tandprobleem en schildklier ????

Author:
jose b
Posted:
zo, 12/07/2003 - 19:52
al enkele jaren heb ik een traag werkende schildklier, de laatste maanden heb ik continu last van mijn gebit. Als er een probleem verholpen is duikt het volgende al weer op. Mijn tandarts zei dat het zijn ervaring is dat schildklierpatienten heftiger en onvoorspelbaar reageren op behandelingen en klachten.
Weet iemand van julie of er een verband is tussen de schildklier en een zwak gebit ???
de digitale tandarts

De vertraagde schildklier functie (hypothyreoidie) is als ik het goed begrijp op latere leeftijd ontstaan.

In het boek 'inwendige geneeskunde voor de tandheelkunde' worden dan o.a. de volgende symptomen genoemd: dikke en droge slijmvliezen/huid en tevens kan het achterblijven van de stofwisseling bij situaties als stress en infecties een probleem veroorzaken.

Bij een aangeboren vertraagde schildklierfunctie zijn meer tandheelkundige problemen bekend o.a. zwelling van het tandvlees (hyperplasie), abnormale tandvormen/stand en grote tong kunnen daar op jong leeftijd al voor tandvleesproblemen en caries zorgen.

In ieder geval is het verstandig om je gebit goed te laten controleren (en te laten schoonmaken) door je tandarts, mogelijk kan je met hem of haar afspreken om je gebit vaker te laten bekijken.

Succes.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-12-07 23:56 ]
zo, 12/07/2003 - 21:15 Permalink
jose b

het schildklier probleem is ontstaan rond mijn 25 jaar ( na de geboorte van mijn dochter), het is pas ontdekt rond mijn 35 jaar.

Mijn tandarts heeft zeer weinig tijd, ik krijg altijd het gevoel dat hij mij maar een zeur vindt.Vandaag een afspraak gemaakt om een kies te laten onderzoeken die al 3 weken opspeelt, maar dit kon pas op 6 januari
ma, 12/08/2003 - 20:19 Permalink
jose b

ik ben er nu achter dat het indedaad met de schildklier te maken heeft.
Ik poets,flos en rag ongeveer 1 uur per dag, maar het schijnt dat de schildklier daadwerkelijk invloed heeft.Op een speciaal schildklier forum krijg ik vele reacties van mensen die dezelfde problemen hebben.

Nu is de vraag wat kan ik eraan doen ????
di, 12/09/2003 - 20:29 Permalink
jose b

vanddag bij de tandarts geweest,
de klachten die ik heb worden waarschijnlijk veroorzaakt door een kies die ongeveer 4 weken geleden is getrokken.De wond is keurig in orde maar de tandarts vermoedt dat er een inwendige kneusing zit, of dat de wortel van de kies ernaast een flinke klap heeft gehad.
do, 12/11/2003 - 20:32 Permalink
gwendy

Ik had absoluut geen flauw benul dat die twee dingen samenhingen.

Ik heb zelf heel veel problemen met schildklier en moet het afgelopen jaar en half om de maand naar de tandarts omdat ik met diverse klachten zit. En elke keer heb ik wel iets. En dit blijft niet met gaatjes, maar ook heel regelmatig hele diepe gaatjes op heel korte tijd. Daardoor schaam ik mij ook enorm in mijn gebit en wil dat er eindelijk eens een eind aan komt aan dit alles.
Tandarts stelde voor om een uitgebreid onderzoek te laten doen omdat er mss nog factoren zijn die dit in de hand hebben.

Mss kan jij dit ook eventueel eens laten doen.

Gwendy :wink:
ma, 10/22/2007 - 15:26 Permalink