voortanden

Author:
richsercom
Posted:
di, 01/06/2004 - 20:23
De snijkant van mijn voortanden is het glazuur bijna weg. (de randen) Kan het kwaad dat de tandbeen bloot ligt? Hetzelfde geldt bij mijn hoektanden die door tandknarsen een stuk korter is geworden.
Wie weet hier antwoordt op?

Groetjes Richard
dj

Nou, ontbrekend glazuur maakt je tanden wel minder bestendig tegen eea, zuuraanvallen vooral. Ik denk dat een tand zonder glazuur die wel goed wordt schoongehouden toch wel gewoon heeeel lang mee kan.
Hier is denk ik fluoridetandpasta een van de grote verworvenheden van de moderne tijd. Fluoride maakt de zaak harder, glazuur of geen glazuur.
Goed schoonhouden dus en gewoon met fluoridetandpasta poetsen. Als je eenmaal joekels van vullingen hebt of kronen/bruggen/stiften/implataten geldt hetzelfde schnoonhoudverhaal, maar dan is dat nog weer belangrijker.

Zorg goed voor wat je nog hebt, je kunt zelf de levensduur van eigen tanden maar ook van vele restauraties drastisch beinvloeden.
wo, 01/07/2004 - 18:16 Permalink
richsercom

bedankt voor je antwoordt!
Wat bedoel je eigenlijk met:

Zorg goed voor wat je nog hebt, je kunt zelf de levensduur van eigen tanden maar ook van vele restauraties drastisch beinvloeden.

groeten Richard.
wo, 01/07/2004 - 19:39 Permalink
dj

Das met alles hetzelfde:

Hoe beter je het het schoonhoudt, hoe langer het meegaat. Hoe meer het beschadigd is, hoe kwetsbaarder het is en hoe belangrijker schoonhouden dus is.
wo, 01/07/2004 - 20:26 Permalink
richsercom

aha bedankt.
Maar de tandarts kan ook een laagje beschermingslaag aanbrengen als het nodig is?

groeten Richard.

P.S. ben jij toevallig een tandarts of zoiets?
wo, 01/07/2004 - 20:45 Permalink
de digitale tandarts

Over ontbrekend glazuur kan niet zomaar iets aangebracht worden.

Vaak raak je op deze plekken ook de tanden/kiezen van de andere kaak. Als je iets wilt aanbrengen dan zal je een hele kaak gelijktijdig moeten ophogen.

Aan de lip of wangkant gaat het makkelijker aangezien je daar niet mee bijt, maar dan spreek je eerder over facings.

Voorkomen van verder slijtage, denk aan vermindering zuren in voeding en/of bescherming tegen knarsen is vaak een eesrte stap van de behandeling.

Succes.
wo, 01/07/2004 - 21:22 Permalink
richsercom

Ik gebruik al heel wat minder zuren. Ik drink amper fris waar een hoog ph gehalte heeft en ik let ook goed op poetsen. Ik eet meer fruit, alhoewel sommige wel zuren bevatten. Ik heb sinds kort een splint van de tandarts gehad, daarvoor moest ik happen.
Ik ga maandag voor het eerst naar de mondhygieniste. Ik ben alleen een beetje bang dat de mondhygieniste door ruw schoonmaakwerk mijn gebit wat slapper maakt, of is dat helemaal niet zo?

groeten Richard.
wo, 01/07/2004 - 21:43 Permalink