Op 11 december zijn bij mij negen kronen geplaatst (elementen 14,15,16,17 en 23,24,25,26,27). Het ziet er allemaal prachtig uit, ook het tandvlees is mooi van kleur (lijkt dus niet op een ontsteking), maar ik heb wel een ontzettende pijn wat alleen maar lijkt toe te nemen. Ik slik inmiddels minstens vier tabletten ibuprofen 400 per etmaal, de werking daarvan lijkt af te nemen.
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat ik 11 dagen na plaatsing nog zoveel napijn heb? Of misschien heeft iemand tips hoe de pijn te laten verminderen?
Ik heb mijn tandarts al gebeld, maar die is helaas pas weer op 5 januari open. Ik ga liever niet naar een andere tandarts omdat mijn tandarts bekend is met mijn tandheelkundige achtergrond (orthodontie en osteotomie).
Alvast bedankt voor jullie tips en opmerkingen.
Robert.
[ Dit Bericht is bewerkt door: rpvdlaan op 2003-12-22 17:04 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: rpvdlaan op 2003-12-22 17:15 ]
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat ik 11 dagen na plaatsing nog zoveel napijn heb? Of misschien heeft iemand tips hoe de pijn te laten verminderen?
Ik heb mijn tandarts al gebeld, maar die is helaas pas weer op 5 januari open. Ik ga liever niet naar een andere tandarts omdat mijn tandarts bekend is met mijn tandheelkundige achtergrond (orthodontie en osteotomie).
Alvast bedankt voor jullie tips en opmerkingen.
Robert.
[ Dit Bericht is bewerkt door: rpvdlaan op 2003-12-22 17:04 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: rpvdlaan op 2003-12-22 17:15 ]
Als de pijn (te) erg is moet er toch een kanaalbehandeling gestart worden..hou je het vol tot 5 januari of misschien toch de weekenddienst??
sterkte!!!!!!
Succes!
De occlusie is op zich stabiel. Deze kronen-actie is juist bedoeld om een occlusie tot stand te brengen. Ik heb een osteotomie gehad, waarna mijn kiezen niet meer op elkaar pasten. Over een aantal weken zijn alle kiezen in de onderkaak aan de beurt voor kroning, waarna de occlusie weer perfect moet zijn. Tot die tijd zijn de onderkiezen van een extra laag voorzien, zodat de occlusie nu ook zo stabiel mogelijk is.
Bedankt voor je reactie. Ik heb op 5 januari een afspraak met mijn tandarts, ik ga er vanuit dat ik dat volhoud.
Nog 11,5 uur. Het waren fijne feestdagen :sad:
De theorie van de tandarts is dat hij een cement heeft gebruikt waarvan de zuurgraad te hoog is (hij heeft de banden met de leverancier van dit cement inmiddels verbroken omdat ik niet de eerste was met een dergelijke klacht). Hij heeft steeds volgehouden dat de pijn over gaat, omdat de zuurgraad van het cement in de loop der tijd neutraliseerd, waardoor de zenuwen hierdoor niet meer onnodig geprikkeld worden en je dus geen pijn meer hebt.
Hij lijkt gelijk te gaan krijgen. Ik ben sinds 18 maart van de pijnstillers af (sinds 21 november 2003 (= 17 weken) slikte ik (af en toe meer dan) de maximale hoeveelheid ibuprofen en paracetamol; niet echt gezond). Ik heb nog wel pijn, vooral bij warmte en koude, maar ik heb geen pijnstillers meer nodig.
Ik ben achteraf toch blij dat ik doorgezet heb en het kroonwerk (waar ik 4500 euro voor heb betaald) niet uit mijn mond heb laten halen om vervolgens wortelkanaalbehandelingen te laten doen. Anders was al het kroonwerk kapot geweest en had ik nog een keer 4500 euro kunnen dokken.
Als de pijn helemaal weg is laat ik het nog even weten.
Robert.
ik heb net zo iets,ik heb een nieuwe kroon gekregen nadat de andere stuk was gegaan nu zo een maand of 5 geleden en hij doet steeds pijn.krijg steeds zenuwsteken.en periodes dat hij een tijd erg pijn doet.de tandarts heeft het een paar keer met verdovingsspul ingesmeerd maar hielp niet echt.nu wil hij volgende week een zenuwbehandeling doen en dus door de kroon heen boren wat ik niet zie zitten in mijn dure kroon.
de pijn is nu 3 dagen weer weg dus begin te twijfelen over de behandeling.ik voel wel altijd een drukkend gevoel rond de kroon,heb jij dat ook?hoe gaat het bij jou nu met de pijn?
Erg vervelend voor je. De pijn was de eerste 4 maanden behoorlijk heftig. Zoveel pijn dat je soms niet eens kon nadenken. Het is inderdaad een drukkende pijn, bij mij kwam het onder mijn jukbeenderen vandaan en trok vervolgens rond mijn oogkassen naar boven. Dat drukkende is nu min of meer weg. Ik heb nu nog aan een kant af en toe pijn, maar dat gaat vanzelf weer weg. Dat lijkt op gewone kiespijn en is niet zo drukkend als het eerst was.
Is het bij jou in de loop der tijd minder geworden? Of is het contant gebleven. Bij mij was het 4 maanden constant en heftig. Van de één op de andere dag was de pijn bijna weg. Nu voel ik af en toe iets en als ik hete soep of een ijsje eet kan de pijn even behoorlijk heftig worden. Ik slik in elkgeval geen pijnstillers meer, gelukkig maar, want ik was volgens mij een maagzweer nabij.
Eind mei laat ik de onderkant kronen (8 kiezen), dit had eigenlijk in januari al gemoeten, maar ik heb het vanwege de pijn steeds uit laten stellen. Ik zie er wel tegenop, misschien laat ik wel in elke kies een wkb doen. Dan weet ik zeker dat ik geen pijn krijg.
Succes met je kroon,
Robert.
Hoe verschillend kan een behandeling verlopen. In één behandeling van zo'n drie uur zijn acht kiezen tot stompjes geslepen. Het grote verschil met de vorige behandeling is dat ik nu helemaal geen pijn heb gehad. Ik heb niet eens een paracetamolletje nodig gehad. Ook in de twee weken dat ik met noodkronen heb gelopen heb ik in het geheel geen last gehad. De kronen zijn geplaatst met een ander cement dan de bovenkant. Volgens de tandarts was het cement namelijk de boosdoener geweest. Het zou kunnen, maar ik weet het niet. Ik had immers al voor de definiteve plaatsing met het gewraakte cement een behoorlijke last van de noodkronen en daarbij is voor de noodkronen een ander soort cement gebruikt.
Hoe dan ook ik ben nu de gelukkige eigenaar van een prachtig gebit met een stabiele beet en ben achteraf toch blij dat ik het allemaal doorlopen heb. Het was de pijn, moeite en het geld zeker waard :smt003 .
Robert.
Ik overweeg ook een groot aantal kronen te plaatsen aan de bovenkant.
Raad je mij aan ze allemaal een wortelkanaalbehandeling te laten ondergaan??? Best wel als ik dat hier zo lees... :-?
Als het niet hoeft zou ik geen wkb laten doen; een gekroonde kies met wkb is namelijk een stuk minder sterk dan gekroonde kies zonder wkb.
Dat ik pijn had was pure pech, ik reageerde enigszins allergisch op het cement waarmee de kronen zijn vastgezet.
Sterkte in elk geval.
Robert.