Morgen is het zover

Author:
Daniela
Posted:
ma, 12/08/2003 - 19:21
Dan moet ik weer voor mijn halfjaarlijkse controle naar de tandarts...

Ik heb alleen een vraag, sinds een tijdje zijn mijn beide verstandskiezen onder helemaal doorgekomen. Nou viel mij op dat mijn kies die voor mijn rechts(onder)verstandkies staat een beetje schuin staat.

Gaat die hierdoor de verstandskies trekken??? :sad:
de digitale tandarts

Redenen om verstandkiezen te verwijderen zijn o.a:

- Ontsteking van het tandvlees wat vaak gedeeltelijk over de verstandkies heen ligt (pericoronitis).
- Niet geheel doorbreken of scheef doorbreken, waardoor ze niet goed schoongehouden kunnen worden en/of op niet meer goed dicht gebeten kan worden/ op wang bijten.
- Tandbederf, welke door de moeilijkheidsgraad of ligging of functie van de verstandskies niet zinvol/ mogelijk is om te vullen.
- Tandvlees ontsteking (parodontitis) met botverlies rondom de verstandskies.
Voorkomen van (verdere) beschadiging van de kies ervoor, doordat de verstandskies er tegenaan duwt (resorptie), of door bijv. de aanwezigheid van tandbederf en/of tandvleesontsteking.
- Voorkomen van het ontstaan van een cyste of zelfs tumor, hoewel de kans hierop gelukkig klein is.

Vaak wordt ook gezegd dat het noodzakelijk is om de verstandskiezen te verwijderen omdat anders de ondertanden scheef kunnen gaan staan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dit niet te kloppen.

Met name punt twee is waarschijnlijk voor jou van toepassing. Mocht je het goed kunnen (en ook doen!) schoonhouden dan zou deze mogelijk kunnen blijven zitten, overleg hiervoor met je tandarts.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-12-09 12:07 ]
di, 12/09/2003 - 12:01 Permalink