Pijn aan kies 's nachts en last van drukpijn

Author:
sjoerde
Posted:
vr, 03/05/2004 - 13:36
's Nachts heb ik regelmatig aan een kies in mijn rechteronderkaak. Ik heb zelf het vermoeden dat mijn verstandskies mijn gebit rechtsonder sinds enige tijd uit het gelid duwt waardoor de klachten ontstaan. Kan dit? De echte klachten verdwijnen na wakker worden al snel, maar zijn wel redelijk pijnlijk. Ook heb ik bij het kauwen met last van drukpijn, maar ook dit verdwijnt bij doorzetten redelijk snel.
Kan het dus zo zijn dat mijn verstandskies mijn andere kiezen uit het gelid duwt waardoor de klachten ontstaan?
Ik ben trouwens achtentwintig, heb alle verstandskiezen nog en verder een uitstekend gebit. De tandarts bel ik sowieso, maar ik vergeet het telkens door afwezigheid van de pijn overdag.
dj

Hoi,

Wat je beschrijft kan een aantal oorzaken hebben of het kan zelfs dat er nooit een oorzaak voor gevonden wordt, dat kan ook. Het kan ook zijn dat er een aantal dingen door elkaar spelen.

Het is een goed idee ook even langs de tandarts te gaan om te kijken of er niet een oorzaak te zien is die op het forum niet te bepalen is. Dat kunnen er een heleboel zijn.

Toch heeft je klacht een aantal kenmerken van bruxisme, eventueel in combinatie met overbelasting door andere oorzaken zoals een te hoge vulling. Een uitgebreid verhaal van mijn kant staat hier:

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=1908&forum=1&41

Let wel, in het eerste verhaal staan een aantal dingen die omstreden zijn, waar in de rest van de thread op teruggekomen wordt etc etc. en ook staan er helemaal op het laatst een paar dingen die eigenlijk meer vooraan horen, over occlusale - ofwel bijtkrachten.

Doeg,
vr, 03/05/2004 - 14:47 Permalink
sjoerde

Dank voor je antwoord. Ik had zelf al het vermoeden dat het aan knarsen (bruxisme) kan liggen. Ben hiervoor door mijn oude tandarts al eens gewaarschuwd, maar de beste man is overleden en de nieuwe kent mijn verleden niet. De klachten zijn heel recent en pas sinds een nieuwe, zware opdracht op mijn werk, nu ik er aan denk. In sterke mate stress gerelateerd mijn knarsen, denk ik dus zelf. Ik neem in ieder geval contact op met mijn tandarts aanstaande maandag.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!
za, 03/06/2004 - 18:14 Permalink
sjoerde

De Uitslag:

Enige weken geleden bij de tandarts geweest. Linksonder blijkt de betreffende kies iets hoger te staan, waardoor bij het knarsen alle kracht op die kies komt te staan.

Inmiddels heb ik een splint (bitje) welke ik 's nachts moet dragen. Mocht dit niet werken dan moet ik naar de orthodontist om de boel recht te laten trekken.
di, 04/20/2004 - 16:46 Permalink