Ik ben woedend op mijn tandarts! Ik zal jullie vertellen wat er gebeurd is.
Ik had een afspraak op een maandag voor een wortelkanaalbehandeling. Zondag werd ik ziek, hevige buikkramp en maandag was dit nog erger. Ik heb maandagochtend meteen om half 9 de tandarts gebeld om de afspraak af te zeggen. Tot mijn grote verbazing moet ik die afspraak toch betalen!!! Nu staat er wel op de afspraakbrief dat men 24 uur van te voren moet afbellen. Maar aangezien het weekend was en de praktijk dan natuurlijk niet geopend is, kon ik niet bellen. EN ik was ZIEK! Aangezien ik niet helderziend ben kon ik op vrijdag niet weten dat ik zondag ziek zou zijn! Ik heb de tandarts een brief geschreven en laten weten dat ik het er niet mee eens ben. Ik heb de rekening inmiddels ontvangen: 300 euro moet ik betalen!! De tandarts weigert aan de telefoon te komen (slappeling!),zodat ik niet eens voor mezelf op kan komen.
Ik ben niet van plan het hierbij te laten. Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Weet iemand een manier om er achter te komen hoe sterk tandartsen in dit geval in hun recht staan? Naar mijn mening niet sterk, want ik ben van mening dat, als er in een brief staat dat je 24 uur van tevoren af moet bellen als je niet kan komen, je in het weekend moet kunnen bellen. B.v. naar een antwoordapparaat, die de tandarts dan regelmatig afluisterd of b.v. naar een mobiel nummer kan bellen. Dit moet dan ook duidelijk in een brief staan. En ik vind het nog altijd overmacht als je ziek word. Ik vind dat niemand dat hoeft te pikken en het tijd is dat er tegen dat soort arrogante praktijken wordt opgetreden!
Ik had een afspraak op een maandag voor een wortelkanaalbehandeling. Zondag werd ik ziek, hevige buikkramp en maandag was dit nog erger. Ik heb maandagochtend meteen om half 9 de tandarts gebeld om de afspraak af te zeggen. Tot mijn grote verbazing moet ik die afspraak toch betalen!!! Nu staat er wel op de afspraakbrief dat men 24 uur van te voren moet afbellen. Maar aangezien het weekend was en de praktijk dan natuurlijk niet geopend is, kon ik niet bellen. EN ik was ZIEK! Aangezien ik niet helderziend ben kon ik op vrijdag niet weten dat ik zondag ziek zou zijn! Ik heb de tandarts een brief geschreven en laten weten dat ik het er niet mee eens ben. Ik heb de rekening inmiddels ontvangen: 300 euro moet ik betalen!! De tandarts weigert aan de telefoon te komen (slappeling!),zodat ik niet eens voor mezelf op kan komen.
Ik ben niet van plan het hierbij te laten. Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Weet iemand een manier om er achter te komen hoe sterk tandartsen in dit geval in hun recht staan? Naar mijn mening niet sterk, want ik ben van mening dat, als er in een brief staat dat je 24 uur van tevoren af moet bellen als je niet kan komen, je in het weekend moet kunnen bellen. B.v. naar een antwoordapparaat, die de tandarts dan regelmatig afluisterd of b.v. naar een mobiel nummer kan bellen. Dit moet dan ook duidelijk in een brief staan. En ik vind het nog altijd overmacht als je ziek word. Ik vind dat niemand dat hoeft te pikken en het tijd is dat er tegen dat soort arrogante praktijken wordt opgetreden!
Natuurlijk horen we het verhaal nu alleen een kant maar het heeft inderdaad alles van overmacht, wat mij betreft.
U bent het er echt niet mee eens, tsja dan zou ik in ieder geval voorlopig niet betalen anders moet je maar zien dat je het terug krijgt. Laat dat dan in ieder geval zo snel mogelijk aan de tandarts weten, liefst ook schriftelijk. Dat kan heel kort. Een kopie of een extra uitdraai bewaren!
Je kunt altijd klagen. Het is vaak netjes dat eerst bij de tandarts te doen. Maar in deze omstandigheden vind ik dat je formeel kunt zeggen dat je dat al geprobeerd hebt: je het duidelijk gemaakt dat je het er niet mee eens bent en dat IS een klacht. Je kunt zeggen: "het nu aan de praktijk om te vragen komt u er maar eens praten om te kijken of we eruit komen". Maar dat zelf ook nog eens aanbieden is wel nog korrekter.
Leidt dat nergens toe of wil de tandartrs niet dan kun je formeel klagen bij een beroepsvereniging, meestal is dat dan de NMT.
Als je belt om te zeggen wat je gaat doen kun je aangeven een formele klacht te overwegen, soms helpt dat. Dat is ook het moment om te vragen bij welke beroepsvereniging de tandarts is aangesloten.
Je kunt ook naar het TIP bellen:
Postbus 2000; 3430 CA Nieuwegein. Telefoon: 030-2025012.
Dit is een informatievoorziening voor patienten die volgens mij van de NMT uitgaat.
Doeg,
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-06 19:26 ]
Groeten, Rick :smile:
Ik denk dat mensen wel soortgelijke dingen hebben meegemaakt maar misschien niet precies dit.
Je had al een brief geschreven zag ik, die raad van mij was dus wellicht overbodig.
Het begrip "juridische stappen" kan heel veel betekenen. Alles wat je doet of laat rond een omstreden rekening is eigenlijk een juridische stap.
Kijk, als je hebt uitgelegd waarom je niet wilt betalen maar de praktijk legt dat naast zich neer dan kun je daaraan niet veel doen. De praktijk kan dan incassoprocedures starten, daar hoef je je dan helemaal niets van aan te trekken. Als de praktijk dan doorzet en jij ook dan komt het voor de rechter.
In de tegenaanval gaan kan op een aantal manieren. Dit zijn allemaal juridische stappen.
1 Van de praktijk eisen dat ze inhoudelijk en liefst ook schriftelijk op je klacht(brief)ingaan.
2 Bij de beroepsvereniging een formele klacht indienen. Dan moet je eerst weten bij welke beroepsvereniging de tandarts is aangesloten, die moeten (wettelijk verplicht) een klachtenkomissie hebben. Meestal is de beeroepsvereniging de NMT, zie http://www.tandartsennet.nl/ dan "patienten", naar de tandarts en dan "niet tevreden". Die zevenendertigenhalve euro worden volgens mij pas in een later stadium van de klacht afgeschreven, eerst volgt er een bemiddelingspoging. Vorig jaar kostte die in ieder geval nog niets.
3 Dan is er het medisch tuchtcollege en mischien de inspectie voor de volkgezondheid als ik het wel heb maareh daar weet ik niets van behalve dat dat over het algemeen helemaal niet meevalt.
Ricky had gelijk dat 300 euro een opmerkelijk hoog bedrag is voor een niet nagekomen afspraak, zelfs als ze gelijk hebben om uberhaupt iets te declareren. Dit zou toch al snel een behandeling van tweeenhalf uur moeten zijn geweest, wat ik me moeilijk voor kan stellen. Als dit niet klopt maakt het de zaak van de praktijk er zeker niet beter op, als ze naar de rechter willen of de zaak voor een klachtenkomissie laten komen helpt het niet als ze foute bedragen declareren.
Doeg,
[ Dit Bericht is bewerkt door: dj op 2004-02-09 20:10 ]
Wat in rekening gebracht is is de code C90; Afwezig Zonder Bericht. De omschrijving van deze code is:
Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht. Patiënt dient op de hoogte te zijn van deze regeling.
300 euro boete is dan wel extreem maar een wortelkanaalbehandeling inclusief eventuele opbouw en vulling kan zeker wel 300 euro kosten.
Mijn advies luidt toch ook om eerst eens schriftelijk het een en ander voor te leggen aan uw tandarts.
Suc6
Gr. Maurice
[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2004-02-10 12:03 ]
[ Dit Bericht is bewerkt door: Van Leeuwen op 2004-02-10 12:04 ]