Graag een reactie van de digitale tandarts en mensen met erv

Author:
admin
Posted:
wo, 03/10/2004 - 18:49
Geachte mensen,

Kort maar bondig kan ik u zeggen dat ik een ziekelijke angst heb voor de tandarts en 8 maanden nodig heb gehad om een afspraak te maken na 17 jaar met een tandarts. Ik word over 3 weken behandeld onder narcose. Ik begin was ik wel Vrij rustig totdat ik die nare verhalen las op internet over witte vullingen. Ze zouden niet lang meegaan (3á 4 jaar), snel lekken, een stuk minder hard zijn en ook nog flinke napijn veroorzaken tot wel 6 weken na de behandeling. En tot slot nog die vreselijke verhalen over napijn die niet over gaat en men terug moet voor een ingrijpender behandeling. Dit alles maakt me erg onzeker met mijn goede voornemen mijn gebid te laten restaureren. Hoe zit het nu met die witte vullingen? Zijn die echt zo van minder kwaliteit en maken ze vaak amok mbt lange napijn? Ik vraag me af of ik er wel goed aan doe mijn gebid te laten repareren met deze vullingen. Ik heb nog nooit tand of kiespijn gehad (weet niet eens wat het is). En om dit zo te houden wilde ik mijn gebid in orde laten maken (met lood in de schoenen). Maar als ik die akelige (pijnlijke) verhalen lees wordt ik erg onzeker en slaat de angst weet flink toe. Ik ben bang dat ik na de behandeling blijf zitten met een probleemgebid. Het is zeker nodig dat ik mijn oude vullingen laat vervangen. Na al die jaren zijn die echt wel versleten. Doch heb nooit klachten gehad met deze vullingen en ben bang dat dit zorgeloze leventje na de behandeling voorbij is. Als je nagaat dat ik vullingen heb die wel 20 jaar oud zijn en nog nooit problemen gehad heb met mijn kiezen kan men speken van duurzaamheid. En als ik dit afzet tegen de verhalen over witte vullingen wordt het me toch een beetje benauwd. Moet er niet aan denken om de 3 á 4 jaar nieuwe vullingen te moeten laten plaatsen, en dan heb ik het nog niet eens over de evt napijn van 6 weken............
Graag jullie reactie.

Groet
Moon

over de 3 a 4 jaar kan ik niets vertellen... maar 6 weken napijn is naar mijn idee vrij overdreven. De napijn is niets erger als met een amalgaan vulling. Ik ben vrij gevoelig in mijn mond en ik heb er bij alle amalgaan vullingen die zijn vervangen door witte vullingen van allemaal hooguit een week last gehad. Ik vraag me af of de gehele tandheelkundige industrie zit te wachten op extra werk waardoor ze massaaal witte vullingen gaan plaatsen zodat ze bij elke patient om de 4 jaar vullingen kunnen gaan lopen vervangen, waardoor er weer geboord moet wordne, de kies kleiner en kleiner wordt, waardoor er uiteindelijk een kroon op moet en blablabla... dus het zal naar mijn mening allemaal reuze meevallen!
wo, 03/10/2004 - 22:25 Permalink
kneip

Beste moon,

Al deze dingen had ik me ook al bedacht en een 100% zekerheid kan men je logischerwijs ook niet geven. Ik heb nog contact gehad met mijn tandarts die me gaat helpen, doch alle informatie was duidelijk maar oppervlakkig. Nu ik mij eroverheen heb gezet om de stap te nemen wordt ik verscheurd door het gebruik van witte vullingen. Mede ook door de veel negatieve berichten in diverse forums. Dit maakt een bange patient erg onzeker. Hartelijk bedankt voor je reactie.
wo, 03/10/2004 - 22:38 Permalink
kneip

Geachte digitale tandarts,

Ik heb de door u aangegeven stukken aandachtig gelezen, doch wodrt ik er in mijn situatie niet wijzer van. U moet weten dat al mijn oude vullingen zullen worden vervangen. En zover mij is medegedeeld allen met witte vullingen. Dus ook de achterste kiezen waar de kauwkracht het groott is. Ik twijfel echt ontzettend wat ik de tandarts wil laten doen! Een mix van almagaan en witte vullingen? of een van die twee apart? Als leek is dit moeilijk te besluiten. En dan natuurlijk die mogelijke fikse napijn die zover ik begrijp alleen voorkomt bij het gebruik van witte vullingen spelen mij parten.
Hartelijk dank voor uw reactie.

Groet
wo, 03/10/2004 - 22:53 Permalink
Cid

Waarom al de huidige vullingen vervangen? Is dat wel nodig?? Vanuit het oogpunt v/d tandarts bedoel ik. Het is zonde van het geld om vullingen te laten vervangen als er geen sprake is van klachten, lekkage of breukrisico. Witte vullingen hoeven tegenwoordig niet onder te doen qua sterkte en duurzaamheid voor amalgaamvullingen, echter hangt e.e.a. af van de restauratie zelf (wat wordt gevuld en waar, oppervlakte e.d.) en het gebruikte vulmateriaal. Er zijn heel veel verschillende samenstellingen op de markt met al hun specifieke eigenschappen voor specifieke toepassingen. Valt dus geen zinnig woord over te zeggen. Al zou je stellen dat amalgaam veel beter zou zijn, kan uw tandarts toevallig wel net een legering van 20 jaar geleden gebruiken die wat minder optimaal is. Zo ook bij adhesieve vullingen, zoals composiet en wat ook veel gebruikt wordt voor grotere restauraties bij kiezen, glasionomeer. Bespreek uw bezorgdheid met de TA en vraag hem naar de risico's en afweging wel/niet vervangen. Verder moet je er uiteindelijk gewoon vertrouwen in hebben dat de TA het beste met je voor hebt.
Petje af overigens voor het initiatief, even doorzetten nog, veel suc6 gewenst! Bijhouden (ook qua controle) geeft overigens meer kans op duurzaam behoud van het gebit dan een algehele sanering eens in het decennium...
do, 03/11/2004 - 01:55 Permalink
minique

Ja, ik vroeg me ook al af: waarom alles vervangen? Als het niet nodig is, zou ik het niet doen. Er wordt toch weer meer (gezond) tandweefsel weggehaald en wie weet hoe lang de oude vulling nog meegaat zonder problemen te geven!

Over witte vullingen (levensduur en na-pijn) wil ik ook nog wel iets zeggen. Ik heb er zelf een stuk of wat en sommigen zitten er al 8 jaar in. Eén keer heb ik meegemaakt dat er eentje na een jaar of 3, 4 begon af te brokkelen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ook een notoire knarser/klemmer ben. Van na-pijn heb ik echt nog nooit langer dan een paar dagen en maar een beetje last gehad.

Verder denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen de berichten op het forum en de realiteit. Mensen die last hebben, gaan op zoek naar informatie en stellen hun vraag of een forum als deze. Maar van degenen bij wie het goed en zonder problemen is gegaan, hoor je er meestal nooit over. Dus zijn er bijv. op dit forum meer slechte dan goede goede verhalen te vinden en zou je de indruk kunnen krijgen dat men vrijwel altijd last heeft na het plaatsen van witte vullingen.

Succes,
minique

[ Dit Bericht is bewerkt door: minique op 2004-03-11 08:01 ]
do, 03/11/2004 - 07:59 Permalink
de digitale tandarts

Bedankt voor je suggestie over forum en dagelijkse realiteit Minique!

Sluit ik me helemaal bij aan..op het forum hebben veel mensen last van napijn maar over het algemeen komt het minder vaak voor.

Napijn kan zowel bij grijze vullingen als witte vullingen voorkomen, maar waarschijnlijk wat vaker bij witte.

Je hebt al veel informatie ingewonnen, zodat je het over dit onderwerp uitvoerig kunt hebben met je tandarts. Hij/zij is je behandelaar met hem/haar moet je tot een behandelplan zien te komen.

Succes!
do, 03/11/2004 - 09:12 Permalink
admin

Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor jullie reactie's. Als angstige patient zoek je overal wat achter, ik zie na die behandeling de meest rare dingen voor me wat allemaal KAN gebeuren. Natuurlijk is dit niet helemaal de werkelijkheid. Doch vertel dat maar eens mijn zenuwen. Loop al twee dagen diazepam te slikken om die symptomen te onderdrukken, anders is het niet uit te houden. En ik moet nog ruim twee weken.Op de vraag of alles eruit moet??? Ik zou het niet weten, ik ben tenslotte geen tandarts. Wat dat betreft moet ik ze wel vertrouwen. En om nu ook nog naar een andere tandarts te gaan om zijn raad te vragen heb ik geen rust meer voor. Ben allang blij dat ik mezelf zover heb weten te brengen. Tijdens het intake-gesprek ging het heel erg goed met me totdat ik erna die forums en andere site's ben gaan lezen. Pfff, je maakt jezelf gek, dat is duidelijk, maar hoe blijf je rustig. De gehele behandeling maakt me op dit moment niets meer uit. Ik zit alleen in over die evt napijn of mogelijke complicatie's die vaker bij witte vullingen dan bij almgaan vullingen voorkomen. En dan vraag ik mij echt af waarom men in hemelsnaam overstapt naar die witte vullingen? Alleen omdat dat beter uitziet? In ieder geval wil ik jullie heel hartelijk danken voor de fijne reactie's en eerlijke medeleven, het klinkt vreemd zo op afstand, doch op een of ander mannier doet het goed.

Groet
do, 03/11/2004 - 14:12 Permalink
dj

Hoi,

De enige last die ik heb gehad met witte en grijze vullingen is dat ik een paar keer te lang mee lang heb gewacht.. Napijn en zo was nooit erg, terwijl er vooral vroeger toch wel een paar flinke zijn geplaatst.
Misschien denkt de tandarts: Nu we toch met een narcose bezig gaan doen we ook alles. Stel vragen vooral vooraf, doe het anders per brief...

Doeg,
do, 03/11/2004 - 15:29 Permalink
admin

Beste DJ,

Vragen? Ik weet niet eens welke. Duidelijk is dat ik een gehele renovatie moet ondergaan. Wel zijden ze dat het best mee viel voor ongeveer 15 jaar geen tandarts.
Zover ik het begrijp moeten er 9 tanden worden behandeld. Meegerekend de tanden waar de vullingen van worden vervangen. Dan nog een uitgebreide reiniging en dat was het dan. Voor zover zij zeggen geen zenuw of wk-behandeling. Ook hoeft er niet getrokken te worden. Klinkt of het allemaal reuze zal meevallen. Maar de keus van tandvulling zal bij mij liggen. Ik kan echter geen weloverwogen keuze maken door het voorgaande wat ik al geschreven heb. Uit ervaring van vroeger weet ik dat ik nog nooit napijn heb gehad van die almagaan vullingen. En ik heb een mooi bekkie vol hoor! Ik denk dat ik het gewoon laat gebeuren. Met die diazepam kan ik me rustig houden en voor de rest zie ik wel. Wel zal ik die narcotiseur op z'n hart drukken mij niet te laten bijkomen tijdens de behandeling. Overbodig ???? Nou, nog een trauma erbij kan ik niet meer hebben. Trouwens voor de insiders, ik ga dus ook naar Kerkrade.........

Groet
do, 03/11/2004 - 16:02 Permalink