezen voorbereid voor kronen/brug. Mijn oude tandarts vertelde ook dat ik moest oppassen want er lopen diverse rechtzaken tegen deze "nieuwe" tandarts. Nu uitzoeken of ik ben opgelicht - ik ben inmiddels wel vier (waarschijnlijk gezonde) kiezen kwijt. Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Dit Bericht is bewerkt door: hopeloos op 2003-11-03 20:25 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: hopeloos op 2003-11-03 20:25 ]
Het is wel belangrijk voor een eerlijke mening dat de tandarts die u raadpleegt voor een second opinion NIET uw eventuele nieuwe tandarts wordt!
Groeten, Rick :smile:
Ik heb trouwens al twee keer naar de nieuwe tandarts gebeld voor de foto's. Deze wil eerst geld zien. Ik zal deze foto's zelf maar ophalen en contant betalen.
[ Dit Bericht is bewerkt door: hopeloos op 2003-11-10 15:54 ]
Volgens mij:
Dat hoort niet, foto's achterhouden tot er betaald is. Als patient heb je recht op je dossier, wat er ook gebeurt, en het recht dat ter beoordeling aan te bieden aan wie je wilt.
Nauurlijk moet voor de foto's wel worden betaald, maar zelfs als dat niet zou gebeuren mogen ze echt niet worden achtergehouden. Een onrechtmatigheid mag voor de ander geen reden zijn tot meer onrechtmatig gedrag.
Als een patient om het dossier of delen daarvan vraagt zou dat ook binnen zeer korte termijn ingewilligd moeten worden.
Het verhaal lezend is dat niet gebeurd. Ik vind dat schokkend. Het lijkt mij op zich al voldoende grond tot een klacht. Mocht u deze weg overwegen dan is het misschien een goed idee dit niet in een formele klacht met eventuele andere punten te verwerken, dat is vaak nadelig voor de klager.
Heeft u inmiddels een tandarts die u vertrouwt?
Doeg,
[ Dit Bericht is bewerkt door: hopeloos op 2003-11-12 18:23 ]
Conclusie was dat hetgeen wat de nieuwe tandarts heeft gedaan rigoreus was, maar hij kreeg het voordeel van de twijfel. Er zat inderdaad een gat onder de vulling, maar om deze kies nu meteen te verwijderen zonder te proberen met een vulling en daarna evt. een kroon is rigoreus. Je verwacht deze praktijken niet in Nederland.
[ Dit Bericht is bewerkt door: hopeloos op 2003-11-22 10:21 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: hopeloos op 2003-11-22 10:24 ]
Dit soort dingen lezend komen bij mij pagina's vol vragen en opmerkingen naar boven en daarbij sterke emoties, allerlei kanten op. Me beperkend:
1 Juridische stappen ondernemen kan altijd. De kans op slagen hangt oa af van:
- of de stappen worden gedaan bij de tandarts zelf, bij de beroepsvereniging, bij de tuchtraad, of misschien zelfs bij de civiele rechter of in het strafrecht,
- wat de klachten zijn waarmee die procedure wordt ingezet,
- hoe die zijn gemotiveerd,
- de emotionele bestendigheid van de klager
- last but not least: wat de klager wil bereiken.
2 "Bewijs" kan uit van alles bestaan, niet alleen te uit een schriftelijk behandelplan. De TIP tandarts kan op dit moment naar mijn mening geen volledig overzicht hebben van het bewijs, om een groot aantal redenen.
Wat er dan met eventueel bewijs gedaan zou kunnen worden vergt een flinke dosis juridische kennis en ervaring.
3 Punt 2 illustrerend:
- "maar hij kreeg het voordeel van de twijfel" Er was dus twijfel. Hoe kan de TIP tandarts dan concluderen dat u in ieder geval op tijd bent gestopt? Dat lijkt me discutabel.
- Was dat een uitspraak van de TIP tandarts: "Je verwacht deze praktijken niet in Nederland"? Waarom dan niet? Deze uitspaak zou suggereren dat de behandeling niet is verlopen zoals u had mogen verwachten. Dat impliceert onzorgvuldig en in dit geval nalatig handelen.
- Als er objectief gezien twijfel had kunnen zijn over hoe voort te gaan met de kies met een ontsteking onder de vulling ligt het in de lijn der zorgvuldigheid om deze twijfel in het dossier vast te leggen, de uiteindelijke keus aan de patient te laten en van deze keus ook een aantekening te maken. Is dit gebeurd? wat staat er allemaal in het dossier?
- Als naar aanleiding van de foto's geconstateerd kan worden dat een nieuwe vulling en een kroon nog tot de mogelijkheden hadden behoord is er reden om aan te nemen dat de behandeling niet alleen "rigoreus" was maar ook te rigoreus.
4 Zijn er in het dossier aantekeningen gemaakt dat u uw foto's hebt opgevraagd? Ik vermoed dat het er inzit dat u hard kunt maken dat u dit inderdaad hebt gedaan maar deze foto's niet tijdig hebt gekregen, bijvoorbeeld aan de hand van een gespecificeerde telefoonrekening.
Sterkte in ieder geval,
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2003-11-22 13:01 ]
Ik reageer een beetje laat, maar wilde je nog graag bedanken voor je reactie. Ik denk trouwens als ik op de site kijk dat vele mensen blij zijn met je reacties (en de reacties van Ricky).
Ik ben nog in afwachting van de rapportage van de TIP tandarts en heb dus nog niet besloten of ik een klacht indien. Mocht ik dat wel doen dan zal ik jullie via deze site op de hoogte houden.
Nogmaals bedankt
R90 - gedeeltelijk voltooid werk.
Wat moet ik nu hiermee?