Halverwege januari is mijn tandarts gestart met het plaatsen van twee kronen. Tijdens de behandeling heeft hij een bloedvat geraakt waardoor ik uiteindelijk een trismus heb opgelopen. Hiervan ben ik nog steeds herstellende.
Omdat de noodkroon ging irriteren/ontsteken, heb ik de tandarts gevraagd om deze noodkroon te vervangen door de echte kronen.
Binnen 24 uur had ik een dikke wang en ontstekingspijn.
Mijn tandarts zei dat hij tot een wortelkanaalbehandeling zou moeten gaan overgaan. Echter eerst moest ik een kuur volgen met Broxil. Hier ben ik nu mee bezig. De zwelling is al minder.
Mijn vraag is: is het niet onverstandig van de tandarts om een kroon te plaatsen wetende dat er sprake is van een ontsteking? Hij dacht zelf dat er sprake was van tandvleesontsteking.
Hoe weet ik zeker dat er echt spake is van een wortelkanaalontsteking?
Ik heb weinig vertrouwen meer in mijn tandarts en ben niet van plan om mijn kroon te laten verwijderen als hij volgens mij niet zeker is van zijn diagnose.
Is het trouwens makkelijk om een geplaatste kroon te verwijderen?
Zou er behalve de wortelkanaalontsteking ook sprake kunnen zijn van een andere ontsteking, b.v. van het tandvlees of van een pocket?
Omdat de noodkroon ging irriteren/ontsteken, heb ik de tandarts gevraagd om deze noodkroon te vervangen door de echte kronen.
Binnen 24 uur had ik een dikke wang en ontstekingspijn.
Mijn tandarts zei dat hij tot een wortelkanaalbehandeling zou moeten gaan overgaan. Echter eerst moest ik een kuur volgen met Broxil. Hier ben ik nu mee bezig. De zwelling is al minder.
Mijn vraag is: is het niet onverstandig van de tandarts om een kroon te plaatsen wetende dat er sprake is van een ontsteking? Hij dacht zelf dat er sprake was van tandvleesontsteking.
Hoe weet ik zeker dat er echt spake is van een wortelkanaalontsteking?
Ik heb weinig vertrouwen meer in mijn tandarts en ben niet van plan om mijn kroon te laten verwijderen als hij volgens mij niet zeker is van zijn diagnose.
Is het trouwens makkelijk om een geplaatste kroon te verwijderen?
Zou er behalve de wortelkanaalontsteking ook sprake kunnen zijn van een andere ontsteking, b.v. van het tandvlees of van een pocket?
Het is voor mij niet mogelijk om te beoordelen door wat voor een ontsteking u klachten ondervindt.
Mocht het vermoeden van de tandarts juist zijn, dat de ontsteking wordt veroorzaakt door een infectie van de wortelkanalen, dan is een wortelkanaalbehandeling echt noodzakelijk.
Als de kroon met tijdelijk cement is geplaatst dan zou deze er mogelijk nog afgehaald kunnen worden; in hetgeval van definitief cement zal een opening door de kroon gemaakt moeten worden.
Succes!
Het lijkt mij dat een caviteit voorlopig toch wel met een tijdelijk cement volledig afgesloten zou kunnen worden?
Als het onrustig daar in de buurt is, maar de oorzaak/herkomst onduidelijk, zou ik het zelf een prettiger idee vinden hier eerst uitsluitsel over te krijgen, i.e. nog even te wachten met de al te definitieve zaken...
Suc6 en sterkte!
P.S. Sommige dingen blijven altijd een kwestie van inschatting op basis van (soms niet eenduidige) symptomen. Ga bij jezelf te rade en lees ook eens de info op deze site over de materie! Misschien moet je je toch voorbereiden op een WKB...
[ Dit Bericht is bewerkt door: Cid op 2004-02-29 03:51 ]