Pijn ondereen kroon

Author:
gold_77
Posted:
vr, 01/02/2004 - 16:20
Ik heb al enkele jaren een kroon. Sinds enkele dagen is de kroon gevoelig geworden. Dit uit zich in lichte pijn. Als ik op de kroon tikt voel ik ook pijnscheutjes.

Wat zou dit kunnen zijn? Een ontsteking? ZOja, komt dit vaker voor bij een kroon? En hoe is het te behandelen?

3 maanden geleden zijn er bij de reguliere controle nog foto's gemaakt. Toen was er niets te zien bij de kroon.

Mijn tandarts is tot 12 januari met vakantie. Nu is er wel een waarnemer, maar is het niet verstandig om te wahten tot mijn eigen tandarts terug is?
lienos

Is er in die kies al eens een zenuwbehandeling geweest? zo niet,dan is het mischien een ontsteking.Is er wel al een zenuwbehandeling geweest dan is het mischien de kies ernaast.Dat klinkt raar ,maar die kiezen kunnen je goed voor de gek houden.
vr, 01/02/2004 - 19:26 Permalink
gold_77

Ik zou niet meer weten of er ooit in die kies een zenuwbehandeling is geweest. Ik heb er namelijk diverse gehad in het verleden (ruim 5 jaar terug). Maar stel dat dit de oplossing zou zijn, moet de kroon er dan af of gaat dat via een kaakchirurg?

Van de kiezen die er naast staan heb ik geen last, ook niet als ik er op tikt
za, 01/03/2004 - 10:29 Permalink
de digitale tandarts

Een wortelkanaalbehandeling kan door een kroon heen worden gedaan, het is wel dan wel wat moeilijker. Ricky vergeleek het ooit met de hal verven door de brievenbus :wink:

Soms kan de kroon worden afgenomen wat de behandeling vergemakkelijkt, maar mocht er een kanaalbehaneling met bijv. een opbouw al onder zitten dan wordt in de praktijk vaak een apex resectie bij de kaakchirurg geprobeerd. De onsteking wordt dan chirutg van 'onderen' weggehaald.

Misschien toch even een afspraak maken met je tandarts.
ma, 01/05/2004 - 09:23 Permalink
lienos

Tock kan het evengoed de kies of tand ernaast zijn.Had zelf ook nl. geen last van de andere kies,maar de pijn zat onder de kroon.Op de foto was ook niets te zien.Toen deed de tandarts een paar testjes....en ja hoor ,het was de kies ernaast.Zenuwbehandeling gehad ,en het was over.Ik had ook altijd last van kou/warmte in die kroon,wat niet kon eigenlijk(geen zenuw meer in)Dat is nu ook weg!!Het is dus al die jaren die kies ernaast geweest!
ma, 01/05/2004 - 17:28 Permalink