kan een plaatje ook onder ?

Author:
jose b
Posted:
zo, 12/07/2003 - 19:55
Ik heb onder een slechte tand staan ( voorin ), die wil ik er graag uithebben.
Nu is mijn vraag of je ook onder een plaatje kunt hebben.
Ricky

Beste Jose,

In principe kan een plaatje voor de onderkaak, maar een geweldige oplossing is dit zeker niet.Door de smalle vorm van de onderkaak heeft een plaatje vaak weinig houvast, de tong en mondbodem hebben er ruzie mee en het bewegen van de onderkaak is ook niet bepaald bevorderlijk voor het vast zitten en comfortabel funktioneren van zo'n plaatje.
Vaak zijn er betere oplossingen voor de onderkaak voor handen, zeker als het om vervanging van slechts één of twee tanden gaat. Je moet dan denken aan bijv. een zogenaamde etsbrug, een kunsttand die m.b.v. "vleugeltjes" aan de buurtanden wordt vastgeplakt. Een eenvoudige en veel comfortabelere oplossing die niet eens zo veel duurder is. Voorwaarde is wel dat de buurelementen van redelijke kwaliteit zijn!
Ik zou willen zeggen: bespreek het met je tandarts!
Groeten, Rick :smile:

[ Dit Bericht is bewerkt door: Ricky op 2003-12-07 20:11 ]
zo, 12/07/2003 - 20:10 Permalink
jose b

dank je,
zelf ben ik ggen voorstander om iets definitief in mijn mond te plaatsen, aangezien ik zeer veel problemen heb met mijn gebit en tandvlees. ( zie topic :tand en schildklier ).Als ik iets definitiefs plaats en het veroorzaakt weer problemen ben ik nog niets opgeschoten.
ma, 12/08/2003 - 20:23 Permalink
Ricky

Beste Jose,

Dat is nu juist het mooie van zoiets als een etsbrug, het zit weliswaar vast in de mond, maar er hoeft niet of nauwelijks iets aan je gebit gedaan te worden om dit te realiseren. En het is veel kleiner en "gebitsvriendelijker" dan een plaatje. Een plaatje ligt langs de halzen van (bijna) al je ondertanden en -kiezen en is daardoor veel schadelijker voor die halzen en het tandvlees. En juist dat tandvlees is bij jou extra kwetsbaar. Probeer juist dát te ontzien!!
Groeten, Rick :wink:

[ Dit Bericht is bewerkt door: Ricky op 2003-12-09 20:35 ]
di, 12/09/2003 - 20:32 Permalink