nog steeds ontstoken kies na behandeling endontoloog

Author:
Freia
Posted:
wo, 11/12/2003 - 18:59
Hallo mensen,

Mijn kies is al zeer lang ontstoken. Eerst wist ik het niet en heb ik er te lang mee rondgelopen (ik voelde het meer in mijn schouder dan in mijn kies). Toen had mijn tandarts een apex-resectie geadviseerd. (ze doet zelf geen wkb en bij de endontoloog was een wachtlijst van 4 maanden, ik had al een absces, voelde me ziek, dus dat was geen optie). Bleef ontstoken na apex, ook na antibiotica, weer absces.
Toen heb ik de endontoloog gebeld, en bij een collega kon ik vrij snel terecht voor een wkb behandeling. Dat was 5 weken geleden. Absces is weg maar de ontsteking zit nog wel diep. Er komt steeds wat pus uit het tandvlees. Ik heb de endontoloog gebeld en die zegt dat het nog te vroeg is om er iets over te kunnen zeggen. Alleen als ik erge klachten krijg heeft het zin om nu actie te ondernemen.
Herkennen mensen deze situatie?
Klopt het dat een ontsteking zo lang kan aanhouden na een wkb behandeling?
Of is het door de combinatie (en volgorde)apex-wkb dat het herstel zo langzaam gaat?
Ik hoop er nog steeds het beste van!
Ricky

Hallo Freia, Dat er pus uit het tandvlees komt wil zeggen dat er een fistel zit. Het kan inderdaad soms lang duren (3-6 maanden) voordat de ontsteking verdwenen is. De WKB (en de apexresectie) moeten, samen met een goede vulling of kroon, het geheel zo afsluiten dat er geen bacterien meer bij de ontsteking kunnen komen. Nu moet het lichaam de resten van de ontsteking "opruimen"....en dat kost tijd...
Groeten, Rick :smile:
wo, 11/12/2003 - 19:38 Permalink
Freia

Beste Rick,
Bedankt voor de reactie. Ik hoop inderdaad maar dat het langzaam geneest. Er zit nu nog geen kroon op. De endontoloog zei dat het eerst een paar maanden moet rusten.
Maar wat ik me afvraag, stel dat het niet goed blijkt te zijn en de onsteking terug keert en weer een wkb gedaan moet worden, moet die kroon dan gesloopt worden?
Wat je zegt over het afsluiten, nu zit er vulmateriaal in dat als opbouw voor een kroon kan dienen, is dat voldoende om ontstekingsprocessen tegen te gaan?
Groeten,
Freia
do, 11/13/2003 - 14:09 Permalink
Ricky

Beste Freia, Als er een kroon op het element zit en de ontsteking komt terug,dan kan het soms zeer lastig zijn deze kroon weer los te maken zonder schade aan het element. Een gat door de kroon is dan een mogelijkheid, maar de tandarts zal daar niet blij mee zijn: een WKB (zeker als de oude eerst verwijderd moet worden) is dan net zoiet als "de hal schilderen door de brievenbus", m.a.w. knap lastig! Bovendien zonde, zo'n gat door de kroon. Dat is een reden waarom de tandarts adviseert een aantal maanden te wachten met die kroon. Een goede (niet lekkende) vulling is weliswaar niet zo sterk als een kroon, maar zal voorlopig voldoende zijn en kan inderdaad dienen als opbouw voor de latere kroon.
Groeten en succes, Rick :wink:

[ Dit Bericht is bewerkt door: Ricky op 2003-11-13 20:25 ]
do, 11/13/2003 - 20:22 Permalink