Een paar maanden geleden is er een klein stukje van mijn kies afgebroken. Op zich totaal geen last van gehad. Totaan begin december. Een zeurige pijn. Op zich ben ik niet zo gauw bellerig, dus dacht komt wel goed. Na de sinterklaas kwam de pijn met regelmaat terug. Koud en warm is gevoelig, met name koud. Bij het drinken van iets koud ga ik zo wat plat van de pijn. Pijnstillers helpen aardig. 18 december besluit ik contact op te nemen met de tandarts. Ik hoop hiermee een ellendige kerst te vermijden. Ik krijg te horen dat ik echter pas 15 januari terecht kan. Advies van de tandarts; koud vermijden en zoveel mogelijk aan de goede kant eten, eventueel pijnstillers gebruiken om de ergste pijn tegen te gaan. Dat heb ik dus gedaan. s'Morgens twee pijnstillers en s'avonds twee pijnstillers waren genoeg om de dag door te komen. Tot aan afgelopen weekend. Het lijkt wel of de pijnstillers niet meer werken. Heeft iemand van jullie enig idee wat de pijn nog meer kan onderdrukken? Anders moet ik toch echt de tandarts gaan verzoeken om mij eerder gaan te behandelen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
De ellende is: tandartsen hebben het te druk en moeten een afweging maken wie er het meeste haast heeft. Die druk maakt de afweging ook niet zorgvuldiger helaas.
Ik weet niet wat voor pijnstillers je gebruikt maar meestal wordt ibuprofen voorgeschreven, doses tot aan 600 mg, enkele malen per dag herhaald (zie bijsluiter voor maxima). Dat is op voorschrift, zonder voorschrift (dwz op eigen initiatief) geldt hetzelfde tot 400 mg.
Lees in ieder geval de bijsluiters voor pijnstillers en gebruik niet meer dan echt noodzakelijk. Gaat dat boven de maximale doses: bellen met tandarts en ook huisarts.
Als het niet meer gaat: bellen en voet bij stuk houden. Weekendtandartsen zijn er niet voor niets. Iemand erbij laten zijn als je belt of om mee te gaan (meestal tot aan de behandelruimte en niet verder) is meestal in het voordeel van de patient.
Doeg,