Pijn bij een kroon van 3 jaar oud

Author:
henkhot
Posted:
wo, 02/11/2004 - 13:27
Gistermiddag begon ik een pijn te voelen in/bij een kroon, die zo'n 3 a 4 jaar geleden is geplaatst. De pijn werd en wordt nog steeds erger als ik op de kroon druk.
Vandaag is de pijn erger geworden.
De pijn is een zeurende pijn en vanwege de verergering bij druk maakt dat dat het eten moeilijk is. Ik voel de pijn tot in mijn oor.
Een paracetamol verlicht de pijn wat, maar niet veel.
Is er een ontsteking onder de kies met de kroon of speelt een zenuw mij parten? Graag antwoord.

Nu (na ca. 40 uur) is er ook een zwelling. Het is dus zeker een ontsteking, wat ik al dacht.
Ik heb inderdaad een wortelkanaalbehandeling gehad.
[ Dit Bericht is bewerkt door: henkhot op 2004-02-12 06:50 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: henkhot op 2004-02-16 03:23 ]
Ilse35

Heb je voordat de kroon geplaatst werd, een wortelkanaalbehandeling gehad? Je klachten lijken namelijk wel op een ontsteking.
Als ik jou was zou ik snel naar de tandarts gaan voor een foto en advies. Wachten tot de pijn overgaat, lijkt me in dit geval niet zinvol.

Succes!
wo, 02/11/2004 - 19:03 Permalink
henkhot

Dinsdag is de pijn begonnen. Donderdag bij de tandarts geweest: inderdaad een ontsteking. Mijn tandarts wil een second opinion van een endondontoloog, omdat de kroon er goed uitziet en hij een lekkage niet waarschijnlijk acht. Ik heb ook geen pockets waarlangs bacterieen bij mijn wortelpunten moeten zijn gekomen.
Die moet maar beslissen of een nieuwe wortelkanaalbehandeling nodig is of een apexresectie (de wortelpunten verwijderen bij een kaakchirurg).
Vrijdagochtend is de zwelling nog dikker geworden. Ik heb antibiotica gekregen. De zwelling is nu (zaterdagmiddag al minder). De zeurderige pijn en de drukpijn is een stuk minder geworden. Ik neem geen pijnstillers meer.
za, 02/14/2004 - 15:31 Permalink
henkhot

Afgelopen dinsdag (17-2) bij de endodontoloog geweest. Zij vermoedt dat er een breuk in mijn kies zit.
De ontsteking is zo groot en dat gecombineerd met het feit dat na de wortelkanaalbehandeling en de plaatsing van de kroon er uit controles is gebleken dat de ontsteking van toen genas, moeten er heel veel bactierien bijgekomen zijn. Andere mogelijkheden sluit ze eigenlijk uit.
Maandag gaat ze nog de oude foto's vergelijken en dan meldt ze haar conclusie.
Mocht er inderdaad een breuk in zitten, dan is de kies verloren en moet hij worden getrokken. En dat is mooi balen!
do, 02/19/2004 - 14:09 Permalink
henkhot

Nou, de ontsteking was inderdaad genezen, dus de endodontologe ging ervan uit de er een bijna onzichtbare breuk in mijn kies zat.
Inmiddels was na 6 weken weer een zwelling ontstaan. Na een paar dagen met een anti-bioticakuur is deze weer verminderd.
Een paar weken later ben ik naar de kaakchirurg geweest voor het laten trekken van die kies. Ik vind het doodzonde dat die kies is getrokken, maar er zat niks anders op.
vr, 06/18/2004 - 10:53 Permalink
de digitale tandarts

Bedankt voor het delen van je verhaal.

Jammer dat de kies toch verloren gegaan is, maar de prognose wordt na een (verticale) breuk inderdaad slecht.

Met vriendelijke groet.
vr, 06/18/2004 - 10:59 Permalink
minique

Hoi Henk,

Ik weet precies hoe je je voelt! Ik heb pas ook een kies moeten laten trekken vanwege een breuk in de wortel. Ik vond het verschrikkelijk moeilijk om die beslissing te nemen. Het is doodzonde, maar na zoveel maanden van pijn (op en af) een wkb die niet hielp, was het gewoon nodig. En ik heb er geen moment spijt van gehad.

Welke kies is het? Weet je al of je iets aan de open plek gaat doen? En zo ja wat? De opties zijn normaal gesproken: niets doen, brug of implantaat.

:smt006 Monique
vr, 06/18/2004 - 14:44 Permalink
henkhot

Ik wacht de eerst komende maanden af hoe het bot teruggroeit. Uiteindelijk laat ik er wel een implantaat inzetten, denk ik. Het is nu wel een enorme open plek daar achterin mijn mond.
vr, 06/18/2004 - 15:36 Permalink
minique

Hoi Henk,

Maar bot groeit niet terug hoor!
Veel implantologen zetten het liefst een implantaat 6 tot 8 weken na het trekken van de kies, vandaar dat het bij mij vorige week al gebeurd is (mijn kies is 20 april getrokken). En het was zelfs zo dat er bij mij al iets van botopbouw nodig was, ondanks dat ik op 7 weken na het trekken zat.

vr, 06/18/2004 - 15:45 Permalink
henkhot

Dan zal ik zo snel mogelijk contact opnemen met mijn tandarts.

Maar waarom groet het niet terug? Bij een gebroken arm ontstaat er toch ook nieuw bot?
vr, 06/18/2004 - 17:05 Permalink
minique

Tja, waarom niet, dat moet je me eigenlijk niet vragen, hoor. Ik weet dat het zo is en je kaakbot gaat slinken als er tanden/kiezen zijn getrokken. Maarre... groeit er bij een gebroken arm wel weer bot aan. Ikzelf denk eigenlijk dat de 2 stukken weer tegen elkaar aangroeien.

Hier: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=158&highlight=brug+imp… kun je meer lezen over de overwegingen brug of implantaat en er wordt ook gesproken over de termijnen waarop e.e.a. "moet" gebeuren.

vr, 06/18/2004 - 17:23 Permalink
henkhot

Op de plek waar mijn verstandskies zat lijkt er gewoon bot terug te zijn gegroeid. Het ligt in ieder geval een stuk hoger dan de plek waar mijn laatst getrokken kies zat. Vandaar dat ik ervan uitging dat het bot wel weer terug zou groeien.
En wat gebeurt er met het diepe gedeelte van het gat waar de wortels in zaten? Dat groeit toch ook dicht? Als ik nu bij mijzelf voel, voel ik daar geen gat meer.

Maar erg bedankt. Ik zal, zoals gezegd, naar mijn tandarts gaan.
vr, 06/18/2004 - 18:05 Permalink
minique

Hoi Henk,

Ik zat me gisteravond ineens te bedenken dat ik mijn verhaal over niet aangroeien van bot iets moest nuanceren, in de holte groeit nl. eerst wel wat bot aan, door de bloedprop:

De holte waarin de kies zat (alveole) zal zich na het trekken niet direct met bot vullen, dit heeft tijd nodig, ongeveer drie tot zes maanden.

Na het trekken vormt zich een bloedstolsel in de alveole. Dit bloedstolsel is de 'prop' die verder bloeden voorkomt en bevat tevens groeifactoren.
Vanuit de wanden zal nieuw tandvlees en bot de holte ingroeien; het tandvlees groeit sneller en na enige weken zal het gat aan de bovenkant meestal dicht gegroeid zijn.

za, 06/19/2004 - 07:04 Permalink
tijgertje

hoi

ik heb precies hetzelfde op dit moment en ik vind het verschrikkelijk.
Waarschijnlijk loop ik hier al 2 jaar mee rond. Af en aan pijn!! Het meest erge vind ik nog altijd dat ik toen heb gespaard voor een kroon. Mijn tandarts heeft toen die zenuwen niet goed verwijderd en er is dus een ontsteking. Nu is de kies na verschillende behandelingen bij de kaakchirurg toch verloren. Hij gaat er as dinsdag uit. En dat moet ik ook nog eens zelf betalen. Ik ben er echt ziek van en een brug kan ik helaas niet betalen.
za, 06/19/2004 - 18:23 Permalink