paradontologie

Author:
soulutions
Posted:
wo, 03/10/2004 - 16:41
Ik heb kortgeleden ontdekt dat ik zware paradontitus heb. Ik had nog nooit van mijn leven van het woord gehoord en het is nog enger dan het klinkt. Loop al jaren bij mijn tandarts, ga twee keer per jaar voor controle, af en toe een nieuwe (flinke!) vulling, maar meestal zegt ie dat het ok is. Een half jaar geleden heeft hij me voor het eerst doorgestuurd naar een mondhygieniste. Ik een afspraak gemaakt en het toeval (?) wil dat ik bij een paradontologe terechtkom. Die konstateert meteen dat het er niet best voor staat. Heeft het hele traject voor een flapoperatie met mij doorgemaakt en nu blijkt een flapoperatie voor zowel boven als onder nodig te zijn, rechts en links!
Ik vraag me nu af of als de tandarts mij eerder had doorgestuurd naar een mondhygienist dit probleem eerder en dus beter behandeld had kunnen worden.
Enne is er iemand die zo'n flapoperatie heeft meegemaakt? Is het pijnlijk, hoelang loop je rond met pijn? Kortom alle informatie is welkom want ik zal nu een beslissing moeten nemen. Enne heeft een second opinion zin? Help alsjeblieft!
Lieneke

Sja, dat is een moeilijke vraag die je daar steld.

Ik heb ook vaak het idee dat er niet goed in de gaten is gehouden of er een parodontitisprobleem is te ja of te nee. Tandartsen (met name de wat oudere) hebben soms niet al te veel verstand hiervan of interesse in. Bovendien zijn tandartsen nu zo druk dat ze er geen tijd voor hebben. Daarom worden mensen met paro vaak doorgestuurd naar de mondhygienist. Hij of zij bekijkt het dan eerst en beslist dan of zij ditzelf kan behandelen of dat er doorverwijzing nodig is naar een parodontoloog.
Maar soms gaat het proces van de ontsteking erg snel en is er binnen een jaar heel veel botverlies. Dus ik heb geen idee of de tandarts dit eerder had kunnen zien en daarmee grote problemen had kunnen voorkomen.

Ik denk dat dit heel erg vaak voorkomt, zoals jij het verteld. Helaas....daar balen de mondhygienisten ook behoorlijk van! Meestal is het zo, dat als er eenmaal een mondhygienist in dienst is getreden bij de tandarts, dat er dan ineens wel heel goed naar gekeken wordt. De patient kan hierdoor behoorlijk verast worden. Soms zo erg dat ze het hele verhaal niet geloven...

Succes en sterkte!
wo, 03/10/2004 - 17:53 Permalink
Ini

Een tandarts kan wellicht niet altijd de precieze situatie inschatten, maar als je opeens een flapoperatie nodig blijkt te hebben, vind ik dat de tandarts in ieder geval IETS had moeten zien en dat op zijn minst een keer ter sprake had moeten brengen. Als het verhaal is zoals jij zegt, vind ik dat in ieder geval een reden voor een goed gesprek.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Ini op 2004-03-14 14:42 ]
zo, 03/14/2004 - 14:42 Permalink
soulutions

Ik ben inmiddels ivm paradontitus (advies 4x flapoperatie!!!!) voor een second opinion gegaan. Die adviseerde mij een bacteriologisch onderzoek. Dit heeft vlgs mijn paradontologe geen zin, alleen als je heel jong bent, maar hij (second opinion) vertelde dat hij nooit opereerde zonder eerst een bacteriologisch onderzoek te hebben gedaan. Vlgs hem zou het zelfs kunnen zijn dat er een bacterie (die de paradontitus veroorzaakt) wordt gevonden die met een antibiotica kuur verholpen kan worden, zodat snijden helemaal niet nodig is.
Wie heeft hier ervaring mee, weet hier iets zinnigs over te melden?
Alvast bedankt voor je reaktie!
ma, 04/19/2004 - 11:35 Permalink
CD

De kans bestaat inderdaad dat er een agressieve paro-bacterie aanwezig is. Als die nog aanwezig blijft, dan kan het resultaat van de flapoperatie niet optimaal zijn.
ma, 04/19/2004 - 20:03 Permalink
playcolt

Drie jaar geleden is mij geadviseerd om een flapoperatie te laten uitvoeren. Daar ik een trauma heb door toedoen van eerdere ingrepen vroeg ik mij af of dit ook onder narcose kan gebeuren. Ik heb gezocht op het NET, maar kon niet echt iets vinden. Weet iemand of dit mogelijk is?
Ik ben mij ervan bewust dat ik dit zelf zal moeten gaan betalen, maar dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.
wo, 05/19/2004 - 20:35 Permalink
de digitale tandarts

Er is wel veel jurisprudentie over het te laat constateren van parodontitis.

In deze zaken gaat het erom dat de tandarts kan aantonen dat hij/zij in het verleden de parodontitis heeft geconstateerd en daarop een behandeling heeft gestart, doorverwezen en/of een behandelvoorstel heeft gedaan.

Het is namelijk ook zo dat patienten afzien van behandeling of niet luisteren, in deze gevallen kan de tandarts natuurlijk niet later aansprakelijk gesteld worden.

Antibioticum en/of kweek is inderdaad bij jonge paropatienten vaak belangrijk, maar bij ouderen wordt dit niet altijd gedaan. Je parodontoge kan met haar kennis en ervaring goed inschatten wanneer het noodzakelijk zou kunnen zijn.
do, 05/20/2004 - 16:43 Permalink