gaat een 3vlaksvulling sneller los?

Author:
HelpMe
Posted:
ma, 12/22/2003 - 10:09
Ik heb in het verleden 2x meegemaakt dat een vulling die aan de zijkant van een tand zat er met het tandenpoetsen uitgepoetst werd. Nu krijg ik binnenkort een 3vlaksvulling(boven) bij de kies voor de verstandskies. Die verstandskies wordt er dan uitgehaald. Dus de kies met de 3vlaksvulling ligt dan tamelijk vrij in de mond. Hoe stevig zit zoiets eigenlijk? Kan het sneller afbreken/losgaan met het eten van iets hards? En kan het eerder loslaten met het poetsen van tanden?
Loesje19

In principe loop je met een 3vlaksvull echt niet meer risico dan met een kleinere vulling. Het composiet hecht zich namelijk op een chemische manier aan je eigen tand. Hierdoor "versmelt" het bijna met elkaar. Vullingen kunnen in de loop der jaren wel gaan lekken en daardoor bijvoorbeeld afbreken of iets dergelijks, maar als je tandarts een goede is, is er eigenlijk niets bijzonders aan een 3vlaks!
wo, 12/24/2003 - 19:07 Permalink
Loesje19

In principe loop je met een 3vlaksvull echt niet meer risico dan met een kleinere vulling. Het composiet hecht zich namelijk op een chemische manier aan je eigen tand. Hierdoor "versmelt" het bijna met elkaar. Vullingen kunnen in de loop der jaren wel gaan lekken en daardoor bijvoorbeeld afbreken of iets dergelijks, maar als je tandarts een goede is, is er eigenlijk niets bijzonders aan een 3vlaks!
wo, 12/24/2003 - 19:08 Permalink
Coureurtje

Ik heb ook enkele 3vlaks vullingen en ik merk er niks van dat ze er zitten. Dus ik denk niet dat het veel uitmaakt
wo, 12/24/2003 - 21:48 Permalink
de digitale tandarts

Ik zeg toch altijd wel zo, des te meer vlakken de vulling heeft des te meer/langere randen en des te meer kans op randlekkage :wink: en tevens minder eigen tandweefsel dus een minder sterkere tand of kies als gevolg.

Een drievlaksvulling is een stapje verder op weg naar een kroon.

Prettige kerstdagen!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Incisor op 2003-12-24 22:10 ]
wo, 12/24/2003 - 22:10 Permalink
Coureurtje

Nou...bij mij is hij afgebroken afgelopen nacht. Ik heb helaas echt geeen tijd om nu naar de tandarts te gaan, dus ik moet eventjes met een halve tand rondlopen.
Ik vrees dat er bij mij toch een kroon ik moet. Weet iemand wat dat ongeveer gaat kosten?
do, 02/12/2004 - 08:54 Permalink
minique

Ik heb recent een kroon laten zetten en dat kostte bijna 500 euro. Maar als je verzekerd bent voor tandartskosten dan krijg je een deel vergoed. Voor de vergoedingsbedragen moet je misschien even met je verzekeraar contact opnemen. Dan verschilt per maatschappij en per soort verzekering

Groetjes,
minique

[ Dit Bericht is bewerkt door: minique op 2004-02-12 09:55 ]
do, 02/12/2004 - 09:54 Permalink
Coureurtje

Zzo vanmorgen bij de tandarts geweest, aardige man overigens :smile:, en het wordt een kroon... Tja, het gaat wat kosten, maar dan durf ik in ieder geval weer te lachen, want nu ziet het er ook niet uit.
De tandarts heeft in ieder geval een noodvulling gemaakt en een complimentje gegeven dat ik zo snel had gereageerd door meteen te bellen of ik langs kon komen :smile:
Verder zijn mijn voortanden in Brussel geweest, die schijnen nogal bijzonder te zijn oid... Kortom, een tandarts waarvoor ik niet bang ben en eigenlijk gewoon als een 'soortgenoot' zie zeg maar... :grin:
do, 02/12/2004 - 16:23 Permalink