Vreemde verkleuring/aantasting maar geen pijn?

Author:
Porche
Posted:
di, 01/27/2004 - 14:48
Ik heb een vreemde verkleuring ontdekt op de achterzijde van een van mijn voorste ondertanden.

Ik leefde in de veronderstelling dat dit een verkleuring was van al aanwezig tandsteen door het roken, maar de tand begint (aan de achterzijde) de laatste paar weken een meer donker bruine kleur te krijgen, ook boven de met tandsteen aangetaste rand, wat mij toch zorgen begint te baren.

Ik ben al een aantal jaren niet meer naar de tandarts geweest en ondervind naast wat tandsteen en nicotine aanslag, ook totaal geen klachten,wat er ook voor zorgt dat ik maar niet naar de tandarts ga.

Mijn vraag is eigenlijk of (ernstig) tandbederf ook kan inzetten en vorderen zonder dat je daarbij op enig moment (of alleen als het al te laat is) pijn van ondervindt ?

Ik leefde altijd in de veronderstelling dat je tandbederf zou gaan opmerken doordat het pijn zou gaan doen of meer gevoelig zou worden voor kou of warmte.

De verkleuring op de tand heeft ook nog eens de vorm van het pulpa (is aantasting daarvan zichtbaar?) maar de tand is totaal gevoelloos, ook als je er op drukt of tegen tikt, en de voorzijde ziet er verder goed uit.

Wat mij een bezoek aan de tandarts maar doet uitstellen.
Wat overigens puur uit luiheid is, want ik heb verder geen angst of iets dergelijks.
(misschien alleen voor de eventuele rekening :smile: )
luna

sorry als het zeg hoor,maar waarom ga je niet elk jaar even voor controle???

dan was dit niet gebeurd,en hoefde je je niet druk te maken....

je moet je gebit onderhouden anders gaat het rotten,ben nu misschien wat bot maar zo is het wel....

de rekening zal nu wel wat duurder worden dan de controle...

sorry als ik het zeg...maar kan me er erg druk om maken
di, 01/27/2004 - 17:14 Permalink
Lieneke

Het is een groot misverstand dat je alles zou kunnen voelen. Parodontitis bijvoorbeeld, verloopt meestal geheel pijnloos. De meeste gaatjes kan je niet voelen. Als je het wel kan voelen, dan is het meestal zo'n diep gaatje dat de kans dat je uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling nodig hebt groot is. Dus laat het niet zo ver komen en ga gewoon elk half jaar naar de tandarts. We adviseren het niet voor niks...
di, 01/27/2004 - 17:55 Permalink
Porche

Op 2004-01-27 17:14, schreef luna:
sorry als het zeg hoor,maar waarom ga je niet elk jaar even voor controle???

Ik denk er vaak niet aan lieverd , ik heb zoveel andere dingen aan mijn hoofd dat dit snel wordt uitgesteld of simpelweg vergeten.

dan was dit niet gebeurd,en hoefde je je niet druk te maken....

Dat vraag ik me nu dus af moet ik me druk maken of niet?

je moet je gebit onderhouden anders gaat het rotten,ben nu misschien wat bot maar zo is het wel....

Uiteraard moet je het onderhouden ik doe ook zo'n beetje alles wat nodig is op de tandarts controles na.

de rekening zal nu wel wat duurder worden dan de controle...

Daar ben ik dus ook bang voor, maar liever een paar tanden.

sorry als ik het zeg...maar kan me er erg druk om maken

Zeker weten het leven is al zo duur.

Daarom zou ik ook graag willen weten of het het waard is om een tandarts naar dit probleem te laten kijken.
Het vervelende is dat ik er totaal geen hinder van ondervindt behalve dan dat ik niet weet of dit iets serieus zou kunnen zijn, mocht het ernstig zijn dan moet je er toch zo vroeg mogenlijk bij zijn en niet nog weken wachten.
di, 01/27/2004 - 18:26 Permalink
luna

jazeker!! ze kunnen het nu beter schoonmaken voor dat het gaat invreten....

valt nog wel wat mee kwa geld,maar hoe langer je wacht hoe erger het wordt!!!
de tandarts kan je dan ook adviezen geven..

en beloof dat je elk jaar naar de tandarts gaat!!!
tanden horen bij je en is zonde om ze te verliezen!!!

wees er trots op en maak tijd voor de tandarts!!
di, 01/27/2004 - 18:43 Permalink
Porche

Op 2004-01-27 17:55, schreef braces:
Het is een groot misverstand dat je alles zou kunnen voelen. Parodontitis bijvoorbeeld, verloopt meestal geheel pijnloos. De meeste gaatjes kan je niet voelen. Als je het wel kan voelen, dan is het meestal zo'n diep gaatje dat de kans dat je uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling nodig hebt groot is. Dus laat het niet zo ver komen en ga gewoon elk half jaar naar de tandarts. We adviseren het niet voor niks...

Parodontitis is het niet, het tandvlees is gezond en niet teruggetrokken, en tja een beginnend gaatje is pijnloos, maar lijkt niet op wat er op de achterkant van mijn tand zit.Als de oorzaak van de verkleuring een tandaandoening is en niet puur oppervlakkig dan zou je dat inmiddels toch moeten voelen?

Komt het voor dat tandbederf zo ver gevorderd is dat het zichtbaar word in verkleuring terwijl het nog steeds pijnloos is?

Ik heb ook geen last van zaken die je zou verwachten als het tandbederf zou zijn.
De tand is stevig en tandvlees is gezond.
Ik heb ook geen last van pijnscheuten als je iets kouds of heets eet of drinkt of er tegenaan drukt of tikt.

Misschien dat dit vaker voorkomt en dat ik zeker een afspraak moet maken met de tandarts.
(naast het feit dat je dat zoiezo natuuuurlijk netjes elk half jaar moet doen :wink: )
di, 01/27/2004 - 19:10 Permalink
Porche

Op 2004-01-27 18:43, schreef luna:
jazeker!! ze kunnen het nu beter schoonmaken voor dat het gaat invreten....

Luna je maakt me bang met dat soort woorden brrrr invreten...

valt nog wel wat mee kwa geld,maar hoe langer je wacht hoe erger het wordt!!!
de tandarts kan je dan ook adviezen geven..

Ik hoop niet dat het erger wordt, als het erger wordt dan weet ik in iedergeval zeker dat ik naar de tandarts moet en zal ik het ook niet vooruit kunnen of willen schuiven :wink:

en beloof dat je elk jaar naar de tandarts gaat!!!
tanden horen bij je en is zonde om ze te verliezen!!!

Ik ben het helemaal met je eens hoor ik wil mijn tanden ook zeker niet verliezen.

Maar ja het schiet er zo vaak bij in , ik kan er ook niets aan doen :smile: werk,relatie,school ,hobbies,alles komt altijd maar in de plaats.

En het is DUUR ben particulier verzekerd met een hoog eigen risico.

wees er trots op en maak tijd voor de tandarts!!

Ok Luna , en trots zijn op je tanden , is dat zoiets als trots zijn op je mooie gladde huid en krullen? Het blijft vergankelijk natuurlijk.

Maar zeker ik zou ze in iedergeval als het kan nog wel even willen behouden. :smile:
di, 01/27/2004 - 19:32 Permalink
luna

ga dan 1 keer per jaar naar de tandarts...
eerst ff een goede beurt....misschien valt t wel mee joh!!!

zeker 1 keer in t jaar gaan,iedereen heeft t wel druk...en iedereen maakt er tijd voor...
ok is misschien duur,maar zolang je niks hebt valt het wel mee hoor!!..

maak maar ff een afspraak,dan horen we het wel even ok?
di, 01/27/2004 - 22:33 Permalink