kaakoperatie tegen mijn grootste probleem ??

Author:
Paul21
Posted:
vr, 12/26/2003 - 23:06
Bedankt dat u zich de tijd neemt om mijn bericht te lezen.

Ik ben 21 jaar en ben jammer genoeg een aantal jaren geleden (+/- 7 jaar geleden schat ik) gestopt met de beugel (na hem zo'n 3 jaar gehad te hebben) omdat het allemaal veel te lang duurde, er nog geen resultaat was, en ik er toen het nut nog niet van inzag. Mijn tanden staan dus scheef en mijn kaken vallen niet op elkaar waardoor mijn mond standaard openstaat.

Nu heb ik te kampen met psychische problemen die daardoor worden veroorzaakt. Ik voel me er niet prettig bij en ben daardoor erg verlegen en angstig in het openbaar. Ook gaat mijn aandacht altijd voor een groot deel uit naar hoe ik nu moet "kijken" omdat mijn gebit niet dichtvalt, waardoor ik allerlei rare bewegingen met mijn mond maak. Het is psychisch nog allemaal veel erger dan ik het hier neerzet maar dat is voor u toch maar tijdverspilling. Dus nu to-the-point.

Aangezien ik binnenkort afstudeer (als het goed is over een half jaar) en ga werken wil ik voor die tijd van mijn problemen af zijn. Een beugel zal jaren en jaren in beslag nemen en zo lang houd ik dit psychisch ook niet meer vol. Ik heb lang genoeg ermee rondgelopen. Ik heb gehoord dat er operaties mogelijk zijn die dit kunnen corrigeren.

Op dit forum heb ik al een helehoop bruikbare informatie kunnen vinden. met name deze

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=329&forum=8&3

was erg bruikbaar.

Toch heb ik nog een aantal vragen.
- In principe zou een operatie aan de kaak voldoende moeten zijn om mijn mond te laten "dichtvallen" lijkt me. Is zo'n losstaande operatie dan aan te raden of gaat dit helemaal niet?
- Hoe lang gaat zoiets duren? (exclusief wachttijd)
- Waar kan ik zo een operatie laten ondergaan?
- Wordt zoiets door het ziekenfonds nog gedekt (het valt toch onder "tandheelkunde bij bijzondere gevallen", vergoeding 90% volgens het nieuwe regeling of niet?)? En hoeveel gaat dit ongeveer kosten als dit niet zo is? Ik weet dat het niet mogelijk is een redelijk precieze indicatie te geven, maar praat ik dan over 1000 euro, 2500 euro of 5000 euro?

Ik hoop dus eigenlijk dat het mogelijk is een afspraak te maken voor een operatie die vergoed wordt door het ziekenfonds, dat vervolgens mijn kaak wordt rechtgezet waardoor de mond dichtvalt en dat ik dan eens kan beginnen met een leven buiten de computer. Maar dat is zeker een utopie?
rpvdlaan

Ik heb zelf ruim een jaar geleden een dergelijke operatie ondergaan. Deze operatie staat niet op zichzelf, maar is een combinatie van chirurgie en orthodontie. In principe begin je met orthodontie en als dan na zo'n 18 maanden de tanden goed in het gelid staan, kan de kaakchirurg de stand van de kaak aanpassen. Ik denk dus dat het helaas niet zal lukken om in een periode van 6 maanden alles te corrigeren. Je moet rekenen op 24 maanden.

Voor wat betreft de kosten: jouw tandarts zal jou doorverwijzen naar de orthodontist. Als dit niet door jouw verzekering wordt vergoed, dan zal hij - indien er volgens hem sprake is van een medische indicatie - een brief schrijven naar jouw verzekering met het verzoek de behandeling te vergoeden. De totale kosten van de behandeling, inclusief chirurgie en overnachting(en) in het ziekenhuis, liggen nog behoorlijk hoger dan de bedragen die jij noemt.
Ik wens je veel succes en sterkte. Als je nog geen psychische hulp hebt, dan adviseer ik je om eens met je huisarts te gaan praten over de mogelijkheden hiertoe.
za, 12/27/2003 - 10:43 Permalink
Paul21

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Is het niet mogelijk om het gedeelte van de tanden recht te zetten over te slaan en gewoon de kaken recht te zetten waardoor de mond dichtvalt? Het hoeft ook niet perfect uit te zien als de mond maar vanzelf sluit.
za, 12/27/2003 - 14:29 Permalink
de digitale tandarts

De operatie waar u op doelt is een kaakosteotomie. Deze operatie wordt in Nederland altijd uitgevoerd op verwijzing van een (tandarts-)orthodontist.

Een van de redenen waarom een beugel noodzakelijk is van wege het feit dat na de operatie de kiezen elkaar grotendeels niet meer raken. Door middel van de beugel kunnen o.a. de kiezen weer naar elkaar toegetrokken worden.

Voorbehandelen met een beugel wordt ook bijna altijd gedaan om te zorgen dat de kaakchirurg twee correct passende tandbogen heeft als de kaak tijdens de operatie wordt verplaatst.

Het is lastig om dit als bijzondere tandheelkunde vergoed te krijgen.
De orthodontie zal vaak zelf betaald moeten worden, in sommige gevallen betaalt een aanvullende verzekering mee.
De kaakoperatie wordt gelukkig vaak wel volledig vergoed.

Probeer een orthodontist te vinden (je moet zelf wel een tandarts hebben!) die het behandeltraject kan starten.

Succes.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-12-27 14:47 ]
za, 12/27/2003 - 14:46 Permalink
rpvdlaan

De digitale tandarts gaf aan dat de orthodontie vaak niet wordt vergoed.

In mijn geval is de orthodontie voor 100% vergoed. Dit komt omdat er bij mij sprake was van een medische indicatie; door een te diepe beet raakten mijn ondertanden mijn gehemelte waardoor ik continu tandvleesirritaties had. Na de operatie pasten mijn kiezen niet meer op elkaar. Hierdoor was het nodig al mijn kiezen te vervangen door kronen. Ook deze behandeling - kosten € 9.000,= - is door de verzekering vergoed (75%).
Alles hangt wel af van de overtuigingskracht van de zowel de orthodontist als de tandarts. Zij moeten de verzekering namelijk overtuigen van de medische noodzaak van de behandelingen.

Succes,
Robert.
ma, 12/29/2003 - 11:02 Permalink