hallo
ik ben een jongen net 14 jaar keb slotjes.
en heb een probleem....
mijn tandriempje zit te laag en ik heb dus een spleet. nou heeft mijn moeder een afspraak gemaakt met de kaak chirurg (na aanbeveling van de tandarts) ik heb trauma's aan prikken in mijn mond door een verdofing in mijn tong (auw) en ik ben bereid de rest van mijn leven met een spleetje rond te lopen! maar mijn ouders dus niet en die zeggen dat als ik niet zou gaan, dat het riempje dan zo groot word dat mijn achterste tanden getrokken moeten worden. om ruimte te maken. volgensmij is dit uit de duim gezogen, en ik vroeg me af of er echt engere dingen kunnen gebeuren als ik het laat zitten..?
pkz andwoorden, want volgensmij is de afsprak al volgende week (ze willen niet vertellen waneer)
ik ben een jongen net 14 jaar keb slotjes.
en heb een probleem....
mijn tandriempje zit te laag en ik heb dus een spleet. nou heeft mijn moeder een afspraak gemaakt met de kaak chirurg (na aanbeveling van de tandarts) ik heb trauma's aan prikken in mijn mond door een verdofing in mijn tong (auw) en ik ben bereid de rest van mijn leven met een spleetje rond te lopen! maar mijn ouders dus niet en die zeggen dat als ik niet zou gaan, dat het riempje dan zo groot word dat mijn achterste tanden getrokken moeten worden. om ruimte te maken. volgensmij is dit uit de duim gezogen, en ik vroeg me af of er echt engere dingen kunnen gebeuren als ik het laat zitten..?
pkz andwoorden, want volgensmij is de afsprak al volgende week (ze willen niet vertellen waneer)
Wat ik wel weet is dat jij op deze leeftijd kan beslissen of je een behandeling wel of niet wil ondergaan. Jouw ouders hebben daar dus vrijwel niks over te zeggen.
Maar uit jouw verhaal maak ik op dat je eigenlijk bang bent voor de verdoving. Ik denk dat dat ongegrond is, omdat het bijna altijd goed gaat. Jij hebt net de pech dat het die ene keer mis ging. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat het nu weer mis gaat.....
Ja ik ben het met Braces eens. Hoe het technisch zit weet ik ook niet..
Het lijkt me een moeilijke situatie. Maar de behandeling MAG NIET plaatsvinden als jij er niet mee akkoord gaat. Je hebt ook recht om te weten wat er gaat gebeuren (als er wat gaat gebeuren), wanneer, door wie, wat de alternatieven zijn, de voor- en nadelen zijn van dat alles. Je hebt ook het recht om zolang na te denken als je zelf wilt voordat je besluit door te gaan met een behandeling. Je mag ook aangeven door wie je in ieder geval niet behandeld wilt worden en door wie graag wel.
Je ouders mogen deze dingen niet verhinderen. Wel moeten zij in principe met behandelingen mede akkoord gaan.
Je kunt bv deze dingen doen:
1 Nog eens met je ouders praten. Je kunt dan bv zeggen dat ze je NIET MOGEN behandelen als jij dat niet wilt. Misschien helpt dat, misschien ook niet.
2 Wat verstandig kan zijn is de je eigen tandarts of de evt het ziekenhuis (als je weet dat je daarnaartoe gaat) te laten weten dat je de behandeling niet wilt. Dat kun je modenling doen, telefonisch of schriftelijk. Je kunt ook mailen maar dan loop je het risico dat anderen weten wat er aan de hand is.
Een briefje schrijven naar je tandarts is de meest zekere manier om te zorgen dat er naar je geluisterd wordt. Bewaar een kopietje, je kunt ook gewoon een brief met de hand schrijven, die dan overschrijven en eentje voor jezelf bewaren.
Het kan ook verstandig zijn om iemand in vertrouwen te nemen, een ander familielid, een leraar of iemand van maatschappelijk werk. Die laatsten hebben een beroepsgeheim alhoewel ik niet zeker weet of dat ook voor je ouders geldt maar ik denk het eigenlijk wel.
Doeg,
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-01-20 12:55 ]
ik zal er nog over nadenken. *zucht*
Wegsnijden is eigenlijk heel eenvoudig, maar je zult inderdaad/uiteraard wel verdoofd moeten worden!
Het spleetje kan dan vanzelf verdwijnen maar meestal is naar elkaar toe trekken met een beugel voor nodig.
Kiezen trekken vanwege een spleet tussen de voortanden zal in de praktijk niet snel voorkomen, als je echter iets wilt doen dan kan je het wel beter nu op jonge leeftijd doen want dan schuiven de tanden en kiezen sneller/makkelijker.
groet.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2004-01-20 17:55 ]