Na een hele hoop berichten gelezen te hebben, ben ik erachter gekomen dat ik niet de enige ben die zeer angstig is voor de tandarts. Dat is een erg fijn gevoel. Het gekke is alleen, dat ik om een andere reden angstig ben voor de tandarts dan de meeste van jullie. Mij gaat het niet om de pijn. Alhoewel ik dat natuurlijk ook niet prettig vind. Zeker niet zelfs. Mijn angst is dat de tandarts zegt dat er niets meer te redden valt en ik een kunstgebit nodig heb. Ik ben nog jong en zal me waarschijnlijk schamen ten opzichte van mijn vrienden, familie en vriend.
Wat vinden jullie hiervan? Stel ik me aan?
Mari
[ Dit Bericht is bewerkt door: Mari op 2004-02-25 14:23 ]
Wat vinden jullie hiervan? Stel ik me aan?
Mari
[ Dit Bericht is bewerkt door: Mari op 2004-02-25 14:23 ]
Nee, je stelt je niet aan, hoor! Schaamte hoort er wel degelijk bij. Heel veel mensen met angst voor de t.a. hebben daar last van.
De angst zelf, maar ook 'wat zal de t.a. er wel niet van vinden,' zijn hele bekende 'schaamteopwekkende' gedachten. Maar ik vind die van jou (schamen t.o.v. familie, vrienden e.d. als je een kunstgebit zou moeten) helemaal niet zo gek hoor. Ikzelf heb - ondanks dat ik mijn angst voor de t.a. heb overwonnen - altijd last van schaamte t.o.v. familie als ik 'weer' een gaatje heb (en dan heb ik tegenwoordig heus niet vaak gaatjes, zo eens in de 5 jaar of zo) of dat er 'weer' een oude vulling uit moet (hoewel ik daar zelf weinig aan zou kunnen doen om dat te voorkomen).
Nee, hoor, je stelt je niet aan.
Een andere vraag is echter of je angst reeël is. Is je gebit echt zo slecht dat er niets meer te redden valt? Als dat niet het geval is, probeer dan realistisch te blijven. Een t.a. kan heel veel doen voordat je aan een kunstgebit 'moet.'
Als het wel zo slecht is dat een kunstgebit nodig is, dan kun je ook proberen om je gedachten een beetje bij te sturen, in de trant van 'ik doe er alles aan om te voorkomen dat ik een kunstgebit moet, meer kan ik niet doen.'
En verder: eigenlijk zou je er sch*t aan moeten hebben wat anderen denken of vinden!!!
Groetjes,
minique :grin:
[ Dit Bericht is bewerkt door: minique op 2004-02-25 14:45 ]
het is inderdaad zo dat je niet de enige bent die zich schaamt voor zijn gebit en wat anderen ervan denken. Hier namelijk nog zo een. Zelfs mijn eigen man weet niet dat het met mijn gebit erg gesteld is. Hij weet wel dat ik lang niet geweest ben en dat ik doodangsten uitsta bij de tandarts maar weet dus niet dat mijn tanden en mijn tandvlees erg erg slecht aan toe zijn.... Ik durf er zelfs met hem ook niet over te beginnen want ik schaam me echt kapot.
Het lullige is dat een gat niet vanzelf dicht groeit, tandsteen niet weg te poetsen valt en dat er bij een uitgevallen tand ook geen nieuwe aangroeit (ik zou dat het zo simpel was!), dus als men eenmaal wat aan zijn gebit heeft is het meteen zo zichtbaar. En dan komt de schaamte, waarbij veel mensen dus niet naar een tandarts durven, terwijl de tandarts de enige oplossing is om het probleem weer te verhelpen....... kortom, een vervelende vicieuze cirkel, (waar ikzelf eerlijk gezegd ook niet uitkom)...
Nou weet ik uiteraard niet hoe het met jouw gebit gesteld is maar ik heb het idee dat je niet nog niet bang hoeft te zijn voor een kunstgebit. Een tandarts zal altijd proberen zoveel mogelijk te redden wat er te redden valt. Pas als het echt niet anders kan is een kunstgebit meestal de oplossing maar tegewnoordig ze nog zoveel aan je eigen tanden doen!
Ik wens je in iedergeval veel sterkte en succes!
Liefs, Kaatje
Jullie zeggen onder andere dat een tandarts heel veel kan doen voordat je een kunstgebit krijgt. Ik vraag me af wat dat allemaal is. Ik heb al een hoop vullingen in mijn mond. Hoelang kan ik met die vullingen doen? Toch niet mijn hele leven?
Tevens vraag ik me af of mijn vriend me nog wel aantrekkelijk en sexy zal vinden als ik daadwerkelijk een kunstgebit krijg.
Liefs,
Mari.
Wat jou vriend vindt kan ik niet inschatten, maar ik weet bijna zeker dat als jij geweest bent, en al wordt het een kunstgebit dat hij ontzettend trots op je is en zeker als hij weet (of jij verteld het hem allemaal) dat je zo bang bent voor de tandarts.... dat het echt zo diep zit die angst... maar ik weet nu uit eigenervaring dat iemand die niet bang is voor de TA zich ook niet kan indenken dat die angst zo diep kan zitten...
Maar to the point... ik weet bijna zeker dat hij je sexy-er zal vinden want hij ziet denk ik liever een mooi (kunst)gebit dan een gebit wat er slecht aan toe is...
teminste dat is wat ik van mijn vriend hoorde :wink:
Ik ging er tot maandag ook vanuit dat het een volledig gebit zou gaan worden, maar ze kunnen de tanden boven en onder nog heel mooi maken en zijn het de kiezen (op een paar na) die er uit moeten...
Ik heb alsnog overwogen om toch alles eruit te laten halen, maar ze adviseerde mij het niet te doen...
Ze zegt ook de gaatjes in de tanden (en zwart plekje) kunnen ze weer wit krijgen... een tand voor bij mij is zelfs gedeeltelijk weg en die kan ook weer opgeknapt worden dus heb vertrouwen erin en ja ze kunnen echt veel op vandaag...
Als het echt niet meer te redden is zullen ze ook dat eerlijk vertellen dus kom op kanjer heel veel sterkte en liefssss
Missy
[ Dit Bericht is bewerkt door: Missy66 op 2004-03-18 13:44 ]
Nee, de gemiddelde vulling zal niet je hele leven meegaan. Maar normaal gesproken kan er dan weer een nieuwe vulling in. Dat kost wel weer iets van het gewone tandweefsel, dus het kan niet eindeloos herhaald worden. Wel gaan vullingen behoorlijk lang mee. Ik heb amalgaamvullingen die er zeker al 15 a 16 jaar inzitten en dan heb ik het over de vullingen die het laatst zijn gemaakt...
Daarna krijg je inlays en kronen, die ook weer heel wat jaren meegaan. Voor tanden/kiezen die echt niet meer gered kunnen worden, kan je een brug laten plaatsen, wat in feite een paar kronen aan elkaar zijn (dus 2 op een peiler van een eigen tand aan beide kanten naast het gat en 1 ertussen). En dan heb je nog implantaten, frame... Er is echt nog heel veel mogelijk!!!
En wat dat sexy en aantrekkelijk betreft, daar denk ik eigenlijk hetzelfde over als Missy: liever dit :grin: (dit moet een smilie met een kunstgebit zijn, dat kan niet anders!) dan iemand met een slecht eigen gebit... (waar trouwens geen smilie van is - een gemis!!! *LOL*)
Groetjes,
minique :grin:
[ Dit Bericht is bewerkt door: minique op 2004-03-18 13:21 ]
Het gaat er toch om wat jij wilt, ik weet natuurlijk niet hoe jou gebit er uit ziet, maar heb afbroken kiezen en restjes in je mond zitten of zijn het alleen de vullingen?
Heb je zwarte tanden?
Die schaamte snap ik best, ik heb gisteren hetzelfde meegemaakt en die sukkel zei dus wel dat ik een kunstgebit moest nemen, maar ik wil dat niet.
De bovenkant is nog redelijk bij mij, heb alleen problemen met m'n 2 voortanden, omdat ik gevallen ben.
Neem gewoon een goede tandarts die begrip heeft voor je situatie, die had ik dus niet helaas.
Maar als ik het zo hoor, dan valt er best nog wel wat te redden bij jou.
Reden te meer je tandarts vooral vaak te blijven bezoeken, want mocht er dan wat zijn, dan ontdekt hij het eerder en is er dus direct wat aan te doen.
Anderen hebben je al laten weten wat er zoal mogelijk is in plaats van een kunstgebit.
Uit eigen ervaring - echt super angstig mens - kan ik je meedelen dat je daar zo blij van kan worden, dat je op het laatst zelfs kronen wil plaatsen "voor je mooi"!!
Maarre ... ik herken je angst, hoor!