Ik heb een vraagje over mijn 2e kies, linksboven. Ik heb 3 maanden geleden een ernstige ontsteking gehad onder de kies erachter, deze moest getrokken worden (er is wat wortelrest achtergebleven omdat dit afbrak). De kies ervoor is daarna gaan opspelen. Nu moet ik volgende week een WKB aan deze kies (op foto bleek nog niet echt een ontsteking onder aan de wortelpunten te zitten maar volgens de tandarts zat er wel wat).
Kan het zijn dat die fikse ontsteking aan de getrokken kies resten heeft nagelaten die nu de kies ervoor hebben aangetast? En kan een WKB dan uitkomst bieden, of zou ik eigenlijk naar een kaakchirurg moeten om die wortelresten te verwijderen?
Ik zit wat in angst omdat ik mijn goede kiezen niet wil verliezen en ik het getob aan mijn kiezen zat word.
groetjes, Ilse
Kan het zijn dat die fikse ontsteking aan de getrokken kies resten heeft nagelaten die nu de kies ervoor hebben aangetast? En kan een WKB dan uitkomst bieden, of zou ik eigenlijk naar een kaakchirurg moeten om die wortelresten te verwijderen?
Ik zit wat in angst omdat ik mijn goede kiezen niet wil verliezen en ik het getob aan mijn kiezen zat word.
groetjes, Ilse
Wortelresten kleiner of gelijk aan 3 millimeter zonder ([]peri-apicale[/i]) ontsteking daarvan wordt gezegd dat deze kunnen blijven zitten.
Grotere wortelresten met al dan niet een aanwezige ontsteking kunnen mogelijk klachten geven, maar dat hoeft niet altijd te gebeuren.
Het alsnog verwijderen van de wortelresten wordt inderdaad over het algemeen bij de kaakchirurg gedaan. Het is echter wel heel zeldzaam dat een ontsteking aan een wortelpunt/wortelrest een nabij gelegen kies schade kan berokkenen.
De klachten die je hebt zijn mogelijk afkomstig van een nabij gelegen kies en/of van de achtergebleven wortelresten. Je tandarts heeft alle informatie zodat hij/zij beter instaat is om de meest waarschijnlijke oorzaak te achterhalen. Maar je kunt natuurlijk altijd de optie van het verwijderen van de wortelresten door de kaakchirurg met de tandarts bespreken.
Succes.
Nog wel een paar vraagtekens hier en daar...... Gister een wkb gehad aan desbetreffende kies. De tandarts zag geen zenuw meer en heel diep in de wortel was het niet echt schoon zoals hij dat zei. Hij heeft alles gevijld, gevuld en klaar. Hij vertelde dat de pijnklachten nog wel even zouden blijven bestaan, maar dat de ontsteking die onder de wortel zit, vanzelf over zou gaan. Is het wel verstandig geweest dat de kies gelijk gevuld is (ik heb geen noodvulling). Verder heb ik wat pijn in mijn kaak nu waar die kies zit, ook is de kies nog altijd gevoelig. Is dit nu normaal? En gaat zo'n ontsteking in de kaak dan vanzelf weg? Of blijft de kans bestaan dat ik uiteindelijk een apex moet?
Misschien wat veel vragen, maar ben na al die toestanden erg onzeker geworden.....
Dit kan enkele weken tot maanden duren, hou nog even vol!
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2004-01-28 22:33 ]
groetjes,Ilse